مرجع فایل های تخصصی

وبلاگ برای دسترسی هم وطنان به فایل های مورد نیاز آنها در تمامی زمینه های علمی، پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و ... طراحی گردیده است.

مرجع فایل های تخصصی

وبلاگ برای دسترسی هم وطنان به فایل های مورد نیاز آنها در تمامی زمینه های علمی، پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و ... طراحی گردیده است.

معرفی و دانلود فایل کامل تحقیق بررسی روابط اجتماعی معلمان و دانش‎آموزان در عصر ارتباطات

تحقیق بررسی روابط اجتماعی معلمان و دانش‎آموزان در عصر ارتباطات در 92 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 68 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 92
تحقیق بررسی روابط اجتماعی معلمان و دانش‎آموزان در عصر ارتباطات

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

تحقیق بررسی روابط اجتماعی معلمان و دانش‎آموزان در عصر ارتباطات در 92 صفحه ورد قابل ویرایش


روابط اجتماعی معلمان و دانش‎آموزان در عصر ارتباطات

جهانی را که در آن زندگی می‎کنیم جهان ارتباطات نام گرفته است. با کمک ماهواره‎ها و اینترنت مرزها و دیوارهای مرئی و نامرئی فرو ریخته و دنیا به دهکده کوچکی تبدیل شده است. در این دهکده کوچک، نظام‎های پیشین نابود شده و یا در حال نابودی است ونظام‎های جدید با سرعتی وصف ناپذیر در حال جایگزینی است. دگرگونی در دانش، دگرگونی در نگرش، دگرگونی در رفتارها و دگرگونی در روابط انسانی و اجتماعی از دستاوردهای این دگرگونی است. آنچه در این مقاله مورد بررسی است کاربرد فناوری‎های جدید اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش و بررسی تأثیر آن در ابعاد گوناگون آموزشی، پژوهشی و اجتماعی است. بدین منظور، در این مقاله ابتدا پیرامون وسایل جدید اطلاعات و ارتباطات و نقش آنها در آموزش و برقراری ارتباطات اجتماعی مطالبی ارائه خواهد شد و سپس به تأثیر این فناوری‎ها در کلاس‎های درس و نقش معلمان در این رابطه می‎پردازد.

هم‎چنین سعی شده است با بررسی کتب، مجلات و مقاله‎های اینترنتی، آخرین نتایج به دست آمده از تأثیر فناوری‎ها در کلاس‎های درس به ویژه تأثیر آنها در تغییر نقش معلمان مطالبی ارائه شود. نقش این فناوری‎ها درچگونگی برقراری ارتباط معلم با دانش‎آموزان، با همتایان و با سایر افراد جامعه از جمله مطالب این مقاله است.

با توجه به نتایج به دست آمده توصیه‎هایی برای استفاده بهتر از فناوری‎ها برای برقراری ارتباطات اجتماعی به معلمان، مسؤولین و دست اندرکاران آموزشی شده است.



مقدمه

ارتباط عبارت است از فراگرد انتقال اطلاعات، احساس‎ها، حافظه‎ها وفکرها در میان مردم (اسمیت، 1988، ص 7). ارتباطات به معنای «تسهیم تجارب» نیز تعریف شده است. در این معنا، هر انسانی تجارب و آنچه در درون خود دارد را با دیگران در میان می‎گذارد. برخی از صاحبنظران ارتباطات را پدیده‎ای تکاملی می‎دانند که به گونه‎ی فراگردی از افراد و نظام اجتماعی که درآن زیست می‎کنند، نشأت گرفته و خود به نوبه خود بر آنها تأثیر می‎گذارد. از طریق این جریان، انسان‎ها و نظام‎های اجتماعی تکامل می‎یابند، تغییر می‎پذیرند، خود را با شرایط منطبق می‎کنند، جایگزین می‎شوند، رشد می‎کنند.

ابزارهای ارتباطی وسایلی هستند که از طریق آن انسان‎ها به خلق، حفظ و توسعه روابط خویش با یکدیگر می‎پردازند. از طریق این ابزار اطلاعات، دانش و آگاهی‎ها و حتی فرهنگ‎ها مبادله می‎شود. فناوری‎های جدید اطلاعات و ارتباطات از زمره وسایل ارتباطی جدید هستند که با امکاناتی نظیر پست الکترونیکی، اتاق‎های گفتگو، گروه‎های مباحثه، نفش عمده‎ای در این فرآیند به عهده دارند.

اصطلاح ”فناوری اطلاعات[1]“ جدیداً به ”فناوری اطلاعات و ارتباطات[2]“ تغییر یافته است. البته تفاوت این دو واژه از نحوه برقراری ارتباط نشأت گرفته است. واژه اول، یعنی فناوری اطلاعات به جریان یکسویه ارتباط اشاره دارد که در این فرآیند، گیرنده و یا دریافت کننده نسبت به اطلاعات دریافتی منفعل است. واژه دوم یعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات، اشاره به تعامل بین کاربر و دنیای اطلاعات دارد. بنابراین، واژه دوم به جریان دوسویه ارتباط اشاره دارد که در این فرایند، کاربر نقش بسیار فعالی در رد و بدل کردن اطلاعات خواهد داشت. رایانه از طریق جریان فرست و بازفرست اطلاعات، توانایی مردم را برای برقراری ارتباط فوری و آسان از فواصل دور و نزدیک فراهم کرده است و از این طریق موجب تحولات شگرفی در امور گوناگون از جمله آموزش و پرورش شده است. در این مقاله ضمن اشاره به تحقیقات انجام گرفته در مورد نقش رایانه‎ها در آموزش به نقش ارتباطی آنها توجه خاص شده است.



نقش رسانه‎های گوناگون ارتباطی در آموزش

در قرن نوزدهم، گسترش راه آهن و استفاده از آن به عنوان اولین وسیله ارتباطی، کمی بعد اختراع تلفن که هر فرد می‎توانست ارتباط فوری و بلادرنگ با افراد دیگر داشته و اطلاعات به راحتی و وضوح سریعاً نقل و انتقال می‎یافت. سپس، تلگراف، تلکس، ماشین فاکس که امکان انتقال نوشته را از طریق شبکه‎های ارتباطی فراهم می‎کرد.

استفاده از وسائل الکترونیکی در امر برقراری ارتباط و در نتیجه آموزش از طریق آن، در اوایل سال 1900 از طریق رادیو آغاز شد. در اوایل 1924، بی بی سی (BBC) شروع به پخش برنامه‎های آموزشی کرد. از آن زمان تا به حال رادیو به منزله ابزاری جهت دست یابی افراد ساکن مناطق دور افتاده به آموزش مطرح بوده است.

برنامه‎های آموزشی تلویزیون در دهه 30 آغاز به کار کرد (1930)، 20 سال طول کشید تا برنامه‎های آموزشی آن به صورت محبوب و مردمی در آید، بعد از گذشت 30 سال، فناوری‎های رایانه‎ای زمان و مکان را در نوردیدند و آموزش را از کلاس‎های درس به منازل ومحل کار آوردند و درس‎های مجازی، دوره‎های مجازی و دانشگاه‎های مجازی پدید آمدند. در حال حاضر کاربرد گسترده از امکانات اینترنت در مدارس، نشانگر فناوری‎های پیشرفته می‎باشد.



نقش ارتباطی اینترنت در آموزش و پرورش

امروزه، علم مرز نمی‎شناسد و به گوشه‎ای از جهان تعلق ندارد. همه با هم مشغول ساختن دانش‎های نو برای بهبود بخشیدن به نابسامانی‎های اوضاع جهان اند. این واقعیت است که همه جهانیان از پیشرفت‎های حاصله از تلاش دانشمندان و متخصصان برای زندگی بهتر و رفاه بیشتر استفاده می‎کنند. بنابراین، باید در تولید وساخت دانش نیز سهمی به عهده گیرند.

بهره مندی از تجارب بدست آمده از طریق رسانه‎ها از تکرار کارهای انجام شده و صرف وقت و سرمایه مجدد جلوگیری می‏کند. امروزه با کمک فناوری‎ها، در کسری از ثانیه می‎توان به تجارب اندیشمندان دست یافت. با استفاده از فناوری‎های جدید، نه تنها می‎توان در معرض کارهای انجام شده قرار گرفت بلکه این امکان از طریق شبکه‎های بین المللی وجود دارد که در فرآیند کارهای در حال انجام به طور فعالانه مشارکت کرد. متخصصان کشورهای مختلف می‎توانند در زمان مشخصی به تبادل اندیشه و نظر بپردازند و در مورد یک رویداد علمی بحث و گفتگو کنند و از این طریق به دانش جهانی دست یابند. آنچه در زیر بیان می‎شود، استفاده از فناوری‎های آموزشی را در حرفه پزشکی نشان می‎دهد:

الیوت ماسیه[3]، فناور و متخصص تعلیم و تربیت، این تجربه دست اول را هنگام بازدید از «گام نخست در موفقیت و پیشرفت در یادگیری الکترونیکی» ملاحظه کرد. او در تفسیر این بازدید چنین می‎گوید:

هفت هزار متخصص قلب را در سالن کنفرانسی تصور کنید که در حال مشاهده و تعامل با جراحانی هستند که به طور همزمان مشغول عمل جراحی قلب در سه کشور مختلف دنیا (اسرائیل، ایتالیا ونیویورک) هستند. شش بیمار برای جراحی قلب دراتاق‎های عمل این سه کشور در نظر گرفته شدند. در هر اتاق عمل، بین 3 تا 8 دوربین فیلمبرداری و وسایل اسکن جهت نشان دادن عمل جراحی و گرفتن تصاویر از داخل و پخش آن به صورت زنده فراهم شده است.

متخصصان قلب در اتاق‎های عمل مشغول اجرای روش‎های بسیار پیچیده، بالاتر از سطح استانداردهای معمول بودند. بیماران مورد عمل جراحی که وضعیت بسیار جدی و وخیمی داشتند، همه برگه رضایت نامه را امضاء کرده بودند و در طول انجام عمل جراحی به هوش بودند.

یک دستگاه تغذیه ماهواره‎ای و ارتباط از طریق آن، به تماشاگران اجازه می‎داد تا طی انجام دادن عمل جراحی، به طور زنده با جراحان در تعامل و ارتباط باشند و کلیه عملیات را دنبال و حتی آنها را مرور و بازنمایی کنند. شرکت کنندگان میزگرد، متخصصان سطوح بالای جراحی قلب بودند که عقاید و نظرات خود را در مورد روش کار و شیوه عمل جراحی توضیح می‎دادند. از سوی دیگر، جراحان در اتاق عمل راجع به اینکه چه روشی را انتخاب کنند و در چه حالتی، روش انتخاب شده را متوقف خواهند کرد رأی گیری می‎کردند. همین که رأی‎گیری در حال انجام بود، چهار صفحه پر از اطلاعات فوری و بلادرنگ در مقابل متخصصان قلب قرار گرفت. این اطلاعات به آنها کمک می‎کرد تا در جریان اتفاقات زمینه‎ی کار باشند (ماسیه، 2001، ص 1)

وسیله ی ارتباط جمعی چیست؟

((اصطلاح وسایل ارتباط جمعی از سوی شورای مذهبی واتیکان دوم در چهارم دسامبر 1963، به جای اصطلاح مشترک برای روزنامه ها، مجله ها، رادیو، تلویزیون و سینما به کار می رود)) (جام جم- 776-ص5) البته باید توجه داشت که علی رغم ارائه ی تعریف مذکور برای وسایل ارتباط جمعی، هنوز روی نوع آن بین صاحب نظران اختلاف است. منظور آن دسته از وسایل ارتباطی است که در تمدن های جدید به وجود آمده است و ویژگی اصلی آنان قدرت و توانایی زیاد و شعاع عمل وسیع است. بنابراین هیچ تردید نیست که شبکه ی رادیویی و تلویزیونی را باید در این ردیف قرار دهیم. سینما را هم می توان به سادگی در همین رده قرار داد، هر چند که این وسیله، تنها گروه های محدودی را در بر می گیرد که در مکان ها و سالن های گوناگون پراکنده اند. (کازنو،1372،ص4)

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، تنوع بسیاری در وسایل ارتباط جمعی را شاهد هستیم که علمای ارتباطات هنوز نتوانسته اند مرز دقیقی برای آنها تهیه نمایند. ماهواره، تلفن و به خصوص تلفن همراه، رایانه و cd و دیسکت ها و در نهایت شبکه اینترنت از جمله این موارد هستند." وسایل ارتباطی بسیارند، هر آنچه موجبات تسهیل در ارتباط انسان ها شود، بدین نام خوانده می شود. از زبان گرفته تا رادیو، تلویزیون، مطبوعات، تئاتر، سینما و..."(ساروخانی،1380،ص137)

از همه مهم تر کتاب های درسی ما بهترین وسیله ارتباط جمعی است که با دقت در انتخاب محتوا، می توان بهترین ارزشها را انتقال داد. حتی جلد دفتر دانش آموز، عروسک و اسباب بازی که او استفاده می کند به نوعی تحت تأثیرگذاری بی حد دارد.



دهکده ی جهانی

وقتی صحبت از وسایل ارتباط جمعی می شود، نباید نقش بی چون و چرای آنها را در شکل دهی زندگی اجتماعی انسان از نظر دور داشت. کافی است کوچکترین خبری در گوشه ای از دهکده ی جهانی اتفاق بیفتد تا بلافاصله عکس و خبر آن شبکه های مختلف تلویزیونی، صفحات روزنامه ها و حتی در شکل جدید، سایت ها و وبلاگ ها را پر سازد و صدای آن گوش فلک را پر کند.

"مک لوهان " دنیای امروز را دنیای کتاب نمی داند. دنیای کتاب که به نظر او با اخترع صنعت چاپ و به وسیله گوتنبرگ آغاز گردید، فقط چهار صد سال ادامه داشت و گسترش وسایل ارتباط جمعی بر آن خاتمه بخشید(رشیدپور،1352،ص17).

در واقع وسایل نوشتاری و به خصوص کتاب نمی تواند کارکرد دیگر وسایل مطرح شده در دهکده ی جهانی لوهان را داشته باشد. زمانی که مک لوهان نظریه ی دهکده ی جهانی نو را مطرح کرد، دانشمندان زیادی حتی در کشور های پیشرفته ی صنعتی غرب با دیده ی شک و تردید به آن نگاه می کردند و حتی او را دیوانه می پنداشتند. او می گوید ((تمام وسایل ارتباط جمعی بر ما نفوذ دارند و روی ما کار می کنند. نتایج تأثیر آنها جهات شخصی، سیاسی، اقتصادی، زیبایی شناسی، روانی،اخلاقی، قومی و اجتماعی آن چنان شدید است که هیچ گوشه ای از وجود فیزیکی و روحانی ما را دست نخورده و به حال خود رها نمی کند(همان منبع،ص29).

پیام ها آهسته و پیوسته می آیند. از فرط تکرار کم کم باورمان می شود که آن چیز جزء زندگی و فرهنگ ما بوده است. بعداً آنچه در این میان فراموش می شود و شاید هم اقبال عمومی و مؤسسات علمی را به درستی به خود جلب نکرده، نقش و تأثیر وسایل ارتباط جمعی در عصر و دوره ی حاضر که صرف نظر از پیام و یا محتوای خود، هر یک به گونه ای در خصوصیات اجتماعی و مهم تر از آن روانی فردفرد مردم این قرن اثرات قابل ملاحظه ای بر جای گذاشته اند... (همان منبع،ص14).

با دقت در زمان انتشار گفته های پروفسور مک لوهان، متوجه فاصله ی زمانی حساسیت روی نظریات وی تا واقعیات می شویم. وقتی گفته های او منتشر شد غرب، ابتدا اقبالی به حرف های او نشان نداد. در ایران نیز در حدود سی سال پیش وسایل ارتباط جمعی چنین گسترش نبود. حتی به دلیل باورهای عمیق مذهبی، اکثر خانوادها، رادیو و تلویزیون نداشتند. پس از انقلاب اسلامی از یک طرف تلویزیون در خانه ها حضوری بسیار گسترده پیدا کرد و از سوی دیگر بنا به دلایل زیادی تلویزیون، تنها سرگرمی اوقات فراغت خانه ها شد. شبکه های متعدد، برنامه های زیادی را به روی آنتن بردند، تأثیر بر کودکان و نوجوانان بیش از حد شد، آن وقت تازه حساسیت ها در ایران با یک فاصله زمانی آغاز شد.

در ارتباط با رایانه هم به این گونه عمل شده است. رایانه ها به مدارس و خانه ها را ه باز کرده اند. برخی به آن به عنوان مد روز نگاه می کنند و بالاخره دکور اتاق را کامل می کند. تعدادی از آن برای بازی کامپیوتری و تماشای cd استفاده می کنند و برخی دیگر با استفاده از اینترنت وارد دنیای دیگر می شوند که این دنیای جدید مشکلات خاص خود را دارد. تعدادی در آن ولگردی می کنند و آنچه دیگر بین بچه ها دارد رد و بدل می شود آدرس سایت است که معمولاً سایت های مشکل دار هم می باشد. سایت هایی که فیلتر گذاشته اند ولی در سایت دیگر آدرس فیلتر شکن را داده اند و... در هر صورت این هم مشکلی است که به مجموعه ی مشکلات فرهنگی اضافه شده و در کنج خانه ها هم قرار دارد و با یک خط تلفن، تمام...!



جهت گیری در آینده

"وقتی صحبت از یادگیری و آموزش به میان می آید بلافاصله کلاسی متشکل از چندین صندلی و یک تخته سیاه در نظرها مجسم می شود که معلمی که پشت به تخته سیاه در حال صحبت برای عده ای از دانش آموزان در سکوت کامل و بی حرکت به حرف های او گوش می دهد.

لطفاً دوباره قسمت آخر جمله اخیر را تکرار کنید! در سکوت کامل و بی حرکت!! الگویی اگر دانش آموز سؤالی بپرسد که در سطح کلاس نباشد و یا حرکتی انجام دهد که مانع از رخ دادن یادگیری شود همه چیز به هم می ریزد و یادگیری رخ نمی دهد. سکوتی کامل و بی حرکت، حالتی کاملاً پسیو و انفعالی برای طی مسیری که باید گام به گام پاس شود تا سرانجام دانایی در قالب مدرکی به نام گواهی تحصیلی به دانش آموزان اعطا، گردد" (www-1).

با پیدایش فناوری های جدید در عصری که به دوران طلایی معروف شده و ارتباطات به یاری ابزارهای جدید، شکل تازه ای به خود گرفته و بسیار گسترده تر شده است، بی شک مقوله ی تعلیم و تربیت و یادگیری نیز دستخوش تغییرات عمده و عدیده ای قرار گرفته است. به گونه ای که دیگر روش های سنتی در بسیاری از جوامع پیشرفته و حتی در حال توسعه، کارآمد، پاسخ گو و نتیجه بخش نیست (کارگر ایرانی،114)
و ـ شیوه‎های تدریس:

امروزه با پیشرفت روز افزون علم، شیوه‎های تدریس نیز تغییر یافته است و روش‎های سنتی و معلم محور جای خود را به روش‎های تدریس فعال و دانش‎آموز محور داده است.

یکی از اصول هفتگانه آموزش و پرورش، اصل فعالیت است. طبق این اصل شاگرد باید در جریان یادگیری، فعال باشد و خود با راهنمایی معلم به فراگیری بپردازد. مطلب درسی وقتی برای شاگرد به صورت مسأله یا مشکل در آمد وخود او سعی کرد آن را حل کند و مطالعات و تحقیقات، آزمایش‎ها و بحث‎های لازم را انجام داد، آنگاه می‎توان گفت که در جریان یادگیری نقش مؤثری داشته و در واقع، مطلب مورد بحث را یاد گرفته است. یادگیری وقتی صورت می‎گیرد که شاگرد خود تجربه کند و در نتیجه تجربه در افکار، تمایلات و اعمال او ظاهر شود. (یادگارزاده، 1379)

جان دیوئی، فیلسوف دانشمند آمریکایی تأکید بسیاری بر تجربه فراگیرنده دارد. او در کتاب تجربه و آموزش و پرورش می‎گوید: دانش‎آموز موجودی فعال و کنشگر است که در محیط خود دخالت می‏کند و با آن عمل متقابل انجام می‎دهد. دانش‎آموز از طریق فعالیت‎های خود می‎آموزد و ذهن خود را از طریق رفتاری که در آن مشارکت دارد می‎سازد. دیوئی بهترین روش آموزشی را که در آن شاگردان به کسب درست نایل می‎شوند حل مسأله می‎داند. (میرحسنی، 1369)

ژان پیاژه دانشمند سویسی از جمله کسانی است که بیش از همه به اهمیت روش‎های فعال پی برده و به کار گیری آنها را توصیه کرده است. پیاژه که یکی از طرفداران رویکرد شناختی در تعلیم و تربیت است، در نوشته‎های خود همواره بر فعالیت فراگیرنده در جریان یادگیری تأکید دارد. او می‎گوید«وقتی دانش‎آموز فعال نباشد، یعنی در وضعیت کنش‎پذیر قرار داشته باشد به صرف شنیدن سخن دیگران چیزی یاد نمی‎گیرد، شناخت‎هایی که فرد بدان‎ها نایل می‎شود حاصل درونسازی فعال اشیاست». (آرمند، 1372)

یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصاً در کشور ما، به کار نگرفتن روش‎های تدریس فعال در آموزش است. به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش‎آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی‎دهند. تأکید بیش از حد بر حافظه سبب شده است که اغلب دانش‎آموزان مطالب را حفظ و در پایان امتحانات فراموش کنند. در نتیجه نمی‎توانند پس از فراغت از تحصیل نیز مهارت‎های لازم راکسب کنند.

یکی از روش‎های تدریس فعال که اثر مستقیم در تقویت تفکر پژوهشگری در بین دانش‎آموزان دارد روش حل مسأله است. به طور کلی در روش حل مسأله فراگیران از 7 مرحله زیر عبور می‎نمایند:

1. تشخیص مسأله 2. تعریف مسأله 3. تلاش دانش‎آموزان 4. قبول یا رد فرضیه 5. بحث کلاسی 6. یافتن حل مسأله 7. نتیجه‎گیری و ارزشیابی نتایج (عباسی، 1379).

به کارگیری این روش از سوی معلمان باعث می‎شود که فراگیران به مسائل، مشکلات و سؤالات خود از راه علمی فکر نمایند و از آزمایش و خطا جهت رسیدن به اهداف خود استفاده ننمایند. بهره گیری مدام این روش از سوی معلمان باعث درونی شدن این شیوه در فراگیران می‎شود.

یکی دیگر از شیوه‎های تدریس فعال شیوه پژوهشی است. نظریه‎پرداز اصلی این روش «ریچارد ساچمن» است. از دیدگاه او هدف اساسی این الگو تقویت فرایند تفکر استقرایی و استدلال علمی است. نتایج حاصل از پژوهش‎ها نشان داده‎اند که استفاده از این روش تدریس سبب افزایش درک و فهم دانش‎آموزان از مفاهیم علوم، تفکر خلاق و مهارت‎های تجزیه و تحلیل اطلاعات می‎شود. بنابراین به باور ساچمن، عموم دانش‎آموزان توانایی آن را دارند که فرایند تحقیق را پیگیری کنند. او معتقد است که هم چنین تحقیق کردن را می‎توان به صورت مستقیم به کودکان یاد داد. (رون، 1382)

اندیشمندانی چون «برونر»، «تابا»، «آزوبل» و ساچمن معتقدند که انسانها به طور طبیعی محقق و پژوهشگرند. این اعتقادها وجود دارد که برای ارتقای سطح توانمندی تفکر به فرایند منطقی وعقلی پژوهش باید آگاهی کامل را در انسان ایجاد کرد. بنابر به رویکرد یاد شده، هدف از آموزش روش تحقیق، وارد کردن مستقیم دانش‎آموزان به جریان منطقی، منظم یا نظام دار به قصد دستیابی به صحت و نادرستی اندیشه، عمل یا فرضیه و یا پاسخ به یک سؤال در زمینه گوناگون موضوعات درسی است.


نتیجه گیری

در جهان امروز، مهارت‎هایی که دانش و اطلاعات را با کارایی به خدمات و کالاهای نو و ابتکاری تبدیل می‎کنند، معرف اقتصادهای موفق مبتنی بر دانش به شمار می‎آیند. از آن جا که دانش و اطلاعات به سکه‎ای رایج برای دست یابی به بهره‏وری، رقابت پذیری، و ثروت و رفاه تبدیل شده است، کشورها نیز برای توسعه سرمایه انسانی اولویت بالاتری قایل شده اند. به این ترتیب در سرتاسر جهان دولت‎ها بر روی راهبردهای به منظور افزایش دسترسی به آموزش یا کیفیت بهتر متمرکز شده‎اند. تصمیم‎گیران و سیاست‎گذاران نیز در پی یافتن پاسخی برای پرسش‏های کلیدی و چالش انگیز بر آمده‏اند : تعریف آموزش و پرورش با کیفیت در اقتصاد جهانی امروز که بر دانش و اطلاعات بنا شده چیست؟ آیا آموزش و پرورش با دنیایی که در حال تغییر است هم گام پیش می‏رود؟ در کشور ما نیز اکنون به تدریج الزام‎های عصر دانش و اطلاعات و ضرورت هم گام شدن با تحولات و دست آوردهای فناوری وعلوم بشری احساس شده است که برای همگام شدن با قافله‎ی پر شتاب تکنولوژی باید به سوی نیروی کار مهارت دیده (معلم) رفت و او را مجهز و توانا نمود تا به وسیله این نیروی انسانی ابتدا دانش‎آموزان، سپس آموزش و پرورش و در آخر جامعه به سوی پیشرفت و ترقی سوق پیدا نماید. برای تجهیز و توانا نمودن معلم نیز راه‎های گوناگونی وجود دارد که به 4 مهارت اساسی در این مقاله پرداخته شد که عبارتند از : 1) آشنایی با فناوری اطلاعات و قدرت به کارگیری آن در جریان آموزش 2) آشنایی با فنون پژوهش، انجام پژوهش و بهره گیری از نتایج آن در عمل 3) توجه به آموزش و پرورش خلاق و پرورش خلاقیت فراگیران 4) آشنایی با مهارت‎های کلاس‎داری و شیوه‎های تدریس نوین.


اعتماد شما سرمایه ما

معرفی و دانلود فایل کامل تحقیق بررسی دندانپزشکی ترمیمی

تحقیق بررسی دندانپزشکی ترمیمی در 12 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی دندانپزشکی
فرمت فایل doc
حجم فایل 15 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12
تحقیق بررسی دندانپزشکی ترمیمی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

تحقیق بررسی دندانپزشکی ترمیمی در 12 صفحه ورد قابل ویرایش


دندانپزشکی ترمیمی در سالهای اخیر توجه زیادی به زیبایی و کاربرد چسبدنگی (adhesion) در مواد دندانی نموده است، به طوریکه بیشتر سازندگان مواد دندانی و دندانپزشکی و حتی محققان نیز تمایل پیدا کرده اند تا دنبال محصولاتی باشند که بالاترین میزان bond strength را داشته باشند.

تعداد زیادی از مواد و سیستمهای تمام سرامیکی برای استفادة کلینیکی وجود دارند موفقیت طولانی مدت کلنیکی رستوریشن های باند شونده با رزین مانند لامینیت های پرسنلی اونله و اینله های سرامیکی، پروتزهای ثابت باند شونده با رزین و روکش های تمام سرامیکی به اثبات رسیده است. یک باند قوی و مستحکم توسط رزین موجب افزایش Retention شده، انطباق مارژینها را تقویت کرده، از میکرولیکیج جلوگیری
می کند و مقاومت دندان و رستوریشن را در مقابل شکست افزایش می دهد.

یک باند قوی بین سرامیک و رزین وابسته به گیرمیکرومکانیکال و باند شیمیایی به سطح سرامیک می باشد که در این صورت نیاز به زبرسازی و تمیز کردن سطح به منظور active ساختن کافی سطح می باشد. روشهای معمول surface treatment عبارتند از: grinding، abrasion توسط وسایل الماسی rotary، gritblast کردن با ذرات آلومینیوم اکسید، اچ کردن با اسید و ترکیبی از روشهای ذکر شده.

اچ کردن با محلولهای اسید هیدروفلوئوریک (HF) و یا آمونیوم بی فلوراید
می تواند سطحی زبر و مناسب برای باند آماده سازد برای این کار معمولاً از محلول HF بین 5/2% و 10% به مدت 2-3 دقیقه استفاده میشود.

همانطور که قبلاً نیز ذکر شد اسید فلوئوریک اسید خطرناکی بوده و استفاده از این اسید و حتی نگهداری این اسید در مطب دندانپزشکی خطرناک بوده و مضرات زیادی را هم برای دندانپزشک و هم برای بیماران بدنبال دارد. اخیراً استفاده از Silane coupling agent ها برای ایجاد باند شیمیایی بین رزین و سرامیک بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. کاربرد یک Silane Coupling agent روی سطح سرامیکی آماده شده باعث ایجاد یک باند شیمیایی کوولانسی و هیدروژنی شده و یک فاکتور اساسی برای ایجاد یک باند مناسب و کافی بین رزین و سرامیکهای Silica-based می باشد. Silaneها مولکولهای با دو گروه عاملی هستند که به سیلیکون دی اکسید با گروههای OH روی سطح سرامیک باند می شوند. و همچنین دارای یک گروه عاملی کوپلیمریزه شونده با ماتریکس رزین می باشند. Silaneها همچنین Wettability سطح سرامیک را افزایش می دهند.

در یک مطالعه توسط Lacy et al سرامیک زبر شده توسط gritblast در صورتیکه یک Silane Coupling agent به کار نرود، retentive نخواهد بود. تعدادی از Silane ها که دارای کربوکسیلیک اسید می باشند حتی بدون استفاده از اچ کردن با HF یک bond strength کافی حاصل می نمایند.

در مطالعه قبلی که توسط Hooshmand et al انجام گرفت باند بین سرامیک و رزین با استفاده از Silane coupling agent بطور جامع مورد ارزیابی قرار گرفت. آنها روش optimized شده ای را برای کاربرد Silane معرفی نمودند که عبارت بود از اعمال Silane با brush سپس خشک کردن با هوای گرم ، سپس شستن با آب داغ و سپس خشک کردن دوباره.

آنها با استفاده از تست اندازه گیری TBS، قدرت باند بین سرامیک و رزین را با استفاده از چهار روش Surface treatment : 1- پالیش 1، 2- gritblast با ذرات آلومینای 50، 3- اچ کردن با HF 10%، 4- gritblast + اچ مقایسه کردند. همچنین durability باند را در سه محیط:

1- نگهداری در آب 37 به مدت های متفاوت تا 3 ماه، 2- thermal cycling 3- نگهداری در آب 100 به مدت 24 ساعت مقایسه نمودند.

نتایج مطالعه نشان داد که با استفاده از روش optimized شد، اعمال Silane، مقدار TBS برای گروه پالیش شده تفاوت معنی داری با گروههای gritblast شد، اچ شده و gritblast+ اچ شده نداشت (p>0.05) و همچنین هیچ تضعیفی در TBS برای هیچکدام از گروهها بعد از نگهداری در آب 37 تا سه ماه و بعد از ترموسیکلینگ دیده نشد (p>0.05) و باند Silane قادر به مقاومت در برابر حمله هیدرولیتیک در آب جوش می باشد.

اهمیت مطالعة قبلی در این بود که نتایج مطالعه نشان دادند که یک باند مستحکم tensile بین رزین و سرامیک با کاربرد روش مناسب اعمال Silane بدون استفاده از HF بدست می آید.

بیشتر تستهایی که تاکنون جهت ارزیابی باند مورد استفاده قرار گرفته اند تستهای Shear، Tensile بودند. دانشمندان متعددی مشکلات و مسائل مربوط به این تستها را در دندانپزشکی امروزی نشان داده اند و مورد اطمینان بدون این تستها را در مورد اندازه گیری دقیق چسبندگی و اطلاعات بدست آ‌مده از آنها برای بررسی کلنیکی میزان چسبندگی را مورد سوال قرار داده اند.

(Sheriff et al., 1991, Stanley et al., 1993)

توزیع غیر یکنواخت استرس که در تستهای Tensile، Shear ایجاد می شود باعث شروع شکست از نقایص موجود د ر interface و یا در ماده ای که در ناحیه تمرکز استرس قرار دارد می شود و این نقایص بصورت غیر کنترل شده هستند و variation زیادی را در داده های بدست آمده نشان می دهند. لذا ما در این مطالعه از تست اندازه‌گیری Inter facial fracture toughness استفاده کردیم که تست دقیقتری نسبت به تستهای مرسوم tensile, shear می باشد و با معرفی یک Crack کنترل شده از لحاظ طول و محل قرارگیری در interface با دقت بیشتری می توان interface را مورد بررسی قرار داد.

بوده و این احتمالاً روی نتایج تأثیر خواهد گذاشت.

2- مهمترین عاملی که در این مطالعه روی مقدار کارآیی adhesion اندازه گیری شده تأثیر گذار است ناحیه bonding دقیق می باشد. گزارش شده است که flash و leakage ماده adhesive از ناحیه bonding، باعث افزایش nominal bond strength می شود (Van Noort et al., 1991) در مطالعه ای که انجام شد نوار تفلون برای کنترل ناحیه adhesive بکار رفت نوار برای بدست آمدن seal کامل برنیش شد و کاملاً از نظر دقت بررسی شد ولی با وجود این اقدامات تعدادی نقایص میکروسکوپی در سطح مشاهده شد که ممکن است روی نتایج تأثیر گذاشته باشد. انتظار می رود مهمترین تأثیر این عامل روی بالا رفتن انحراف معیار انرژی بحرانی G1C باشد . در تعدادی از نمونه ها که leakage قابل ملاحظه ای مشاهده می شد و نتایج را بیش از اندازه تحت تأثیر قرار داده بود، نمونه ها دوباره آماده و تست شدند.

3- عامل دیگری که روی نتایج تأثیرگذار می باشد قرار دادن صحیح glasstube
می باشد هر گونه لرزش دست به هنگام قرار دادن glass tube و یا قرار دادن کامپوزیت یا در حین curing در اولین مرحله تأثیر زیادی روی نتایج خواهد داشت اعمال نیرو در این مطالعه می باشد. در مطالعة حاضر نیرو دقیقاً بایستی به فاصلة mm9 از interface اعمال شود. اگر این فاصله اندکی کم یا زیاد شود تأثیر قابل ملاحظه ای روی مقدار عددی G1C خواهد داشت. این موضوع نشان می دهد که در مطالعة حاضر دقت عمل کننده بسیار حیاتی می باشد.

5- امکان ایجاد حباب به هنگام قرار دادن کامپوزیت در اولین مرحله باعث تضعیف کامپیوزیت در نزدیکی ناحیه bonding می شود و امکان شکست Cohesive را در Resin بالا می برد و همچنین امکان وجود حباب در پرسلن به هنگام تهیه دیسک سرامیکی موجب تضعیف پرسلن و بوجود آمدن شکست Cohesive در procelain شود که این موضوع اهمیت Condensation مناسب را هم در هنگام ساخت disc سرامیکی و هم به هنگام bonding می رساند.

6- عامل دیگر ضخامت لایه Adhesive می باشد. لایه Adhesive بایستی بسیار نازک باشد در غیر این صورت بعلت اینکه Adhesive دارای استحکام کمی می باشد شکست از bulk رزین آغاز می شود و داخل کامپوزیت ادامه می یابد و مقدار واقعی toughness interface اندازه گیری نمی شود.

7- با توجه به اینکه از کامپوزیت dual cure که شامل دو تیوب base و Catalyst می باشد استفاده کرده ایم بایستی مقادیر مساوی از دو تیوب در هر مرحله مخلوط شوند. با توجه به اینکه اینکار توسط دست انجام می شود و معیار دقیقی وجود ندارد لذا ممکن است ترکیب base و کاتالیست در نمونه ها اندکی با یکدیگر تفاوت داشته باشد و این متغیر روی نتایج تست تأثیر بگذارد. هر چند که در این مرحله بسیار سعی شده است که مقادیر مساوی از هر دو تیوب مخلوط شوند.

بایستی به این نکته نیز اشاره کرد که در گروه gritblast تفاوت معنی داری با گروههای اچ و اچ+ gritblast در هر دو محیط نگهداری آب 37 به مدت 24 ساعت و 30 روز مشاهده نشد.

(p>0.05) بنابراین می توان نتیجه گرفت که با gritblast تنها بدون اسید اچینگ باند مطمئن بین سرامیک و رزین کامپوزیت می توان ایجاد شود.

Failure mode برای گروهها در مرحله دوم مطالعه تقریباً مشابه با مرحله اول بودند.

همانطور که توضیح داده شد این مطالعه با مطالعة قبلی که از TBS تست استفاده شده بود نکات مشترک و غیر مشترک دارد. مهمترین تفاوتی که در این دو مطالعه دیده می شود تقویت باند رزین – سرامیک پس از water-storage بود.

هر چند در مطالعه قبلی نیز این یافته مشاهده شده است ولی میزان افزایش bond strength را قابل ملاحظه گزارش نکرده است. شاید بتوان چنین توضیح داد که تست TBS به اندازه تست Fracture toughness قادر نیست تقویت باند را نشان دهد. در مطالعه قبلی علاوه بر محیط نگهداری آب مقطر 37 از دو محیط نگهداری دیگرنیز استفاده شد: Thermo cycling به میزان 3000 cycle بین 5 و 55 درجه و نگهداری در آب مقطر 100 درجه بمدت 24 ساعت نتایج نشان داد که هیچگونه کاهشی در TBS گروهها بعد از ترموسیکلینگ دیده نشد و اما کاهش قابل ملاحظه ای در ‏TBS نمونه ها بعد از نگهداری در آب 100 درجه مشاهده شد ولی با توجه به اینکه mode شکست بصورت Cohesive در رزین بود چنین نتیجه گیری که کاهش TBS به دلیل تضعیف رزین بود و باند Silane به سرامیک در مقابل حمله هیدرولیتیک مقاومتر از رزین می باشد.


اعتماد شما سرمایه ما

معرفی و دانلود فایل کامل تحقیق بررسی درس مدل سازی

تحقیق بررسی درس مدل سازی در 15 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 19 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 15
تحقیق بررسی درس مدل سازی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

تحقیق بررسی درس مدل سازی در 15 صفحه ورد قابل ویرایش


مدلسازی :

مدل : مدل عبارتست از شکلی شبیه به قطعه تولیدی ، از جنس چوب یا آلومینیوم که آن را در ماسه قرار داده و قالبگیری می کنیم . سپس مدل را از ماسه خارج می کنیم . حفره بوجود امده توسط مدل را قالب می گوئیم که شکلی قطعه مورد نظر است مدلها دارای انواع مختلفی هستند که اسامی آنها عبارتند از :

الف) مدلهای ساده که در درجه زیری قرار می گیرند و اکثراً از جنس چوب می باشند .

ب) مدلهای دو تکه یا چند تکه که همانطور که از اسم آنها استنباط می شود ، دارای تکه هایی هستند . هر کدام از این تکه های مدل در یک درجه قالبیگری می شوند که در داخل قالب به وسیله پین و جاپین آنها را روی همدیگر قرار می دهند .

ج) مدلهای صفحه‌ای که هر دو تکه مدل بر روی یک صفحه مونتاژ می شوند و کار قالبگیری را برای ما آسان می کنند .

قالبگیری مدلهای یک تکه و ساده :

ابتدا درجه ای متناسب با مدل برداشته و صفحه زیر درجه را روی میز قرار می دهیم . برای قالبگیری باید ابتدا درجه زیری را به صورت برعکس بر روی صفحه زیر درجه قرار دهیم . مدل را درون درجه قرار می دهیم . اما چگونگی قرار دادن مدل در داخل درجه خیلی مهم است . برای این کار می توانیم از دو راه استفاده کنیم . یکی اینکه به شیب مدل نگاه کنیم . در اینصورت باید مدل را طوری در درجه قرار دهیم که هنگامی که می خواهیم مدل را از ماسه بیرون بیاوریم ، هر چه مدل بالاتر می آید ، شیب به طرف داخل باشد و ضای آزاد بین ماسه و مدل بیشتر شود . در غیر این صورت مدل به هنگام خروج از ماسه ، قالب را خراب می کند .

راه دوم تشخیص چگونگی قرار دادن مدل در داخل درجه این است که مدل را طوری قرار دهیم که هنگامی که درجه زیری را در حالت عادی قرار می دهیم (180 درجه می چرخانیم) سوراخ مدل به طرف بالا باشد تا بتوانیم به وسیله میخ که در داخل سوراخ قرار می گیرد ، مدل را از ماسه خارج کنیم . هنگامی که مدل را دردرجه زیری قرار دادیم ، پودر تالک روی مدل می پاشیم و بعد از آن ماسه الک شده را روی آن ریخته و می کوبیم . پس از یک مرحله کوبیدن دوباره ماسه ریخته و می کوبیم و برای بار سوم طوری ماسه می ریزیم ، که از سطح درجه بالاتر رود . سپس به وسیله خط کش ماسه اضافه را از روی درجه برمی داریم و درجه زیری را به همراه زیر درجه به حالت عادی برمی گردانیم . بعد از اینکه درجه زیری کامل شد ، درجه رویی را روی آن قرار داده ، از یک چوب مخروطی به عنوان راهگاه استفاده می کنیم و سپس دوباره پودر تالک می زنیم تا ماسه دو درجه به هم نچسبد و مانند درجه زیری ماسه ریخته و می کوبیم . پس از اینکه هر دو درجه کامل شد ، چوبی را که به عنوان راهگاه گذاشته بودیم ، در می آوریم و یک حوضچه قیفی شکل و یا گلابی شکل روی سر درجه بالایی بر روی ماسه ایجاد می کنیم درجه ها را از همدیگر جدا کرده و اطراف مدل را به وسیله قلم و آب می زنیم . مدل را لق می کنیم و سپس به وسیله یک عدد میخ که آن را در داخل سوراخ مدل قرار می دهیم مدل را از ماسه خارج می کنیم . در درجه زیر حوضچه و کانال اصلی و کانالهای فرعی که تعداد آنها بستگی به اندازه و حجم قطعه دارد ، درمی آوریم . با یک میله یا سیخ هواکش چند عدد سیخ هوا دردرجه بالایی ، جهت خروج گازها و بخارات آب می زنیم . بدین ترتیب که سیخ هوا را از این طرف قالب وارد ماسه ها کرده و از طرف دیگر ماسه ها در می آوریم تا یک سوراخ سرتاسری ایجاد شود . این عمل را در چند جای قالب تکرار می کنیم و سپس قالب و راهگاه را با شعله خشک می کنیم . در اینجا سوالی که ممکن است برای هر فرد پیش بیاید این است که دلیل خشک کردن قالب چیست ؟

به خاطر اینکه ماسه خیس است و مذاب داغ را می خواهیم داخل قالب بریزیم ، لذا امکان پاشیدن مذاب به اطراف وجود دارد . برای همین باید قالب را خشک کنم . خشک کردن با شعله به خشک کردن سطحی موسوم است زیرا ما فقط سطح قالب (تا ارتفاع 3-2 سانتیمتری) را خشک می کنیم و بقیه جاهایی را که با مذاب در تماس نیست ، خیس است مذاب را آماده می کنم و بدون قالب می ریزیم و پس از گذشت مدت زمان کافی قطعه را از داخل ماسه خارج می کنیم و اگر سالم باشد آن را سوهانکاری و سمباده کاری می کنم . اما اگر قطعه معیوب باشد (دارای مک یا کشیدگی باشد یا مذاب به تمام قسمتهای آن نرسیده باشد) از آن به عنوان قراضه استفاده می شود و هر ذوب مجدد به کار گرفته می شود .

- قالبگیری مدلهای دو تکه با ماهیچه متحرک

این نوع قالبگیری همانند قالبگیری مدلهای یک تکه می باشد ولی با این تفاوت که در اینجا مدل دارای دو تکه است و برای ایجاد حفره یا شیار باید به صورت دستی و با همان ماسه قالبگیری ، ماهیچه بسازیم . ماهیچه سازی در این نوع قالبگیری بدین صورت است که باید جاهایی را که حفره یا شیار دارد از ماسه خالی کنیم و شیب دهیم . سپس مدل رویی را روی مدل زیری قرار داده و ماهیچه را به صورت شیبدار و با دست ، طوری که از ماسه قالبگیری جدا باشد (یعنی بین ماسه ماهیچه و ماسه قالبگیری پودر جدایش بریزیم) می سازیم . به دلیل اینکه ماهیچه قابلیت تحرک و جابه جایی را در هر دو لنگه درجه دارد به «ماهیچه متحرک» مشهور است . در ماهیچه سازی متحرک ، باید در داخل ماهیچه از قانجاق استفاده کنیم .

تعریف قانجاق : قانجاق عبارتست از میله مسی که به شکل ماهیچه ساخته می شود و در وسط آن قرار دارد و لاعث استحکام ماهیچه می شود ، تا هنگام جابه‌جا کردن ماهیچه نشکند .

تکثیر مدل و ساخت مدل صفحه‌ای

ساخت مدل صفحه‌ای و همچنین تکثیر مدلهایی که در کارگاه یه تعداد کمی یافت می شود . تکثیر مدل بدین صورت است که مدلهایی که تعداد آنها در کارگاه کم است توسط مدلسازان انجام می شود و سپس مذاب آلومینیوم در آن می ریزیم . در این نوع قالبگیری سعی بر آن است که تا حد ممکن قطعه ای سالم و بدون عیب تولید شود . پس از آنکه قطعه را از داخل قالب خارج کردیم وسرد شد جاهایی که مذاب به صورت پوسته نفوذ کرده است را سوهانکاری می کنیم سپس جاهایی که در قطعه کشیدگی (انقباض) ایجاد شده است را با بتونه پر می کنیم و سپس با سمباده های آلومینیومی ساب بتونه اضافی را از بین می بریم . پس از آنکه کار سمباده کاری و پرداخت مدل تمام شد ، اگر مدل دو تکه است بر روی یک تکه آن پین و بر روی دیگری جاپین (سوراخ) ایجاد می کنیم . پس از همه این کارها که مدل اماده شد نوبت به رنگ کاری این مدلها می رسد . بدین صورت مدلهای یک تکه و ساده را رنگ زرد و مدلهای دو تکه و ماهیچه متحرک را رنگ سبز و مدلهای با سطح جدایش غیر یکنواخت را رنگ قرمز می زنیم .

مدل صفحه‌ای را بدین صورت می سازند که ابتدا یک مدل چوبی صفحه را قالبگیری و ریخته گری می کنند . سپس مدلهایی را که نیز قرار است بر روی این صفحه مونتاژ شوند را به همان روش ریخته گری و بتونه کاری می کنند . از یک تکه چوب و یک جسم مخروطی که آنها رانیز ریخته گری کرده اند . به عنوان حوضچه و کانالهای اصلی و فرعی استفاده می کنند . پس از ریخته گری همه این ریخته گری همه این قطعات نوبت به مونتاژ کردن آنها بر روی صفحه می رسد که آنها را به وسیله چسب آهن یا پیچ و پرچ بر روی دو طرف صفحه مونتاژ می کنند و بدین ترتیب می توان یک مدل صفحه ای را ساخت . بوسیله مدل صفحه قالبگیری خیلی راحتر و سریعتر انجام می شود . مدل صفحه ای بین دو لنگه یک درجه قرار می گیرد . پس باید یک مدل صفحه ای ، مخصوص یک درجه باشد . برای این کار صفحه آن را طبق اندازه یک درجه مورد نظر می سازند و سپس مدل صفحه ای و درجه را شماره گذاری کرده و آنها را رنگ زرد می کنند ، از مدل صفحه ای بیشتر برای قالبگیری های دو تکه با ماسه co2 استفاده می شود .


تقسیم بندی انواع چدنها :

1) چدن سـفید :

در چدنهای سفید کربن به شکل کاربید آهن یا سمانتیت ظاهر می شود . کاربید آهن ترکیب شیمیایی کربن موجود در مذاب همراه با آهن می باشد بصورت مجموعه ای از اجزاء سخت و شکننده می باشند که به آنها سمانتیت نیز گفته میشود ، کاربید آهن یا سمانتیت تعیین کننده خواص نهایی ریز ساختار می باشد . به همین دلیل چدن سفید اساساً آلیاژی سخت و شکننده است . سطح مقطع شکست این چدن به رنگ سفید بوده و استحکام فشاری زیادی خواهد داشت .

از خواص دیگر این آلیاژها مقاومت عالی در برابر سایش و نیز سختی زیاد را می توان نام برد . در این چدنها سرعت سرد شدن مذاب بسیار زیاد است که برای این منظور معمولاً ریخته گری این نوع چدن در قالب مبرد دار انجام می شود . مبرد مورد استفاده در انجماد این آلیاژها معمولاً از جنس گرافیت یا آهن می باشد در قسمتهای نازک و یا گوشه های تیز از یک قطعه با این جنس یا پره های نازکی که از این جنس استفاده می شود . معمولاًو به طور حتم چدن سفیدتشکیل خواهد شد .

2) چدن چکشخوار ‌‌ ( مالیبل Malleable ) :

در این چدنها کربن بشکل گرافیت در نقاط مختلف تجمع نموده و شکلهای نا منظمی شبیه به کلوخه را ایجاد می کنند این چدن از نظر ترکیب شیمیایی شبیه به چدن سفید بوده و قطعات چدن چکش خوار را در ابتدا می توان از چدن سفید تهیه نمود بدین صورت که ابتد ا چدن سفید ریخته گری شده و سپس با انجام یک عملیات حرارتی کربن را به صورت گرافیت کروی در زمینه راسب ( رسوب ) می کنند . ضخامت قطعه های چدن چکش خوار معمولاً محدود و ضخامت کمی دارند مزیت این چدنها قابلیت چکش خواری ، نرمی و قابلیت تراشکاری مناسب می باشد .



اعتماد شما سرمایه ما

معرفی و دانلود فایل کامل تحقیق بررسی داروهای بیمارستانی (بیهوشی)

تحقیق بررسی داروهای بیمارستانی (بیهوشی) در 23 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی داروسازی
فرمت فایل doc
حجم فایل 15 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23
تحقیق بررسی داروهای بیمارستانی (بیهوشی)

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

تحقیق بررسی داروهای بیمارستانی (بیهوشی) در 23 صفحه ورد قابل ویرایش


داروسازی بیمارستانی

داروهای بیهوشی
پروپوفول (Propofol) C12H18O

اسامی تجارتی: دیپریوان (Diprivan) کلیموفول (Klimofol) ریکوفول (Recofol) در محلولهای 1و2 درصد قابل دسترسی می باشد محللو یک درصد برای تزریق وریدی و انفوزیون و محلول 2 درصد فقط برای انفوزیون می باشد.

یک سیستم نو و متفاوت هم برای القا و نگهداری بیهوشی در بیماران بزرگسال وجود دارد سیستم انفوزیون هدفمند این اجازه را می دهد که سرعت و عمق بیهوشی را با تعیین غلظت خونهی پروپوفول در هر فرد مشخص نمود.
موارد مصرف

بیهوشی و سدیشن: پروپوفول یک داروی بیهوشی تزریقی است که برای القا و نگهداری بیهوشی تجویز می شود همچنین برای ایجاد اثر آرام بخشی در تستهای تشخیصی، بیماران تحت جراحی با بی حسی موضعی و در بیماران تنفسی مسن که پیش از سه روز در بخش مراقبتهای ویژه بستری می باشند مورد استفاده قرار می ‌گیرد. وقتی در بیهوشی استفاده می شود القاء بیهوشی و بازگشت بیمار سریع صورت می‌گیرد. اثر ضد دردی ندارد و مکمل ضد درد ممکن است نیاز باشد.

تهوع و استفراغ: تهوع و استفراغ بعد از عمل با پروپوفول کمتر از سایر بیهوش کننده ها می باشد گزارشاتی هم در مورد اثرات ضد تهوعی این داروها داده شده که بیشتر بخاطر سدیشن این دارو می باشد.

خارش: یکی از بیشمار داروهای مورد مصرف در کنترل خارش است دوزهای پائین‌تر از دز خواب آوری پروپوفول اثر ضد اخرش داشته ودر پیشگیری از خارش ناشی از تزریق اپی دورال و اینتراتکال مورفین موثر بوده و نیز خارش ناشی از صفرا و انتقال سیگنالهای نخاعی خارش را مهار می کند.
مقدار مصرف:

بچه های بالای 3 سال 5/2 تا 5/3 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن برای ایجاد بیهوشی و 9 تا 15 میلی گرم در ساعت برای نگهداری بیهوشی.

بزرگسالان 5/1 تا 5/2 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن برای ایجاد بیهوشی و 4 تا 12 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در ساعت برای نگهداری بیهوشی.

برای ایجاد بیهوشی در هر 10 ثانیه 40 میلی گرم انفوزیون می شود برای مثال در فرد 70 کیلویی باید 105 تا 150 میلی گرم پروپوفول را در طی حدود 40 ثانیه تزریق نمود در افراد مسن و ناتوان نصف این مقدار باید انفوزیون شود و برای بچه بالای 3 سال که مثلاً 20 کیلوگرم وزن دارد 50 تا 70 میلی گرم طی حدود 20 ثانیه انفوزیون می شود.

برای سدیشن در مراحل جراحی و تشخیص انفوزیون اولیه 6 تا 9 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بمدت 3 تا 5 دقیقه توصیه می شود.
عوارض جانبی:

در فراورده هایی که از روغن کرچک بعنوان حامل استفاده می کنند باعث ایجاد واکنشهای اتافیلاکسی می شود که برای جلوگیری از بروز این مشکل از روغن سویا بعنوان حامل استفاده می کنند از عوارض دیگر درد در محل تزریق بخصوص اگر تزری وریدهای کوچک صورت گیری می باشد.

که برای کاستن از این درد باید تزریق در رگهای بزرگتر و یا همراه با لیگنوکائین صورت گیرد.

اپنه به مدت بیش از 60 ثانیه در 12 درصد بیماران دیده شده است.

عوارض قلبی عروقی شامل کاهش فشار خون و برادی کاردی، تشنج و حرکات غیرارادی.

تب، بی رنگ شدن ادرار در مصرف طولانی مدت نیز گزارش شده است.

تهوع، استفراغ و سردرد در طی ریکاوری (برگشت بیمار) ممکن است اتفاق بیفتد.

در ماه می 1989 کمیته سلامت داروئی انگلستان 268 مورد از واکنش های داروئی به پروپوفول در 2 میلیون بیماری که از این ماده استفاده کرده بودند را بررسی نمود که در بین آنها 37 مورد صرع 16 مورد حرکات غیرارادی 10 مورد اپیتوتنوس 32 مورد واکنش انافیلالتیک و 13 مورد ایست قلبی و 8 مورد تأخیر در برگشت بیمار مشاهده شد.

در سال 1992 در مورد خطزرات استفاده از پروپوفول بعنوان آرامبخش کودکان بخش مراقبتهای ویژه تحقیقاتی در امریکا صورت گرفت (در انگلیس برای این مورد منع مصرف وجود دارد البته برای ایجاد اثر آرامبخشی در بیماران تنفسی مسن و همچنین ایجاد بیهوشی در کودکان بالای سه سال منع مصرفی در انگلیس وجود ندارد).

در گزارش آمده است که 66 مورد عوارض عصبی، قلبی، کلیوی. هیپرلیپیدمی، هپاتومگالی و اسیدوز متابولیک و 5 مورد مرگ و میر مشاهده شده است. همچنین 170 مورد تشنجات تاخیری در بیماران تحت عمل سرپایی مشاهده شد.
اثر روی سیستم قلبی عروقی

مهمترین اثر سیستم قلبی عروقی افت فشار سیستولی دیاستولی تا حدود 20 تا 30 درصد است. تاکی کاردی جبرانی که بعد از افت فشار دهلیزی در سایر بیهوشی دهنده‌های تزریقی ایجاد می شود در پروپوفول دیده نشده است.

پروپوفول مقاومت عروقی سیستمیک، برون ده قلبی، جریان خون قلب و نیاز قلب به اکسیژن را کاهش دهد و برادی کاردی در کسانی که با آنتی موسکارینها درمان شده‌اند دیده شده است.

علی رغم عوارض مضعف قلبی عروقی پروپوفول در دوز 5/1 تا 5/2 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تغییرات غیرقابل قبولی در سیستم های قلبی عروقی سالم ایجاد نمی کند با این وجود در بیماران قلبی باید با دقت مصرف شود. در بچه هایی که در اتاق مراقبتهای ویژه برای ایجاد اثر آرام بخشی از پروپوفول استفاده می کند عوارض قلبی برادی ارتیمی و نارسایی قلبی مشاهده شده است.

اثر روی چربیها مصرف طولانی مدت سبب افزایش منوی گلیسیرید می شود و در یک بیمار سبب پانکراتیت تکروز دهنده شده است.

عفونت: بین ژانویه 1990 و فوریه 1993، 62 مورد عفونت بعد از جراحی در 7 بیمارستان امریکا که مربوط به شرایط نامناسب نگهداری پروپوفول بود گزارش شد.

انفوزیون بصورت اسپتیک انجام نشده بود و سرنگ مصرف شده در پمپ انفوزیون برای چند بیمار مصرف شده بود.

پروپوفول در شکل امولسیون چربی دانه سویا فرموله شده است بدون اینکه پرزوایتون در آن بکار برده شده باشد اگرچه در امریکا در حال حاضر از کند کننده رشد باکتری (دی سدیم ادتات) در فرآورده استفاده می شود.
احتیاط:

در بیمارانی که آلرژی دارند، در بیماران هیپووولمی، صرعی، مبتلا به اختلالات متابولیسم چربی نباید تجویز شود در برخی مواقع تشنجات با تأخیر دیده شده است که باید مراقب این مسئله در جراحیهای سرپایی بود. در بچه های زیر 3 سال و اعمال سزارین نباید مصرف شود.
تداخل دارویی:

مصرف همزمان پروپوفول با سایر مضعف های CNS شامل داروهایی که قبل از عمل مصرف می شود ممکن است اثر سرنشین، بیهوشی و مضعف قلبی عروقی پروپوفول را افزایش دهند.

دز پروپوفول باید وقتی با نیتروز اکساید یا بیهوشی دهنده‌های هالوژنه مصرف می‌شود کاهش داده شود اگرچه پروپوفول اثر بلوک کننده‌های عصبی عضلانی را تقویت نمی کند.

برادی کاردی و اسیستول بعد از تجویز پروپوفول با اتراکوریوم و سوک متونیم اتفاق افتاده است.
فارماکوکنتیک:

از مدل 3 جزئی پیروی می کند بعد از تزریق یک دوز بولوس توزیع 2 فازی دیده شده است. فاز اول نیمه عمر 2 تا 4 دقیقه دارد.

در ادامه فاز توزیع آهسته با نیمه عمر 30 تا 60 دقیقه وجود دارد. متابولیسم بارز پروپوفول در فاز دوم صورت می گیرد.

پایان یافتن اثر بیهوشی بعد از یک تزریق بولوس یا انفوزیون نگهدارنده بستگی به میزان توزیع مجدد از مغز به سایر بافتها و کلیرانس متابولیک دارد.

پروپوفول بیش از 95 درصد به پروتئین پلاسما باند می شود و بصورت متابولیت کونزدکه از ادرار دفع می شود نیمه عمر حذف از 3 تا 12 ساعت است که با طولانی شدن زمان مصرف افزایش می یابد. پروپوفول از سه جفت عبور کرده در شیر توزیع می شود.

Ref. Martindale 32


گیاهان داروئی

شرح: زعفران گیاهی است کوچک به ارتفاع 10-30 سانتیمتر با پیازی سخت و مدور که از فلسهای نازک و قهوه ای رنگ تشکیل شده است. از پیاز 6-7 برگ سبز تیره و راست منشا می گیرد. گلهای آن منظم، نر و ماده و به تعداد 2-3 عدد در انتهای ساقه است. جام گل لوله ای است و از شش قسمت تشکیل شده است. قسمت خارجی از سه کاسبرگ وداخلی از سه کاسبرگ به رنگهای بنفش یا ارغوانی است. دستگاه نر از سه پرچم که در مقابل هر گلبرگ تشکیل شده است. مادگی از یک تخمدان سه خانه ای با کلاله سه خانه ای به رنگ قرمز نارنجی است.

قسمت مورد استفاده: کلاله های گل گیاه که زعفران نامیده می شود. برای تهیه یک گرم زعفران به کلاله و خامه 150 گل نیاز سات.

زیستگاه و گردآوری: امروزه با توجه به توسعه پرورش زعفران، این گیاه در نواحی مختلف یافت می شود کشت آن در اواسط تیرماه انجام می گردد ولی گلها در اواخر مهر ماه سال بعد ظاهر می شود. محصول معمولاً پیش از طلوع آفتاب جمع آوری می‌شود زیرا گلها شبها باز بوده و گرمای آفتاب آنها را بسته نگه می دارد. اصول کشت و برداشت زعفران در اسپانیا، فرانسه، ایران و سایر نقاط با جز پی تفاوت یکسان است.

ایران: این گیاه در بعضی نواحی ایران به ویژه خراسان و نیز یزد، کرمان، کردستان، گیلان و مازندران کاشته می شود.

ترکیبات و اثر: زعفران حاوی رنگی شبیه کاروتنوئیدها به نام پروتو کروسین (Protocrocine) است که در اثر اکسیداسیون به ماده رنگی زعفران (Grocine) و هتروزیدی تلخ (Picrocrocine) تبدیل می شود به آن خاصیت تقویت کننده قلب و مقوی معده (به خاطر داشتن مواد تلخ) نسبت می دهند. همچنین برای آن یک اتر قاعده آور قائلند. دم کرده آنرا بعنوان تونیک و ضد تشنج مصرف می کنند.

مصرف: دم کرده 5/0-2 گرم در لیتر زعفران و یاد گرد آن به مقدار 2/0 گرم مصرف می شوند.


اعتماد شما سرمایه ما

معرفی و دانلود فایل کامل تحقیق بررسی حاملگی و چگونگی تشخیص آن

تحقیق بررسی حاملگی و چگونگی تشخیص آن در 16 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی مامایی
فرمت فایل doc
حجم فایل 12 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16
تحقیق بررسی حاملگی و چگونگی تشخیص آن

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

تحقیق بررسی حاملگی و چگونگی تشخیص آن در 16 صفحه ورد قابل ویرایش


زایمان در چشم اندازی وسیع

مامایی شاخه ای از طب است که وضع حمل , پیامدها و عوارض آنرا مورد بحث قرار می دهد . بنابراین اساسا" دیدگاه آن متوجه پدیده حاملگی , زایمان و دوران نقاهت پس از زایمان و شرایط طبیعی و غیر طبیعی و اداره صحیح آن می باشد .

در چشم انداز ویسع تر , مامایی تولید مثل یک جمعیت را مد نظر قرار می دهد . مراقبت های صحیح مامایی , سلامت فیزیکی و عقلانی را در بین زوج ها و نوزادان آنها برقرار می کند و تمایلات سالمی را در جهت مسائل جنسی , زندگی خانوادگی و موقعیت خانواده در جامعه بوجود می آورد .
اهداف طب مامایی

هدف متعالی طب مامایی اینست که هر حاملگی از روی میل بوده و در نهایت بوجود مادر و فرزندی سالم ختم شود .

در مامایی تلاش می شود که تعداد زنان و نورادانی که در اثر روند زایمان از بین می روند یا از لحاظ فیزیکی , هوشی و روانی صدمه می بینند به حداقل برساند . بالاخره اینکه طب مامایی عوامل اجتماعی موثر روی تولید را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد .

برای کمک به کاهش تعداد مادران و نوزادانی که در اثر حاملگی و زایمان از بین می روند , این نکته مهم است که از تعداد مرگ و میرها در سال مطلع باشیم .


علل شایع مرگ و میر مادران

خون ریزی , هیپرتانسیون و عفونت نیمی از موارد مرگ و میر مادران را تشکیل می دهد . علل خونریزیهای زایمانی متعدد بوده و شامل خونریزی پس از زایمان , خونریزی به همراه سقط جنین , خونریزی حاملگی خارج از رحم , خونریزی ناشی از محل غیر عادی یا کنده شدن جفت و خونریزی از پارگی رحم باشد . هیپرتانسیون ایجاد شده در حاملگی در حدود 6 تا 8 درصد حاملگی ها بروز می کند و بطور شایع بادفع پروتئین از ادرار و در حالات شدید با تشنج و کما همراه است . عفونت در دوره تماس یا عفونت لگنی پس از زایمان معمولا" با عفونت رحم و پارامتریال آغاز می شود . ولی گاهی اوقات توسعه می یابد منجر به بروز پریتونیت , ترومبزبلیت و باکتریمی می گردد .
کلیات شکل گیری
مروری بر عمل تولید مثل در زنان

وضعیت فیزیولوژیک زنان ودر واقع تمامی موجودات مونث , به اندازه ای برای حاملگی مناسب است که تعجب آور می نماید . در جماعتی از زنان که زود ازدواج می کنند و از وسایل ضدبار داری استفاده نمی کنند قاعدگی نسبتا" نادرست است . یعنی حاملگی در اوایل نوجوانی و همزمان با تخمک گذاری رخ می دهد و پس از زایمان , عدم تخمک گذاری و قاعدگی تا پایان شیردهی یعنی 2 تا 3 سال ادامه می یابد .

بعداز آن بازهم حاملکی رخ می دهد و سپس شیردهی و بر همین منوال تخمدان و تخمک گذاری رو به کاستی می گذارد و به عبارت دیگر یائسگی پیش می آید .

David Bairj معتقد است با پیداش وسایل موثر و بی خطر ضد بارداری موجب شده که زنان قاعدگی را جانشین حاملگی کنند . همچنین Whitehouse تعبیر مشابهی را ارائه می دهد . خونریزی دوره ای رحمی ( قاعدگی ) در واقع یکی از ایثارهایی است که زنان در قربانگاه بشریت و تمدن باید بکنند .

بدین ترتیب قاعدگی را از دیدگاه فیزیولوژیک بایستی نتیجه نهایی عدم باروری محسوب نمود که می تواند عمدی یا طبیعی باشد .

تحمک گذاری وظیفه اصلی تخمدان است .

تخمدانها در دو سوی دیواره پشتی شکم جای دارند و از دو قسمت تشکیل شده اند . یک بافت همبند که محل ورود عروق خونی است و یک قسمت قشری که با پیدایش تخمک و ترشح هورمون تخمدان همبستگی اساسی دارد .

معمولا" هر ماه یک تخم از طریق تخمک گذاری رها می شود و این کار به فاصله 45 تا 35 روز از اولین قاعدگی تکرار می شود . این دوره در حدود 35 سال طول می کشد تا موقعیکه حاملگی رخ نداده باشد و تا زمانیکه تعداد کافی از فولیکول ها ( ساختمان محتوی سلول جنسی زنانه ) در تخمدان باقی بمانند .
تشخیص حاملگی

ارتباطات مولکولی بین نسوج جنین و مادر باعث می شود که از همان اوان آبستنی , یکسری تغییرات فیزیولوژیک و آناتومیک قابل توجهی در زن باردار پیدا شود .

تغییرات آندوکرین , فیزیولوژیک و آناتومیک حاملگی منجر به علائم و نشانه هایی می شوند که از روی آنها میتوان و جود حاملگی را به صورت فرض , احتمال و حتی به یقین مطرح ساخت .

تشخیص حاملگی متکی بر نشانه ها و علایم خاصی است که از تاریخچه فرد و معاینات بالینی و نیز نتایج تست های آزمایشگاهی استنباج می گردد . نشانه ها و علائیم حاملگی را یه سه دسته شواهد فرضی , علائم احتمالی و علائم مثبت می توان تقسیم کرد .
شواهد فرضی حاملگی

شواهد فرضی حاملگی متکی بر نشانه ها و علائمی است که خود فرد ابراز می دارد و عبارتنداز : 1 – تهوع همراه با استفراغ و بدون استفراغ , 2 – اختلالاتی در ادرار کردن , 3 – خستگی , 4 – احساس حرکت جنین که خود شامل : 1 – قطع قاعدگی , 2 – تغییرات آناتومیک پستانها , 3 – تغییر رنگ مخاط واژن , 4 – افزایش پیگمانتاسیون و ایجاد خطوطی روی شکم , 5 – مهمتر از همه , آیا خود زن فکر می کند که حامله است ؟






نشانه های حاملگی
تهوع همراه با استفراغ یا بدون آن

ایجاد آشفتگی هایی در جهاز هاضمه در دوران حاملگی شایع است که مخصوصا" به صورت تهوع و استفراغ نشان می دهد . این حالت که اصطلاحا" بیماری صبحگاهی دوران حاملگی نام دارد معمولا" در اوایل روز بارز شده ولی در عرض چند ساعت رفع می گردد . این حالت که عامل آشفتگی زن حامله است , معمولا" در حدود 6 هفته پس از شروع آخرین قاعدگی ظاهر می شود و خود به خود 6 الی 12 هفته بعداز بین می رود .
اختلالاتی در ادرار کردن

در طی سه ماهه اول حاملگی , رحم رو به رشد از طریق واردکردن فشار بر مثانه ممکن است موجب تکرر ادرار شود . دفعات ادرار با افزایش سن حاملگی بتدریج کاهش می یابد . چون رحم بالا رفته و وارد شکم می شود . ولی این نشانه در انتهای حاملگی نیز مجددا" ظاهر می گردد و علت آن نزول سر جنین به داخل لگن مادر است .
خستگی

خستگی زودرس بقدری در اوایل حاملگی شایع است که راهنمای تشخیص ارزشمندی به شمار می آید .
احساس حرکت جنین

در حد فاصل هفته های 16 الی 20 پس از شروع آخرین قاعدگی , زن حامله معمولا" از وجود حرکات خفیفی در شکمش آگاه می شود که به مرور بر شدت آنها افزوده می گردد . این احساس ناشی از فعالیت جنین است و زمانی که برای اولین بار توسط مادر شناخته شود , تحت عنوان تسریع یا احساس زندگی نامگذاری می گردد . این نقطه عطف مهمی در روند حاملگی محسوب می شود و به طوریکه اگر تاریخ دقیق آن تعیین گردد , شاهد خوبی برای مشخص کردن طول آبستنی است .
علائم حاملگی

قطع قاعدگی : در یک زن سالمی که قبلا" به فواصل منظم و قابل پیش بینی دچار خونریزی قاعدگی می شده است , قطع ناگهانی قاعدگی احتمال حاملگی را قویا" مطرح می سازد . هنگامیکه دومین سیکل قاعدگی رخ نداد , احتمال آبستنی بسیار خواهد بود .
تغییرات پستان ها

تغییرات آناتومیک ایجاد شده در پستان ها به هنگام حاملگی عموما" در کسانیکه برای بار اول حامله شده اند کاملا" مشخص و بارز است ولی در زنان چندزا که پستان هایشان گاهی حاوی مقادیر کمی از مواد شیری یا کلستروم برای ماهها یا حتی سالها پس از تولد آخرین فرزندشان است , این تغییرات کمتر خود را نشان می دهد .
تغییر رنگ مخاط واژن

مخاط واژن در موارد بسیاری از حاملگی , به رنگ آبی تیره یا قرمز مایل به بنفش و پر خون بنظر می آید که به آن علامت چادویک گفته می شود . این علامت را می توان جزو شواهد فرضی حاملگی محسوب نمود ولی قطعی نیست .


افزایس پیگمانتاسیون پوست و ظهور خطوط روی شکم

این تظاهرات جلدی در حاملگی شایعند , ولی تشخیص دهنده نیستند . این علامات را ممکن است نتوان در دوران حاملگی دید و بر عکس , ممکن است ناشی از مصرف قرص های ضدبارداری استروژن – پروژستین است .
شواهد احتمالی حاملگی

علائم احتمالی حاملگی شامل : 1 – بزرگی شکم , 2 – تغغیر شکل , اندازه و تراکم رحم , 3 – تغییرات آناتومیک سرویکس , 4 – انقباضات براکستون هیکس , 5 – بالوتمان , 6 – لمس جنین در داخل شکم , 7 – نتایج آزمونهای آندوکرین


اعتماد شما سرمایه ما