دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 3845 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 103 |
1- آسیب مغزی و بازشناسی چهره ای
ناشی از آسیب نمکره راست مغز که این افراد قادر به بازشناسی چهره افراد آشنا نیستند
2- نسبت دادن ویژگی ها به افراد
که در این مورد وقتی از ما خواسته می شود که قضاوت کنیم آیا رفتار خاص فردی ناشی از ویژگی معینی در خود اوست یا ناشی از قرار گرفتن در موقعیت خاص معمولا به صورت ناخودآگاه ، رفتار را به خود شخص نسبت می دهیم و نه به موقعیت.
3- یادزدودگی کودکی:
فراموش کردن رویدادهای سه سال اول زندگی
4- چاقی:
روانشناسان می خواهند بدانند چه عواملی منجر به چاقی میشود ؟(سابقه محرومیت از غذا)
5- اثر برنامه های خشونت بر پرخاشگری کودکان
مطرح کردن پرسشهای بنیادینی در مورد روان آدمی :
هشیاری چیست ؟
آدمها ذاتا منطقی اند یا غیر منطقی؟
آدمها موجودی مختار هستند یا تحت جبر رفتار می کنند؟
و ...
فطری نگری(دکارت):
ادمیان با گنجینه هایی از دانش و فهم واقعیت زاده می شوند.
آدمی مثل یک ماشین است و این ماشین مثل هر ماشین دیگر قابلیت بررسی دارد.(سرآغاز رویکرد پردازش اطلاعات)
تجربه گرایی(جان لاک):
دانش از طریق تجربه ها و تعامل آدمی با جهان کسب می شود.
آدمی مثل یک لوح نانوشته (لوح سفید) است
سرآغاز رویکرد روانشناسی تداعی گرا: ذهن از اندیشه هایی انباشته می شوند که از طریق حواس بدست می آید و نه اینکه اندیشه ها فطری اند.
تاسیس نخستین آزمایـــشگاه روانشناسی(ویلهلم وونت):
وونت بر این باور بود که ذهن و رفتار را نیز مانند سیاره ها و مواد شیمیایی یا اندامهای بدن آدمی می توان روش های علمی تجزیه و تحلیل کرد.
وونت بیشتر بر حواس ادمی بالاخص حس بینایی توجه داشت.(تامل شخص ناشی از تابش نور رنگین)
داده های وونت بیشتر از روش درونگری استفاده کرد و البته در کنار آن آزمایش را برای تکمیل کار استفاده می کرد.
حامی اصلی رویکرد ساخت گرایی(ای بی تیچنر):
- بعد از پیشرفت های علوم فیزیک و شیمی که مثلا از تجریه آب به عناصر اکسیژن و هیدروژن می رسیدند روانشناسان نیز تمایل پیدا کردند عناصر ذهنی را جستجو کنند که تجارب گیچیده ار آنها شکل می گیرند
- ساخت گرایی یعنی تحلیل ساختارهای ذهنی
کارکرد گرایی(جیمز):
- کارکرد گرایی یعنی بررسی این مطلب که ذهن چگونه کار می کند که جاندار موفق به انطباق و سازگاری با محیط و عمل در آن می شود.
- ساخت گرایی یعنی تحلیل ساختارهای ذهنی
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 382 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 37 |
روان شناسی زن در بردارند موضوع ها و مطالب گوناگونی است که در زندکی زنان به عنوان نیمی از جمعیت جمعاً دارای اهمیت بسیار است. درست است که زنان تجربه های زیستی مشترکی با مردان دارند ولی تفاوت های بارز و چشمگیری نیز میان زن م و مرد دیده می شود.
nآیه های قران کریم در تکریم زنانی چون مریم ، آسیه ، مادر موسی آمده است و رفتار رسول گرامی اسلام با دختر گرانقدرش حضرت فاطمه (س) خود نمونه بارز این ادعاست. nزنان بیش از نیمی از جمعی کشور را تشکیل می دهند. روانشناسی به عنوان رشته علمی از اوایل سره 19 بنیان نهاده شد و تقریباً از همام زمین به پژوهش های روان شناسی درباره زنان پرداختند. از همان آغاز مطالعه جنسیت و تفاوت های جنسی همواره مورد توجه و علاقه پژوهشگران بوده است.
بحث درباره برابری زن ومرد :
مردان و زنان در همهی زمینه ها و ابعاد مشابه هستند جز در قدرت بدنی و بارداری و زایمان. بنابراین زنان و مردان باید برای آمادگی انجام تکالیف و وظایف اجتماعی از اموزش و تحصیلات یکسانی برخوردار باشند. زنان نیز مانند مردان ورزش کنند و قبل از 20 سالگی باردار نشوند. طبیعت زن و مرد را یکسان مورد لطف و عنایت خود را قرار داده است و در جامعه هیچ امتیاز خاصی به دلیل مرد یا زن بودن صرف ندارد ، زیرا هیچ یک از دو جنس مزیت ، برتری و امتیاز به دیگری ندارد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 304 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 21 |
-علم و ادراک از نظر فلاسفه یونان:
تمامی این فلاسفه بر این اعتقاد بودند که معلومات ما از جهان اعتباری ندارد و تمامی ادراکات انسانی حتی بدیهات اولیه باطل و خیال محض است!
-سقراط و ارسطو:
برخلاف فلاسفه قبلی (سوفسطاییان) اعتقاد داشتند که «جهان معلومات، هیچ در هیچ نیست» و انسان می تواند با نیروی عقل واقعیت های جهان بیرون را به درستی دریابد.
علم و ادراک از نظر حکمای جدید غرب:
-دکارت:
تجربه حسی وسیله ارتباط انسان با خارج است، نه تنها برای کشف حقیقا امور بلکه برای زندگی کردن.
-جان لاک:
تصورات ذهنی و معلومات حاصل تجربه حسی است. (لوح سفید)
-لایب نیتس:
مخالف دکارت لاک بود و عقیده داشت نفس انسان به 2 روش ادراک میکند : ادراک پنهان و بالقوه که نفس از آن غافل است و ادراک آشکار و بالفعل که نفس بدان واقف است.
علم و ادراک از نظر فلاسفه و دانشمندان اسلامی:
-کندی:
احساس و ادراک را از جمله قوای نفس می داند که آنها را به 3 مقوله قوه حاسه (حواس پنج گانه )، قوه متوسطه (که صور حاصل از قوه حاسه را بدون حضور ماده در ذهن ایجاد می کند) و قوه عاقله (صور اشیاء را مجرد از شکل و هیئت خارجی درک می کند مثل درک رابطه علی - معلولی)
-ابن سینا:
ادراک یعنی درک صورت اشیاء به کمک دستگاه های حسی و تجرید آنها از شی مادی که به وسیله ادراک حسی و عقلی صورت می پذیرد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 1021 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 21 |
از اساسیترین و اصلیترین شرایط موفقیت یک انسان در زندگی فردی و اجتماعی داشتن قدرت «مدیریت خود» است. انسان موفق، ریشه همه موفقیتها را در درون خود جستوجو میکند. منشأ تمام پیروزیها در وجود ماست. انسانی که نگاه مثبت و فعال در زندگی دارد خواهان کار، کوشش و تلاش است و برای خود برنامه دارد.انسان موفق، زمام زمان را به دست داشته و بهترین بهره را از آن میبرد. انسان موفق شکستها و عقب افتادنهای خود را با بهانههای پوچ توجیه نمیکند.
vکشیدن پا روی زمین، حرکت بدون انرژی، چشمهای خسته و بیحال و گاهی خوابآلود، غرغر کردن و بد و بیراه گفتن به زمین و زمان، پوشیدن لباسهایی که همواره اعتراض به دنبال دارد و ظاهری که نشان از بی نشاطی است، تأخیر در کارها، اعتراضات و... نشان دهنده نداشتن مدیریت خود و زمان است. مدیریت به معنای اداره کردن، برنامهریزی و حرکت در چارچوب آن برنامه به سوی هدف است. vاستفاده مناسب از امکانات تحت اختیار برای پیشرفت، و هر چیز را در حیطه نفوذ و تحت تأثیر خود، در جای و محل شایسته و بایسته خود نهادن است. مدیریت زمان به معنای برنامهریزی کردن، جای دادن هر چیز به جای خود در حوزه زمان و تلاش در جهت رسیدن به هدف است. برنامهریزی یعنی در هر ساعت و هر دقیقه از روز چه کاری را باید انجام داد تا حرکت ما به سوی هدف شتاب داشته باشد. کسی که برنامه دارد هستی خویش را معنی بخشیده است. میداند که ضعفها و قوتهایش چیست، برای رفع موانع و کمبودها و نداشتنهای خود برنامه دارد. همینطور برای تقویت داشتنها و تواناییها تلاش میکند. برنامهریزی تلاش هدفمند و دقیقی برای تکامل خود است. مدیریت زندگی خود در گرو مدیریت زمان است.
چگونه میتوان برای خود برنامهریزی کرد؟
vباید تشخیص داد که در حال حاضر چگونه زندگی میکنم، یعنی لیست کارها و زمان آنها را آن طوری که باید تهیه کنم. یک هفته تمام کارهای روزمره را یادداشت میکنم. vیادداشتها را بررسی میکنم و کارهایی که از روی بیهدفی بوده و ضرورتی برای زندگی من ندارد را مشخص مینمایم، خصوصاً اموری که برای تلف کردن وقت است. v
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 1115 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 32 |
ایران جزء 10 کشور اصلی بلاخیز دنیا است .
160 هزار نفر طی یک قرن از بلایای طبیعی فوت کرده اند .
این رقم بدون محاسبه سوانح و حوادث غیرمترقبه است .
براساس 5 پژوهش موازی در سال 76-77 که از طریق کمیته تخصصی بهداشتی کاهش اثرات بلایای طبیعی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در دو زلزله بیرجند و اردبیل ، مشخص گردید که یک سال پس از زلزله بالغین به 3 برابر و کودکان 2 برابر بیشتراز جمعیت آسیب ندیده از اختلالات روانی رنج می برند .
با توجه به این مسائل به نظر می رسد که نیاز به مداخلات اجتماعی در بلایای طبیعی یک امر ضروری است . تا از طریق آن بتوان به اهداف ذیل دست یافت :
-کاهش شیوع و پیشگیری از پیشرفت و تشدید عوارض روانی در حوادث غیرمترقبه -افزایش توان انطباق و آماه سازی بازماندگان -تقویت مهارتهای اجتماعی بازماندگان و کمک به جامعه برای سازماندهی مجدد ، خوادیاری ، بازسازی
مرحله اول ( قبل از حادثه ) : تشکیل کمیته های اجرایی در سطح کشور ، آموزش عمومی ، تخصصی با رویکرد tot
مرحله دوم ( بلافاصله بعد از حادثه ) : مداخله در بحران ، بازگویی روانشناختی ، جلسات گروهی با داغ دیدگان
مرحله سوم ( از هفته دوم تا شش ماه بعد ) : تشکیل تیم مداخلات روانی اجتماعی ، غربالگری گروههای آسیب دیده روانی به منظور بازسازی روابط اجتماعی
مرحله چهارم ( از ماه ششم به بعد ) : ادامه برنامه بهداشت روانی ، مددکاری و بیمار یابی
به نظر می رسد بیشتر اقدامات در مرحله دوم و برخی اقدامات مرحله سوم در سطح اقدامات پیشگیرانه ثانویه می باشد که در سازگاری و کنارآمدن افراد آسیب دیده کمک می کند .