دسته بندی | پزشکی |
بازدید ها | 11 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 285 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 19 |
مقاله ساختار سیستم عصبی
مقدمه
دستگاه عصبی با داشتن نورونها ، هدایت تحریکات را به عهده دارد. تحریکات را حس میکند به مغز میفرستد در مقابل بخش تحریک شده که تحریک را حس کرده است واکنش نشان میدهد. این تحریکات اکثر اوقات از طریق نورونهای واسط صورت میگیرد. زیرا به ندرت یک نورون بسیار بلند در بدن یافت میشود. تحریکات باعث تولید مواد شیمیایی میشوند، این واسطههای شیمیایی از راس انشعابات انتهایی اکسون و دندریت که غالب اندامکهای جسم سلولی را دارا هستند، تولید میشوند.
سطح بیرونی مغز و نخاع توسط سه پرده یا شامه پوشیده شده است پرده بیرونی سخت شامه ، میانی عنکبوتیه و درونی نرم شامه نامیده میشود. سطح بیرونی پردهها بوسیله مزوتلیوم پوشیده شده است.
نخاع رابط مغز و قسمتهای دیگر بدن است اعصاب در فواصل معین به نخاع وارد و یا از آن خارج میشوند. اعصاب حسی از طریق ریشههای پشتی وارد نخاع میشوند اعصاب حرکتی ریشههای شکمی نخاع را ترک میکنند. دو ریشه پشتی و شکمی به هم متصل شده و اعصاب نخاعی را میسازند.
مقطع نخاع دارای دو بخش خاکستری و سفید است بخش خاکستری تقریبا به شکل H در وسط نخاع قرار دارد. این بخش غالبا جسم سلولی و دندریت نورونهای فاقد میلین را در خود جای داده است. بخش خاکستری توسط بخش سفید با ستونهای شکمی ، جانبی و پشتی احاطه شده است. این ستونها دارای اعصاب میلیندار هستند. رنگ سفید این بخش به خاطر وجود میلین است ستونهای بخش سفید دارای رشتههای بدون میلین هستند. بازوهای H به نام شاخهای پشتی و شکمی نخاع خوانده میشوند. شاخهای پشتی را آوران یا حسی و شاخهای شکمی را وابران یا حرکتی مینامند.
در نخاع بین سلولهای حسی و حرکتی تعداد زیادی ارتباطات چند نورونی وجود دارد که فعالیت آنها یا باعث آغاز حرکت و یا ممانعت از آن میشود این ارتباطات اساس رفلکسهای نخاعی است.حرکت رفلکسی به عنوان پاسخی در قبال تحریک حسی است. از نخاع ، 31 جفت عصب خارج میشود که بطور قرینه به اندامهای مختلف چپ و راست بدن میروند. محل خروج این اعصاب از فاصله بین مهرهها است. هر عصب دارای دو ریشه پشتی و شکمی است در مسیر ریشه پشتی یک گره عصبی هم وجود دارد که جسم سلولی نورونهای حسی در آن واقع است. ریشه شکمی نخاعی ، حرکتی است و رشتههایی که در آن قرار دارند فرمانها را از نخاع به طرف ماهیچهها یا غدههای بدن می برند. جسم سلولی مرتبط با این رشتهها در ماده خاکستری نخاع واقع است.
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 255 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
تاریخچه و معماری تپه حسنلو
مقدمه
یکی دیگر از دولتها و تمدنهایی که دوران درخشانی از تاریخ این سرزمین را پشت سر گذاشته اند، دولت ماننا می باشد.اقوام ماننایی از 2 تا 3 هزار سال قبل از میلاد در سرزمین های شمال غرب ایران زندگی می کرده اند، ولی تشکیل حکومت آنها به قرنهای 8 و 9 و 10 قبل از میلاد مربوط می شود. تاکنون چنانچه باید و شاید در اراضی تحت تصرف دولت ماننا کاوش باستان شناسی - جز در تپه حسنلو- صورت نگرفته و کتیبهای از شاهان این دولت مکشوف نشده است. ماننا قدیمی ترین دولت معتبری است که در اراضی آذربایجان تشکیل گردیده و پژوهندگان سعی در تعیین حدود نسبی قلمرو آن کردهاند. عبدالحسین زرین کوب می نویسد: "مقارن هزاره نخست، مخروطی از طوایف مهاجر و بومی - قفقازی و آریائی- به نام مانای در نواحی جنوب شرقی دریاچه ارومیه تا حدود جنوب غربی خزر، مخصوصا بین حدود مراغه تا بوکان و سقز حکومت داشت که اتحادیه آنها از یکسو بین اورارتو و آشور تعادلی به وجود می آورد و از سوی دیگر بهانه ای برای برخورد خود آنها می شد." پایتخت آنها قلعه و ارکی بوده که آثار مخروبهآن در تپهحسنلو در نزدیکی های شهر نقده بر اثر حفاریهای باستان شناسان از زیر خاک پدیدار گشته است.
موقعیت جغرافیایی تپه حسنلو
تپه باستانی حسنلو در 12 کیلومتری جنوب غربی دریاچه ارومیه و در 9 کیلومتری شمال شرقی نقده قرار دارد و به مناسبت نام دهکده مجاورش، حسنلو نام گرفته است. ارتفاع این تپه بیست متر از بستر رودخانه گدار - که پای آن جاری است- و قطر آن در حدود 250 تا 280 متر است.
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 28 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 21 |
پروژه معماری مساجد
مساجد
کلیات
آن چه که مسجد را مسجد میکند فقط دیواری است که به دقت در جهت قبله قرار میگیرد، یعنی به طرف کعبه در مسجدالحرام که در شهر مکّه واقع است. هیچ نوع سقفی، هیچ نوع ابعاد خاصی، و هیچ نوع دیوار در بر گیرندهای لازم نیست و به هیچ نوع امکانات عبادی جنبی نیاز ندارد. در واقع میتوان گفت که حتی به آن دیوار هم احتیاجی نیست. از پیامبر [ص] روایت است که فرمود: «هر جا که نماز بگذارید، همانجا مسجد است». از این رو، در سراسر جهان اسلامی و تا به امروز، همین که وقت نماز فرا میرسد مؤمنان دست از کار میکشند، رو به قبله میکنند و در همانجا نماز میگذارند.
بدیهی است که مسلمانان از همان روزهای نخست اقدام به ساختن مساجد کردند و به تبع افزایش تعداد مساجد، اشکال معماری نیز رو به گسترش نهاد.
مسجد به تمام معنی بنائی است اسلامی و از این دیدگاه، جلوهگاه کلیة رمز و رازهای معماری اسلامی به شمار میآید. علاوه بر آن، جهان سدههای میانه مسلمان، نظیر اروپای قرون وسطی، جامعهای خدامدار بوده است و مسجد بیان طبیعی آن. لذا بررسی دقیق عملکردهای این بنا ما را به فهمی عمیق از کارکردهای این بنا ما را به فهمی عمیق از کارکردهای فرهنگ اسلامی میرساند.
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 458 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 12 |
طرح کلی هتلها وفضاهای موردنیاز
انواع متفاوت هتل ها استانداردهای متنوعی از کیفیت و امکانات را ارایه می دهند. هتل ها می توانند حلقه ای از یک زنجیره باشند یا مستقل عمل کنند . اگر هتل عضوی از یک زنجیره باشد ممکن است شرایط طراحی خاصی اعمال گردد.
انواع هتل ها عبارتند از: هتل های شهری – هتل های خاص تعطیلات – کلوپ ها- هتل آپارتمانها ومتل ها.
حداقل شرایط لازم برای استاندارد هتل ها
حداقل شرایط لازم برای درجه بندی یک هتل دریکی از سطوح درجات دارا بودن سطحی از خدمات وتسهیلات است که می بایست در آن واحد به میهمانان عرضه شود.
هتل ها در این دستورالعمل در پنج سطح به شرح زیر درجه بندی می شوند:
یک ستاره – دوستاره - سه ستاره – چهارستاره –پنج ستاره.
البته هتل های 7 ستاره نیز درکشورهایی مانند امارات که هتل جمیرا ازجمله آنهاست دیده شده است. که صرفا 7 ستاره بودن آن جنبه تبلیغاتی داشته وهمان کیفیت هتل های 5 ستاره را داراست. لازم به تذکر است که درجه (top) به هتل های 5 ستاره ای تعلق می گیرد که خدماتی بیش از حد انتظار به میهمان ارائه می دهند.
حداقل شرایط لازم برای هر یک از هتل ها در پایین ترین سطح که یک ستاره خواهد بود در زیر آورده شده است:
- رعایت حداقل سطح کیفی در قسمتهای مختلف واحد.
- یک هتل یک ستاره حداقل 9 اتاق خواب را داراست.
- 75% اتاق خواب ها با حمام یا تسهیلات خصوصی.
- وجود محلی برای صبحانه خوری که متناسب با ظرفیت هتل طراحی شده است.
- وجود سیستم گرمایش وسرمایش قابل کنترل در اتاق خواب ها
مهمترین امور در هتل مربوط به نوع و سطح سرویس وخدمات وتجهیزات آن هتل می باشد به طوری که ضعف در این قسمت توانسته است درجه هتل را به میزان 1-2 درجه کاهش دهد.
مهمترین فضاهای هتل
فضاها در هتل به سه قسمت اصلی تقسیم می شوند:
1- فضاهای عمومی: همه افراد حتی افراد غیر میهمان حق ورود به آنها واستفاده از تسهیلات آنها را دارند.مانند لابی (محل نشیمن).
2- فضاهای خصوصی: فقط میهمانان هتل اجازه استفاده از خدمات آنرا دارند.مانند اتاقها وسرویس های بهداشتی در هتل.
3- فضای خدماتی : فضاهایی که پرسنل هتل حق استفاده از آنرا دارند. مانند پذیرش هتل واتاق مدیریت- دفاتر بازرگانی – آشپزخانه ولاندری .
دو فضای مهم در هتل:
1- پنتری( گرمخانه):
فضای بین آشپزخانه وسالن رستوران که به عنوان فیلتر یا آبدارخانه استفاده می شود پنتری نام داردکه معادل فارسی آن گرمخانه می باشد. اگر سالن رستوران وآشپزخانه دارای اختلاف سطح
دسته بندی | هنر و گرافیک |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 55 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 136 |
هنر این سخنگوی روح انسانی از بدو تولد انسان تا آخرین دم اسرار درونی و عواطف واحساسات ما را بیان می کند . بشر از همان ابتدای خلقت در پی آفرینش وخلق زیبائی بوده چرا که خداوند در قرآن کریم می فرماید: « از روح خود در انسان دمیدیم » و این روح آفرینش وزیبا آفرینی خداوند است که در ضمیر همه انسانها وجود داشته وانسان را از همان ابتدای کودکی به آفرینش زیبایی رهنمون می سازد از آنجا که خداوند انسانها را از یک جنس ولی متفاوت از هم آفریده این حس زیبایی آفرینی در برخی بیشتر ودر برخی کمتر، و گاهی به صورت موسیقی و شعر وگاهی به صورت نقاشی وتصویر بروزمی کند .
نقاشی یکی از اولین هنرهایی بود که انسان به آن گرایش پیدا کرد . آنچه عوام از نقاشی می دانیم کشیدن تصاویری است که دید انسانی از مناظر دارد وهر چند این تصویر واقعی تر وبه اصل نزدیکتر باشد نقاش چیره دست تر و متبهر تر به نظر می رسد . سالها تفکر مردم از نقاشی چنین بود شاید هنوز هم بسیاری با این فکر زندگی می کنند اما در سال 1881 هنرمندی به دنیا آمد که تمام بافته های ذهن انسانها
عنوان |
صفحه |
مقدمه فصل اول بیوگرافی و زندگینامه پیکاسو |
1 5 |
فصل دومدوره نقاشی های پیکاسو |
46 |
دوره آبی |
47 |
دوره صورتی |
51 |
کوبیسم تحلیلی |
54 |
کوبیسم ترکیبی |
56 |
فصل سوم مراحل تکامل کار پیکاسو |
60 |
فصل چهارمتحلیلی بر کوبیسم |
70 |
سالشمار زندگی پیکاسو |
82 |
چکیده |
88 |
فهرست منابع و مآخذ |
91 |
فهرست منابع وماخذ
زندگی وهنر پیکاسو – نوشته لوتاوبوخ هایم –ترجمه علی اکبر معصوم بیکی –موسسه انتشارات نگاه – سال 1379
تاریخ کوبیسم – نوشته دوگلاس کوپر – ترجمه محسن کرامتی – انتشارات سعدی (با همکاری انتشارات نگاه ) سال 1366
پیکاسو سخن می گوید – نوشته دراشتن – ترجمه محسن کرامتی – موسسه انتشارت نگاه – سال 1363
آدرسهای اینترنتی
www.Abc gallery. Com
www.Artprints-posters .com
www.Boston. com
www.All posters .com