دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 9 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 5 |
پرسشنامه کیفیت زندگی مخصوص زنان
این پرسشنامه شامل 26 سوال از علائم و عوارض یائسگی در 4 حیطه وازوموتور(سیستم محرک عصبی رگها) (3 سوال)، روانی- اجتماعی (7 سوال)، فیزیکی (16 سوال) و جنسی (3 سوال) میباشد و بر اساس مقیاس لیکرت (امتیاز 1 برای حداقل شدت و امتیاز 3 برای حداکثر شدت) با توجه به هر سوال، امتیاز کل محاسبه میشود. از طرفی کسانی که در طول یک ماه گذشته اصلاً دچار این علائم نشدهاند نمره صفر میگیرند. بالاتر بودن نمره در هر حیطه نشاندهنده بدتر بودن کیفیت زندگی و پایینتر بودن نمره نشاندهنده بهتر بودن کیفیت زندگی میباشد. پایایی این پرسشنامه در جامعه ایرانی بین 83/0 تا 87/0 گزارش شده است.(عابدزاده ،1388). در پژوهش حاضر نیز میزان ضریب آلفای کرونباخ 97/0 به دست آمد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 9 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 5 |
پرسشنامه نارسایی هیجانی
پرسشنامه نارسایی هیجانی تورنتو مخصوص کودکان و نوجوانان از نسخه اصلی پرسشنامه نارسایی هیجانی بزرگسالان گرفته شده و توسط ریف ، استروالد و نزوگت (2005) ساخته شده است. این پرسشنامه 20 سوال دارد که با مقیاس لیکرت سه درجه ای (کاملا، تا حدودی و به هیچ وجه ) پاسخ داده می شود و سه عامل ناتوانی در شناسایی احساسات، ناتوانی در توصیف احساسات و سبک تفکر عینی را مورد ارزیابی قرار می دهد.
ناتوانی در شناسایی احساسات: 1، 3، 6، 7، 9، 13، 14 نمره این خرده مقیاس بین 21-7 میباشد.
ناتوانی در بیان احساسات: 2، 4، 11، 12، 17 نمره این خرده مقیاس بین 15-5 میباشد.
سبک تفکر عینی: 5، 8، 10، 15، 16، 18، 19، 20 نمره این خرده مقیاس بین 24-8 میباشد.
در این مقیاس سؤالهای 4، 10، 18 و 19 به صورت معکوس نمره گذاری میشود.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 10 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
پرسشنامه احساس پیوستگی
پرسشنامه احساس پیوستگی آنتونوسکی (1987) حاوی 29 سؤال 5 گزینه ای است که از 1 تا 5 درجه بندی شده است. روش نمرهگذاری به صورت لیکرت و در 13 سؤال به صورت معکوس است. تکمیلکننده پرسشنامه احساس پیوستگی میزان توافق خود را با هر ماده از طریق تأیید یکی از 5 درجه، مشخص می سازد. ضمناً هر شماره انتخاب شده، نمره همان سؤال محسوب میشود با این تفاوت که 13 سؤال از این پرسشنامه (1، 4، 5، 6، 7، 11، 13، 14، 16، 20، 23، 25، 27) به صورت معکوس نمره گذاری میشود و در نهایت مجموع اعداد انتخاب شده به عنوان نمره فرد در آزمون تلقی میشود. در این پرسشنامه حداقل و حداکثر نمره قابل اخذ برای مشارکت کننده بین 230-29 است. پرسشنامه احساس پیوستگی شامل سه بعد میباشد که در زیر به تفکیک گویههای مربوط به انها آمده است:
قابل درک بودن: 1، 3، 5، 10، 12، 15، 17، 19، 21، 24، 26 نمره این خرده مقیاس بین 55-11 میباشد.
کنترل پذیری: 2، 6، 9، 13، 18، 20، 23، 25، 27، 29 نمره این خرده مقیاس بین 50-10 میباشد.
معنی دار بودن: 4، 7، 11، 14، 16، 22، 28 نمره این خرده مقیاس بین 35-7 میباشد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 10 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 4 |
مقیاس شادکامی آکسفورد
مقیاس شادکامی آکسفورد (OHI)یکی از ابزارهای خودسنجی معروفی است که در اکثر پژوهشهای مربوط به شادکامی و نیز در تحقیق حاضر مورد استفاده قرارگرفته است.این مقیاس دارای 29 ماده است و براساس دیدگاه آرگیل، مارتین و کراسلند (1989به نقل از آرگیل،2001)درباره احساس شادکامی و نیز نظر بک درباره افسردگی تهیه شده است. آرگیل و همکاران (1989)پایایی این ابزار را به روش آلفای کرونباخ 90/0و پایایی بازآزمایی آن را پس از 7 هفته 78/0 گزارش کردهاند. همچنین، علی پورونور بالا (1999) نیز ضریب اعتبار آن را با استفاده از آلفای کرونباخ روی 132نفرنمونه ایرانی معادل93/0 و پایایی آن را 92/0 گزارش کرده اند.
این مقیاس دارای 29 ماده 4 گزینه ای دارد که گزینههای آن به ترتیب از صفر تا 3 نمرهگذاری می شوند بدین صورت که به گزینه اضلاً نمره صفر، گزینه کم نمره1، گزینه متوسط نمره2 و گزینه زیاد نمره3 تعلق می گیرد و جمع نمرات 29 گانه نمره مقیاس تشکیل می دهد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 13 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
پرسشنامه مربوط به اضطراب رایانه ای
این مقیاس در سال 1987 توسط هنسن ، گلاس و نایت تهیه شد. مقیاس مذکور 19 گویه دارد، گویه های مقیاس بسته پاسخ و در مقیاس 5 درجه ای از کاملاَ مخالفم تا کاملاَ موافقم درجه بندی شده اند که از نمره 1 الی 5 به هر گزینه تعلق می گیرد. از همبن رو دامنه نمرات بین 19 تا 95 می باشد. لازم به ذکر است گویه های 2- 4- 5- 6- 7– 9- 10 – 17 – 19به صورت معکوس نمره گذاری می شود. هنسن و همکاران (1987) مقیاس را بر روی 272 نفر از دانشجویان روانشناسی با میانگین سنی 5/19 سال اجرا کردند. میانگین اضطراب رایانه برابر با 58/43 ، انحراف معیار 73/11 و دامنه نمرات بین (21-89) بود. آنها نمرات بالای 31/55 را بیانگر اضطراب رایانه بالا و نمرات پایین تر از 85/31 را حاکی از اضطراب خفیف و نمرات بین 85/31 و 31/55 را اضطراب کم محسوب کردند و همینطور معتقدند که مقیاس همسانی درونی بالا دارند. آنها برای این مقیاس ضریب آلفا را برابر 87/0 گزارش کردند آنها همینطور برای مشخص کردن روایی مقیاس، همزمان از یک مقیاس دیگر اضطراب رایانه استفاده کرده و نشان دادند که مواد مقیاس درجه بندی با خرده مقیاس های اضطراب یعنی، علاقه، اعتماد و اضطراب رایانه همبستگی بالایی دارد. همینطور مواد مقیاس ضرایب همبستگی بالایی را با مقیاس ریاضی نشان داد.