دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 6 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 100 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 25 |
پرسشنامه بررسی برانگیختگی، خوشایندی و غلبه لغت خبری SAM
به اطلاع شما می رساند که این طرح در قالب یک پایان نامهی مقطع کارشناسی ارشد در پژوهشکده علوم شناختی در حال اجرا است و بنابه قوانین تدوین شده اخلاق در پژوهش مجریان متعهد می شوند که تمامی اطلاعات به دست آمده ازشما در این پرسشنامه محرمانه باقی خواهد ماند و بدون ذکر نام تحت بررسی قرار خواهد گرفت. همانطور که در ذیل آمده اطلاعات مربوط به سن،جنس قومیتها و... با هدف بررسی دقیق تر ویژگیهای شناختی-هیجانی لغات جمع آوری می شود و هیچ گونه استفاده ی دیگری نخواهد داشت.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 21 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 5 |
پرسشنامه عدالت سازمانی
برای سنجش عدالت سازمانی از پرسشنامه گرینبرگ(1990) استفاده گردیدکه درسه بعد و شامل20سوال است و در قالب مقیاس 5 گزینه ای لیکرت2(کاملا موافقم- موافقم- نظری ندارم- مخالفم-کاملا مخالفم) به شکل جدول (3-2) طراحی و مورد استفاده قرار گرفته است.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 4 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 9 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان
برای سنجش متغیر اضطراب اجتماعی از مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان که توسط لاجرکا (1999) ابداع شده است، استفاده شده است که شامل 18 گویه است و از سه زیر مقیاس، ترس از ارزیابی منفی، اجتناب اجتماعی و اندوه درموقعیتهای جدید، اجتناب اجتماعی و اندوه عمومی تشکیل شده است. سازندگان، با استفاده از تحلیل عامل، سه عامل را مورد شناسایی قراردادند. ترس از ارزیابی منفی توسط همسالان، بعد اجتناب اجتماعی و اندوه در موقعیتهای جدید، بعد اجتناب اجتماعی و اندوه عمومی، استوار و همکاران(1382) ساختار سه عاملی این مقیاس را رویی نمونهای از نوجوانان ایرانی مورد تأیید قرار دادند و روایی آن را مطلوب گزارش کردند و ضریب پایایی این مقیاس را به روش بازآزمایی با فواصل زمانی از یک تاچهار هفته 88/0 به دست آوردهاند. علاوه بر این میزان همسانی درونی مقیاس را با استفاده از ضریب آلفا برای زیر مقیاسهای ترس از ارزیابی منفی، اجتناب اجتماعی و اندوه در موقعیتهای جدید و اجتناب اجتماعی و اندوه عمومی به ترتیب: 84/0، 74/0، 77/0 گزارش کردهاند. این مقیاس به صورت مدرج پنج درجهای(از کاملاً شبیه من = 5تا کاملاً متفاوت از من = 1) میباشد. نمرههای بالا در این مقیاس حاکی از اضطراب بالاتر است. خواجه و همکاران(1390) در پژوهش خود به منظور محاسبه پایایی، از روش آلفای کرونباخ استفاده کردند که برای مؤلفه ترس از ارزیابی منفی ضریب آلفای86/0، مؤلفه اجتناب اجتماعی و اندوه در موقعیتهایی جدید ضریب آلفای 70/0، و بعد اجتناب اجتماعی و اندوه عمومی ضریب آلفای 58/0 را گزارش نمودند.
دسته بندی | عمران |
بازدید ها | 5 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 10121 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 40 |
گزارش کارآموزی عمران-اداره کل نوسازی مدارس استان گلستان در 40 صفحه ورد قابل ویرایش
مقدمه :
مدرسه سازی یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه ی پایدار هر کشوری می باشد . علی الخصوص در کشور ما که با کمبود فضاهای آموزشی مواجه هستیم . بدین خاطر سازمانی در کشور به عنوان سازمان نوسازی مدارس تشکیل شده است که مسئولیت ساخت و مرمت فضاهای آموزشی را بر عهده دارد .
خوشبختانه این سازمان در راستای اهداف عالیه خویش موفق بوده و مدارس زیادی را به بهره برداری رسانیده است و در اعتلای اهداف عمرانی وآبادانی کشور گام بلندی برداشته است.
توضیحات :
اکثر ساختمانها دارای دو اسکلت بتنی و فولادی می باشد و بنده نیز در طول مدت کارآموزی با این دو نوع ساختمان آشنا شده ام و نکاتی را که باید در حین اجرا و ساخت آن به کار برد را در گزارش خود آورده ام که از مباحث مقررات ملی ساختمانی ایران استفاده نموده ام.
در زیر نمونه ای از آن را می بینید .
توجه به شرایط بهره برداری در طرح و محاسبه
این فصل به عواملی که از نظر شرایط بهره برداری در طرح و محاسبه مطرح است و در بخشهای دیگر یاد نشده است می پردازد. شرایط بهره برداری عبارت است از شرایطی که در آن سازه ساختمان ضمن انجام نقش اصلی خود حفظ ظاهر عوامل سرویس و نگهداری و پایداری و نیز راحتی استفاده کنندگان را تامین می کند .
محدود کردن بازتاب سازه برای تامین شرایط بهره برداری باتوجه به نقشی که سازه به عهده دارد باید به میزان مناسبی صورت گیرد .
پیش خیز در تیرها
اگر برای بعضی از اعضای خمشی پیش خیز بخصوصی لازم است تا در هنگام بارگذاری به شکل مورد نظر و در ارتباط با اعضای دیگر در آید . باید اینگونه محدودیتها در مدارک طرح ومحاسبه به روشنی مشخص شود .
در خرپاها با دهانه بیش از 12 متر لازم است به اندازه تغییر شکل بار مرده پیش خیز داده شود . در شاهتیرهای مربوط به جراثقال با دهانه بزرگتر از 12 متر باید پیش خیزی در حدود تغییر شکل ناشی از بار مرده به اضافه بار زنده پیش بینی شود .
تیرها و خرپاهایی که خیز معینی برای آنها قید نشده باشد باید در کارخانه طوری ساخته شوند که به هر حال پس از نصب تغییر شکل روبه بالا داشته باشند .
انبساط و انقباض حرارتی
بررسی پیش بینی های لازم برای اثرات تغییرات دما متناسب با شرایط بهره برداری باید به عمل آورد . در محاسبات ضریب انبساط و انقباض حرارتی فولاد برابر به ازای هر درجه سانتیگراد در نظر گرفته می شود .
افتادگی ، ارتعاش و انتقال جانبی
الف ) افتادگی
تیرها و شاهتیرهایی که کفها و سقفهای ساختمانی را تحمل می کنند باید با توجهی خاص به تغییر مکان آنها در اثر بارهای محاسباتی طرح و محاسبه شوند .
تیرها و شاهتیرهایی که سقفهای نازک کاری شده را تحمل می کنند باید طوری محاسبه شوند که تغییر مکان حداکثر نظیر بار مرده و زنده از طول دهانه و تغییر مکان حداکثر نظیر بار زنده از طول دهانه بیشتر نشود .
ب)ارتعاش
تیرها و شاهتیرهایی که سطوح بزرگ خالی از تیغه بندی را تحمل می کنند باید باتوجهی خاص به لرزش و ارتعاش حاصل از بارهای جنبشی محاسبه شوند. در مقطع تیر وl طول مرکز به مرکز تکیه گاهی تیر است . همچنین لازم است فرکانس نوسانی تیرها محاسبه گردد که این فرکانس باید از حد احساس بشری کمتر باشد .
پ) انتقال ونوسان جانبی در سازه های فولادی
سازه های فولادی باید به سختی و صلبیت کافی داشته باشد و تغییر مکان جانبی آن در مقابل اثر باد با زلزله محدودیتهای آیین نامه های مربوط را برآورده کند .
فساد و خوردگی در فلز
در مورادی لازم است فساد و خوردگی مصالح در طرح و محاسبه اعضای سازه در نظر گرفته شود و ابعاد آنها طوری داده شود که اثر خوردگی را جبران کند . و یا در حالت دیگر با حفاظت در مقابل خوردگی به وسیله زنگ زدن و یا راه حلهای دیگر باید شرایط بهره برداری حفظ شود.
ساخت ، نصب و کنترل نوع کار
نقشه های کارگاهی
نقشه های کارگاهی حاوی کلیه اطلاعات و جزئیات لازم برای ساخت قطعات سازه باید قبل از شروع ساخت توسط پیمانکار و به تائید مهندس سازه رسانده شود . این اطلاعات و جزئیات باید ابعاد عناصر سازه و محل انها ، نوع و اندازه جوشها ، پیچها و یا پرچها را شامل شود .
در این نقشه ها باید کلیه جوشها و پیچهای کارخانه ای از جوشها و پیچهای کارگاهی به خوبی متمایز شده باشد و نیز باید نوع اتصال پیچهای پرمقامت به وضوح مشخص و حد سفت کردن پیچها قید شده باشد . نقشه های کارگاهی باید با در نظر داشتن مناسبترین نوع اجرا و با توجه به سرعت اجرا حداقل دور ریز ورق و شرایط اقتصادی ساخت ونصب تهیه شود .
ساخت
تعبیه پیش خیر – خم کردن و راست کردن قطعات
به کار بردن روشهای گرم کردن موضعی و یا تغییر شکل مکانیکی برای ایجاد انحنا و یا از بین بردن آن مجاز است . دمای موضعهای گرم شده نباید از 550 درجه سلسیوس برای فولادهای قوی مخصوص و 650 درجه سلسیوس برای فولادهای نرمه بیشتر باشد .
برشکاری
برش گرمایی (برش با شعله هوا گاز )
لبه هایی که با شعله بریده می شود باید کاملا یکنواخت و خالی از ناهمواریهای بیش از 4 میلیمتر باشد . برشکاری باید به کمک ریل گذاری و استفاده از دستگاه اتوماتیک انجام شود.
ناهمواریها و زخمهای بیش از 4 میلیمتر را باید با سنگ زدن و درصورت لزوم تعمیرکاری توسط جوش هموار کرد . همچنین لبه های بریده شده توسط شعله که مصالح جوش در آن قرار خواهد گرفت باید به نحو قبولی عاری از ناهمواری و بریدگی باشد.
برش بال و سوراخهای دسترسی برای جوشکاری باید طبق مشخصات بند 10-1-7-1-ح انجام شود . درنیمرخهای سنگین وقطعات ساخته شده با جوش به ضخامت بیش از 40 میلیمتر باید پیش گرم کردن تا دمای حداقل 65 درجه سلسیوس قبل از برش گرمایی انجام شود.
ب- برش با قیچی
برش با قیچی فقط برای ورقها با ضخامت مساوی ویا کمتر از 10 میلیمتر مجاز است .
پ- سایر روشهای برش
سایر روشهای برش مثل برش پلاسما و یا گوج به شرایط انطباق با شرایط مندرج در بند الف و تایید دستگاه نظارت امکان پذیر است .
آماده کردن لبه ها
به صاف و پرداخت کردن لبه های بریده شده توسط شعله احتیاجی نیست مگر اینکه لزوم آن در مدارک طرح ومحاسبه برای قسمتهای بخصوصی مشخص شده باشد و یا جزء عمل آماده کردن لبه برای جوشکاری قید شده باشد .
پخ زنی لبه ها باید به کمک برش حرارتی و یا سنگ زنی و یا براده برداری انجام شود واستفاده از دستگاه پخ زن که با ساز و کار لهیدگی عمل می نماید مجاز نیست .
ساختمانهای با اتصال جوشی
تکنیک جوشکاری،مهارت جوشکار ، ظاهر کار ، خواص جوش وروشهایی که برای تصحیح جوش و جوشکاری معیوب به کار می رود باید مطابق با مقررات آیین نامه جوشکاری ساختمانی باشد .
ساختمانهای با پیچهای پر مقاومت
کلیه قسمتهایی که توسط پیچ به هم متصل می شوند باید در ضمن نصب با گذاردن پین یا پیچ و مهره موقت نسبت به هم کاملا تثبیت و سوراخها هم راستا شوند .
در اتصال پیچ پر مقاومت ، سطوحی که در تماس با سرپیچ و یا مهره آن قرار می گیرند نباید شیبی بیش از یک بیستم نسبت به صفحه عمود بر محور پیچ داشته باشند . در صورت عدم تامین شرط اخیر باید با استفاده از واشر شیبدار موازی نبودن سطوح را جبران کرد.
قطعاتی که با پیچ پر مقاومت به یکدیگر متصل می شوند باید کاملا به هم جفت شده باشند و نباید واشرهای پرکننده یا هر نوع مصالح تغییر شکل پذیر دیگری که بین آنها گذارده شود لیکن استفاده از ورقهای پر کننده با مقاومت نظیر قطعات اتصال و ضخامت یکنواخت مجاز است .
هنگامی که قطعات نصب می شوند باید کلیه سطوح اتصال از قسمتهای پوسته شده و دیگر مواد زاید عاری باشد مخصوصا سطوح تماس اتصالات اصطکاکی باید کاملا تمیز باشد واثری از پوسته زنگ ، رنگ ، لاک ، انواع روغن و مصالح دیگر در آنها وجود نداشته باشد .
درزهای فشاری
درزهای فشاری که درآنها انتقال نیرو از طریق فشار تماسی مستقیم ، قسمتی از ظرفیت اتصال را تشکیل می دهد باید سطوح قطعات در تماس به وسیله تراش دادن ، سوهان زدن ، سنگ زدن و روشهای مناسب دیگر به خوبی آماده شده باشد بطوریکه تماس کامل بین دو قطعه برقرار گردد .
رواداری ابعادی
رواداری در ابعاد تا حدود مقادیر مندرج در مبحث یازدهم مقررات ملی ساختمان ایران مجاز می باشد.
تنظیم پای ستونها
پای ستونها و کف ستونها باید طبق مشخصات زیر تنظیم وتمام شود :
الف)استفاده از ورقهای نورد شده فولادی به ضخامت 50 میلیمتر وکمتر بدون تراش و پرداخت مجاز است . مشروط بر آنکه در سطح آنها تماس کامل برقرار شود .
ورقهای نورد شده فولادی با ضخامت 50 تا 100 میلیمتر را می توان با پرس کردن صاف و مستوی کرد و در صورتی که پرس مناسب در دسترس نباشد می توان با تراشیدن و صاف کردن سطح مستوی را بوجود آورد.
در ورقهای ضخیمتر از 100 میلیمتر ، تمام سطوح تماس باید صفحه تراشی شده وصاف و مستوی گردد .
پ) کف ستونهای غیر از ورقهای نورد شده باید به طور کلی صفحه تراشی شود .
ج) سطح زیرین کف ستونها در صورتی که با ریختن دوغاب ماسه سیمان تماس کامل برقرار شود . احتیاجی به تنظیم ندارد .
د) سطح بالایی کف ستونها که در تماس با ستون قرار می گیرد در صورتی که احتیاج به پرس و صاف کردن نخواهد داشت که با جوش نفوذی و به طور سراسری و کامل به ستون جوش شود .
رنگ کارخانه ای برای محافظت
شرایط کلی
آماده کردن سطوح و رنگ کردن آن در کارخانه باید مطابق با مقررات اجرایی مربوط انجام شود. به جز حالتهای ویژه ایکه مشخص شده باشد کارهای فلزی که در تماس با بتن قرار گیرند لازم نیست رنگ شوند . کلیه قسمتهای باقیمانده کار فلزی باید مطابق بند 10-1-9-4 رنگ زده شود.
سطوح غیر قابل دسترسی
به جز سطوح تماس بقیه سطوحی که بعد از ساخت قابل دسترس نخواهد بود باید قبل از جمع کردن کار تمیز و رنگ آمیزی شود .
سطوح تماس
در اتصالات اتکایی ، رنگ کردن سطوح تماس به طور کلی مجاز است . در اتصالات اصطکاکی شرایط لازم در سطوح تماس باید طبق مقررات مربوط به پیچهای اصطکاکی رعایت شود .
سنگدانه ها
مصالح سنگی یا سنگدانه ها یا مصالح خنثی به مصالحی گقته می شود که توسط لعاب سیمان به یکدیگر چسبیده و استخوان بندی بتن را تشکیل می دهند . این مصالح خنثی نیستند و از لحاظ اسم خنثی به انها اطلاق می شود که در واکنشهای گرفتن و سخت شدن بتن وارد نمی شوند . در واقع ، سنگدانه ها دارای خواص شیمیایی و فیزیکی هستند که بر کیفیت و عملکرد بتن کاملأ موثرند و از آنجا که در حدود سه چهارم وزن بتن را تشکیل می دهند ، شناخت آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
شکل و بافت سطحی مصالح سنگی درشت دانه بر کیفیت بتن موثر است . از این لحاظ می توان مصالح را بصورت زیر رده بندی نمود :
- مصالح غلتیده که کاملأ توسط آب غلتیده و گردگوشه شده باشند . مثل شن رودخانه ای و دریایی .
- مصالح تیزگوشه که دارای لبه های کاملأ مشخص در محل برخورد سطح جانبی مختلف با یکدیگر هستند . مثل سنگهای گدازه ای .
- مصالح پولکی که ضخامت آنها نسبت به دو بعد دیگرشان بسیار کم است مثل سنگهای متورق شده .
- مصالح سوزنی که طول آنها نسبت به دو بعد دیگرشان بسیار زیاد است .
- مصالح پولکی و سوزنی که ضخامت آنها بسیار کمتر از عرضشان و عرض آنها بسیار کمتر از طولشان است. وجود دانه های پولکی و سوزنی می تواند بر خواص بتن بخصوص بر تراکم و کارایی و مقاومت آن بسیار موثر افتد. بر اساس تجربیات ، بطور تقریبی می توان گفت : 22 درصد تاثیر خواص مصالح سنگی بر خواص بتن ناشی از شکل دانه ها ، 44 درصد ناشی از بافت سطحی مصالح و 34 در صد ناشی از ضریب ارتجاعی مصالح سنگی است .
آب
تقریبا" تمام آبهای طبیعی قابل آشامیدن و بدون طعم خاص ، برای ساختن بتن قابل استفا``ده هستند . در برخی موارد ، آبهای غیرآشامیدن نیز برای بتن سازی مناسب هستند . می توان با آبی که مناسب بودن آن مورد اطمینان نیست ، یک نمونه ملاط ماسه و سیمان تهیه نمود . در صورتی که مقاومت نمونه ملاط مذکور در7 و 28 روزگی از 90 درصد مقاومت نمونه ملاط مشابه ، ولی ساخته شده با آب مناسب مطمئن کمتر نباشد ، می توان آب مورد نظر را مناسب دانست .
تاریخ بازدید از پروژه :31/04/ و 01/05/
پروژه مدرسه ابن سینا
مشخصات سازه:
اسکلت سازه به صورت تیر ورق می باشد که توسط شرکت سوله ساز معتبر با پیشنهاد کار فرما وتایید نقشه های اجرایی توسط کار فرما ساخته می شود وزنی که در برآورد برای سازه منظور گردیده :
قاب حمال 350000 کیلو گرم – پرلین ها 7700 کیلوگرم _ تمام دیوارهای ساختمان آموزشی و سرایداری وسرویس ازتری دی پانل با مش میله گرد نمره 3 با فواصل 5*5 سانتی می باشد در ضمن پلاستو فوم مصرفی باید از نوع نسوز و استاندارد باشد .
اجرا:
به علت نامتقارن بودن پلان اجرای اسکلت در 2 بلوک می باشد در حال حاضر اسکلت بلوک 1 اجرا می شود .
شروع کار امروز با نصب ستون اغاز شد اما به علت مطابق نبودن ستون با نقشه از نصب ستون جلوگیری شد وبرای رفع نقص با شرکت مونتاژکننده آن مقاطع تماس گر فته شد .
با توجه به شرایط موجود بازده مطلوب کاری صورت نگرفت و کارگران نصاب به امورات دیگری مانند بستن پیچ ومهره ها می پردا ختند .
1/5/:
امروز نیز مشکلات به جا مانده از دیروز همچنان ادامه داشت وپرسنل شر کت سوله ساز برای رفع عیوب به محل اجرا امد و تغییرات در ستون را انجام داد اما به علت مشکلات فنی ( برش به وسیله هوا گاز و جوش در شرایط غیر استاندارد ) مورد قبول نمی باشد
2/5/:
عکس های گرفته شده از روز های قبل در کارگاه به دفتر فنی تحویل شد و مشکلات فنی و خطا ها مورد بررسی قرار گرفت وستونی را که دچار مشکل بود مورد تاکید قرار گر فت و به دستگاه نظارت ابلاغ شد .
از دفتر دستگاه نظارت جزییات صفحات باد بندی برای کنترل در کا رگا ه به بنده داده شد
3/5/:
صبح امروز به کارگاه مدرسه ابن سینا رفتم وجزییات مربوط به صفحات را کنترل کردم واشکالات را یادداشت وبه نماینده شرکت سوله ساز اطلاع دادم ایشان نیز با شرکت خود تماس گرفته وآنها را مطلع نمودند .من نیز به اداره رفته ونا ظر محترم را در جریان کار قرار دادم .
دسته بندی | ساخت و تولید |
بازدید ها | 9 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 2835 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 60 |
گزارش کارآموزی پژو 206-راهنمای تعمیرات موتور TUJP,K در 60 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
فصل اول:
باز و بسته موتور گیربکس
3
نصب مجدد موتور و گیربکس
9
فصل دوم:
باز و بست تجهیزات جانبی
11
تسمه دینام
13
باز و بست و پمپ هیدرولیک فرمان
14
باز کردن سرسیلندر
15
باز و بسته کردن متعلقات سرسیلندر
20
مشخصات اجزاء سرسیلندر
22
بستر متعلقات سرسیلندر
28
باز و بست غلطک اسبکها
31
بستن اسبکها
32
نصب سر سیلندر
33
نصب جرخ دنده میل بادامک و تسمه تایم
36
فیلرگیری سوپاپها
37
تنظیم کش تسمه تایم
38
باز کردن قطعات بلوک سیلندر
41
مشخصات اجزا موتور
44
باز و بست شاتون و پیستون
46
بیرون آوردن موتور و گیربکس
روشی که در این جزوه توضیح داده می شود، در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک و دستی یکسان می باشد.
ابتدا مایع سیستم خنک کننده، روغن موتور و گیربکس تخلیه می گردد.
اجزاء سیستم هوای ورودی به موتور شامل لوله خرطومی هوای ورودی به موتور، بستها، مجموعه هواکش جدا می شود.
بستهای باتری، باتری و سینی زیر باتری را باز کنید.
بدون باز کردن اتصالات و لوله های سیستم فرمان هیدرولیک، پمپ هیدرولیک را جدا کنید.
سوکت (ترمینال) مربوط به سیستم BSI را باز کنید.
اتصالات برقی و کانکتورهای سیمهای متصل به باتری و جعبه فیوز کنار باتری را جدا کنید.
شیلنگهای رفت و برگشت آب مربوط به رادیاتور بخاری را باز کنید.
شیلنگ ورود و خروج آب موتور را باز کنید.
شیلنگ خلاء مربوط به بوستر ترمز را باز کنید.
درانتها، رادیاتور را باز کنید.
در خودروهای مجهز به گیربکس دستی، سیم کلاچ را باز کنید و اهرم کلاچ را آزاد کنید.
در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، کابل کیک دادن از روی گیربکس باز کنید.
اتصالات جانبی مربوط به دسته سیم اصلی ECU را جدا کنید.
سپس پایه نگهدارنده ECU را از روی گلگیر سمت راست جدا کرده و بعد از آن کانکتور اصلی ECU را جدا کنید.
منبع انبساط سیتم خنک کننده همراه با پایه نگهدارنده آن را باز کنید.
سپس کنترل یونیت سیستم سوخت رسانی و جرقه (ECU) باز شده را، از روی بدنه خودرو بردارید.
سیم گاز را باز کنید.
با اطمینان از کم بودن سوخت در لوله ورودی آن را از گالری سوخت جدا کرده و مسدود کنید.
پایه لرزه گیر اتصال سرسیلندر به دسته موتور سمت راست (از دید راننده) را باز کنید.
اتصال شیلنگ خلاء MAP سنسور به مانیفولد هوا را از روی موتور را جدا کنید.
کمپرسور کولر را بدون باز نمودن سیستم کولر از روی موتور باز کنید و دور از موتور نگه دارید. سپس مطمئن شوید که به اتصالات سیستم کولر آسیبی وارد نمی گردد.
با شل نمودن مهره های مربوطه (7.8) لوله اگزوز را از محل اتصال به مانفولداگزوز (گلوئی اگزوز) جدا کنید.
سپس بست نگهدارنده 2 را جدا کنید، تا لوله اگزوز میانی جدا گردد.
اتصال دسته موتور سمت راست (4) به ضربه گیر دسته موتور را باز کنید.
توجه: احتیاج به جدا نمودن کامل دسته موتور از بلوک سیلندر نمی باشد.
برای جلوگیری از خراب شدن رزوه پیچ در هنگام باز نمودن مهره روی ضربه گیر دسته گیربکس (5) توسط جرثقیل موتور را به اندازه خیلی کم به سمت بالا کشیده تا وزن موتور توسط جرثقیل مهار گردد، سپس مهره روی ضربه گیر دسته گیربکس (5) را باز کنید.
پیچ و .مهره ضربه گیر دسته موتور عقبی (6) که پلوس از داخل آن عبور می کند و پیچ های نگهدارنده بلبرینگ پلوس سمت راست پیچ های چکمه ای (6a) را باز کنید، اتصالات این قسمت کاملاً از روی بدنه جدا می شود.
برای بیرون آوردن موتور، ابتدا زنجیر جرثقیل را کمی شل نموده تا موتور پایین تر بیاید و پیچ دسته گیربکس از داخل دیاق (6) خارج کنید، سپس دیاق (6) را از روی شاسی باز کنید.
پس از اطمینان از باز شدن تمامی اتصالات مجموعه موتور و گیربکس به شاسی و بدنه، با استفاده از جرثقیل به آرامی مجموعه را خارج کنید.
2-نصب مجدد مجموعه موتور و گیربکس:
مراحل کار به ترتیب عکس مراحل بیرون آوردن می باشد.
پیچ دسته گیربکس را به گریس مخصوص، آغشته کنید.
پیچ و مهره های مربوطه را طبق گشتاور تعیین شده در صفحه بعد محکم کنی
باز و بست غلطک اسبکها
همانطور که در بخش های قبل توضیح داده شد، اسبک های این موتور TU3JP/k از نوع غلطکی است (1) در صورتی که پس از باز نمودن قطعات سائیدگی در اسبکها و یا خراب شدن پیچ ها مشاهده گردید، مطابق شکل آنها را باز کنید.
با باز کردن پیچ و مهره (2)، غلطک را از اسبک (1) جدا کنید.
در صورتی که در اثر ضربه یا کار کرد موتور پیچ فیلر سوپاپ (2) هرز شده باشد یا دچار خرابی شده باشد، می توان آن را تعویض نمود.
یادآوری: در برخی مدل ها به جای پیچ و مهره مدل (2) از مدل (3) استفاده می شود. میزان گشتاور سفت نمودن پیچ و مهره اتصال غلطک به اسبک (1) برابر 1.75da.Nm و پیچ و مهره فیلرگیری M6 برابر 0.9 da.Nm می باشد.
بستن اسبکها
توجه: همانطور که قبلاً گفته شد، دقت کنید که انگشتان دست بین اجزا متحرک قرار نگیرد. مقداری روغن تمیز بین بلبرینگ اسبکها و بادامک ها جهت روغنکاری اولیه ومونتاژ بهتر بادامک، تزریق کنید.
دقت کنید که ذرات خارجی بین بلبرینگ ها و بادامک ها، و محل عبور میل اسبک از میان پایه ها و اسبکها وجود نداشته باشد.
جهت جا زدن میل اسبک، به ترتیب اسبک ها (12)، فنر حلقوی (10) و واشر فنر حلقوی (11) را در امتداد هم قرار دهید. سپس میل اسبک را طوری قرار دهید که به سوراخ های (B, A) در یک راستا قرار گیرند. در این زمان پیچ و مهره (7,6) که ثابت کننده میل اسبک می باشند را در محل سوارخ های (A,B) ببندید. از طرف دیگ رمیل اسبک، خار حلقوی (b) را نیز در محل مربوطه قرار دهید.
جا زدن گژن پین:
برای جا زدن گژن پین، ابتدا لازم است که مراحل آماده سازی پایه انجام شود. مراحل کار به ترتیب زیر است:
ابتدا گژن را بین جازن {3} و دسته جازن {2} قرار دهید، با پیچاندن دسته جازن {2}، گژن پین بین جازن {3} و دسته جازن {2} محکم می شود. سپس زیر پیستونی را در محل مربوطه بر روی پایه {1} را باز کنید و پیچ های ثابت کننده (2) را تا انتها، باز کنید.
برای آماده کردن پیستون جهت جا زدن گژن پین، ابتدا پیستونی را طوری که کلمه DIST به سمت بالا باشد، بر روی زیر پیستون، دسته جازن همراه با گژن پین را طبق شکل روبرو، از پیستون عبور دهید تا، پیستون،ز یر پیستونی و گژن پین در یک راستا قرار گیرند. سپس پین (3) را در محل خود قرار دهید.
سپس پیچ های ثابت کننده (2) را پیچانده تا جداره پیستون تماس پیدا کنند. در این زمان مهره قفل کننده (4) را سفت کنید.
با اعمال فشار به دسته گیره، پین (3) را خارج کنید. در این حالت پیستون بایددر جای خود محکم باشد. کنترل کنید که گژن پین، جازن و دسته جازن به راحتی در محل خود، حرکت کنند. جهت تنظیم نمودن موقعیت شاتون نسبت به پیستون،ابتدا شاتون را از طرف کپه یاتاقان بر روی مهربه تنظیم (5) موقعیت شاتون نسبت به پیستون را ثابت کنید. میزان لقی (حرکت شاتون درون پیستون) برابر با 0.1mm است که به اندازه گیری این لقی بین مهره تنظیم {5} و کپه یاتاقان مشخص می شود (j).
مجموعه را با استفاده از محکم نمودن گیره، ثابت نگه دارید. دسته جازن را خارج کنید، مجموعه آماده برای مونتاژ پیستون و شاتون است.
برای جا زدن گژن پین درون شاتون، ابتدا باید محل گژن پین در شاتون گرم شود. برای این کار شاتون ها را مطابق شکل به صورت دایره وار بر روی یک صفحه فلزی قرار دهید. سپس وسیله گرمازا را در زیر صفحه فلزی قرار دهید. شاتون ها مستقیماص مورد حرارت واقع نشوند. (دمای مورد نظر حداکثر 250 درجه سانتیگراد باشد.)
در زمان گرم نمودن شاتون برای کنترل مقدار درجه حرارت لازم، از دماسنج استفاده کنید. در صورتی که دماسنج در دسترس نباشد، مطابق شکل فوق، یک تکه کوچک سیم قلع H در انتهای شاتون قرار دهید. هر زمان که قلع شروع به ذوب شدن نماید دما حدود 250 درجه سانتیگراد خواهد بود.
یادآوری:
1- قبل از جا زدن گژن پین، آن را روغن کاری کنید.
2- قبل از آنکه شاتون سرد شود، باید عمل جا زدن گژن پین انجام شود.
در هنگام قرار دادن شاتون درون پیستون برای جا زدن گژن پین، به نکات زیر توجه کنید:
1- خارهای شاتون (شیارهای مشخص شده در قسمت A) روبروی یکدیگر باشند تا از چرخش باتلاقها در اثر گردش میل لنگ جلوگیری شود.
2- نحوه قرار دادن شاتون طوری باشد که خارها در جهت گردش میل لنگ (هم جهت با قسمت پرفشار پیستون) باشد. اکنون گژن پین را به دقت جا بزنید. قبل از باز نمودن گیره، چند دقیقه صبر کنید. بعد از باز نمودن گیره، جعا زدن و دسته جازن را باز کنید. نحوه عملیات جازدن گژن پین در پیستون های دیگر نیز به همین ترتیب است.
نصب رینگهای پیستونی
رینگ های پیستون را به ترتیب زیر نصب کنید:
- رینگ کمپرس اول (رینگ فشاری) را در شیار مربوطه (7) قرار دهید. به دلیل تقارن دو لبه آن، جهت نصب مهم نیست.
- رینگ آبندی (کمپرس دوم): این رینگ را به نحوی که کلمه TOP روی سطح رینگ به سمت بالا باشد، در شیار مربوطه قرار دهید. (6) به علام موجود در شکل، دقت شود.
- رینگ آبندی را بچرخانید تا دهانه رینگ آبندی (6) نسبت به رینگ کمپرس اول (7) 180 درجه زاویه داشته باشد.
- رینگ روغنی (8) مدل UFLEX، از دو قسمت مجزا و یک فنر حلقوی، تشکیل شده است.