دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 8 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 5 |
مقیاس درگیری والدین در امور تحصیلی
پرسشنامه درگیری والدین در امور تحصیلی، توسط شکاری(1392)، در پژوهشی با نمونه ای متشکل از 280 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی ساخته شد که در این پژوهش روایی پرسشنامه توسط پنج تن از اساتید دانشگاه مورد تأیید قرار گرفت و جهت بررسی پایایی پرسشنامه بر روی 100 نفر از دانش آموزان اجرا شد و آلفای کرونباخ برابر86/. برای کل آزمون به دست آمد . هم چنین در پژوهش حاضر، برای محاسبه ی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برابر با 82/0 به دست آمد.
این پرسشنامه به صورت لیکرت پنج درجه ای که به صورت موافقم(5)، کمی موافقم(4)، نظری ندارم(3)، کمی مخالفم(2) و مخالفم(1) نمره گذاری می شود. کسب نمره بالاتر از میانگین در این پرسشنامه نشان دهنده درگیری مثبت والدین در امور تحصیلی فرزندانشان است و کسب نمره پایین تر از میانگین نشان دهنده عدم توجه و درگیری والدین در مور تحصیلی فرزندانشان می باشد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 13 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 5 |
آزمون پایبندی مذهبی
این آزمون رفتار های مذهبی را در موقعیت های بالینی و پژوهشی می سنجد و متغیر های مذهبی را در مداخله هایی که به نوعی از روش های مذهبی استفاده می کنند ، کنترل می نماید . این آزمون از یک پرسش نامه شصت سوالی تهیه شده است که سه عامل ( پایبندی مذهبی دو سو گرایی و نا پایبندی مذهبی ) را مورد سنجش قرار می دهد . در عامل پایبندی مذهبی فرد بی تردید رفتار خود را بر اساس معیار های مذهبی تنظیم می کند و می کوشد که همه رفتار هایش را بر اساس معیار های مذهبی تنظیم کند . در عامل نا پایبندی مذهبی فرد هیچ گونه تعمدی به تنظیم رفتار ها بر اساس اصول یا دستور العمل های مذهبی ندارد.
در عامل دو سو گرایی مذهبی فرد همواره نگران و در حالت تردید مذهبی به سر می برد . بین کردار و گفتارش نا هماهنگی وجود دارد. در برابر سختی ها کم تحمل است. احساس خوبی به خود و رابطه خود با خدا ندارد. از اعمال مذهبی خود ناراضی است و تنها هنگام سختی ها به خدا پناه می برد.
شایان ذکر است ابعادی که در این پرسش نامه به دست آمده است ابعاد دین داردی را الزاما نمی سنجد بلکه ابعاد روی آوری به دین یا روی گردانی یک فرد را از مذهب یا ایمان فرد را به اعتقادات مذهبی می سنجد . ضریب آلفای کرونباخ کل آژمون برابر 816/0 و ضریب همسانی درونی عامل پایبندی درونی 878/0
، ضریب همسانی درونی عامل گذاری 678/0 و ضریب همسانی درونی عامل ناپایبندی مذهبی 725/0 ، گزارش شده که همگنی نشان دهنده اعتبار بالای این پرسش نامه است . همچنین برای محاسبه روایی ملاک ، نیز صورت اولیه این آزمون قبل از تحلیل عاملی با آزمون جهت گیری مذهبی آلپورت 47/0 گزارش شده است که در سطح (p< 001/0)معنا دار است.(جان بزرگی 1388،79-105).
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 14 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 5 |
آزمون رضامندی زناشویی اسلامی
این پرسش نامه ، دارای پنجاه بعد و ده مولفه می باشد که میزان رضایت از زندگی زناشویی را می سنجد . مولفه های این پرسش نامه ارتباط کلامی و غیر کلامی، پایبندی مذهبی، حل تعارض، مدیریت مالی، روابط جنسی، فعالیت های اوقات فراغت، مسائل شخصیتی فرزندان و فرزند پروری، نقش زن و مرد و صله ارحام می باشد .(جدیری 1387 ،143). این مولفه ها از طریق تحلیل متون دینی در حوزه قرآن کریم و روایات ائمه معصومه (ع) به دست آمده است. اعتبار پرسش نامه رضامندی زناشویی از طریق دو نیمه سازی ، 81/0و ثبات درونی (آلفای کرونباخ) 87/0به دست آمده است . همچنین برای محاسبه روایی محتوایی ، پرسش نامه رضامندی زناشویی اسلامی با استفاده از روش همبستگی اسپیر من در حدود 90/0 به دست آمده است. همچنین روایی وابسته به ملاک از نوع همزمان نیز با استفاده از تست معادل به دست آمد. برای بررسی این نوع روایی ضریب همبستگی میان نمره کل آزمون مذکور بانمره کل پرسش نامه رضامندی زناشویی انریچ محاسبه شد و ضریب همبستگی 726/0 در سطح معنا دار کمتر از 0.01به دست آمد. نتایج نشان می دهد که پرسش نامه رضامندی زناشویی اسلامی از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است(جدیری 1387، 162).
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 9 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
پرسشنامه خودافشاسازی پریشانی (کان و هسلینگ ، 2001)
در مطالعه حاضر از شاخص خودافشاسازی پریشانی (کان و هسلینگ، 2001) برای اندازهگیری میزان خودافشاسازی فرد استفاده گردید (پیوست 4). این مقیاس 12 گویه دارد که نشاندهنده میزان راحتی افراد در گفتگو راجع به پریشانیشان است. این مقیاس در یک طیف لیکرت 5 درجهای طراحی شده است و پاسخ به گویهها از یک (کاملاً مخالفم) تا پنج (کاملاً موافقم) نمره میگیرند. از این رو حداقل نمره در این مقیاس 12 و حداکثر آن 60 میتواند باشد. «دوست دارم راجع به افکار پریشانکنندهام با دیگران صحبت کنم»، یک نمونه از گویههای این مقیاس میباشد.
سازندگان مقیاس، یک عامل کلی برای این مقیاس در نظر گرفتهاند و همبستگی مثبتی بین این مقیاس و شاخص خودافشاسازی میلر، برگ و آرچر (1983) و همبستگی منفی با شاخص خودپنهانسازی (لارسون و چاستین، 1990) گزارش شده است. پایایی این مقیاس نیز از طریق بازآزمایی در چند پژوهش بالای 90/0 به دست آمده است (کان و هسلینگ، 2001؛ کان، لمب، چمپیون، ابرل و شون، 2002).
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 10 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی
جهت بررسی این سازه از مقیاس خودکارآمدی اجتماعی اسمیت و بتز (2000) بهره گرفته شد (پیوست 3). این ابزار از 25 گویه تشکیل شده است که میزان اعتماد فرد به خودش را در موقعیتهای اجتماعی گوناگون در یک طیف پنج درجهای اندازه میگیرد و پاسخ به گویهها از یک (اصلاً به خودم اعتماد ندارم) تا پنج (کاملاً به خودم اعتماد دارم) نمره میگیرند. مثلاً یکی از این موقعیتها بدین شکل است: «بیان عقایدم در بین افرادی که در خصوص موضوع مورد علاقهام بحث میکنند». البته لازم به ذکر است که در پژوهش حاضر سه گویه به دلیل عدم تطابق فرهنگی حذف گردید. این گویهها مربوط به گذاشتن قرار با جنس مقابل و شرکت در مهمانی رقص بودند. از این رو حداقل نمره میتواند در این مقیاس 22 و حداکثر آن 110 باشد.
اسمیت و بتز (2000) پایایی ابزار را با اجرا بر روی 354 دانشجوی کارشناسی (90 پسر و 264 دختر) به روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) برابر با 94/0 و به روش بازآزمایی با فاصله سه هفتهای 82/0 گزارش نمودهاند (86/0 برای پسران و 80/0 برای دختران). روایی سازه این ابزار نیز توسط سازندگان آن به روش همگرا و واگرا از طریق همبستگی با مقیاسهای اعتماد اجتماعی و کمرویی مطلوب گزارش گردیده است.