دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 607 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 58 |
دانلود پایان نامه روانشناسی و علوم تربیتی
بررسی رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوی با شخصیت دانشجویان پیام نور اهواز
مقدمه : امروزه در بین متخصصان علوم رفتاری ما شاهد علاقه فزاینده ای نسبت به موضوعات معنوی و ارتباط آن با سایر مولفه های روان شناختی می باشیم. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی و هوش معنوی با شخصیت دانشجویان بوده است.
روش کار: جامعه آماری شامل 100 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور اهواز می باشد که به صورت خوشه ای تصادفی برگزیده شده اند و ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه پنج عاملی شخصیت، پرسشنامه هوش معنوی و پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن (EQ-i) بود و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 19 استفاده شد.
نتایج : نتایج حاصل نشان داد که میان مهارت های درون فردی (از متغیرهای هوش هیجانی) با برون گردی (از متغیرهای شخصیت)، خلق عمومی (از متغیرهای هوش هیجانی) با پایداری هیجانی (از متغیرهای شخصیت) در سطح P<0.05 رابطه مثبت و معناداری وجود دارد همچنین بین تفکر انتقادی (از متغیرهای هوش معنوی) با برون گردی(از متغیرهای شخصیت) و آگاهی (از متغیرهای هوش معنوی) با گشودگی به تجربه (از متغیرهای شخصیت) در سطح P<0.05 رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.
نتیجه گیری : میان برخی از مولفه های هوش هیجانی و هوش معنوی و برخی از ویژگی های شخصیت رابطه چندگانه مثبت و معناداری وجود دارد.
کلید واژه ها :
هوش هیجانی
هوش معنوی
شخصیت دانشجویان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ...............................................................................................................1
فصل اول: کلیات تحقیق ........................................................................................2
1-1 مقدمه : .......................................................................................................3
2-1 بیان مسئله : ................................................................................................4
3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق : ................................................................................7
4- 1 اهداف تحقیق : ............................................................................................8
4-1-1 هدف کلی : ...............................................................................................8
4-2-1 اهداف فرعی : ...........................................................................................8
5-1 سؤالات تحقیق : ...........................................................................................8
6-1 فرضیهها : ....................................................................................................8
6-1-1 فرضیه اصلی : ...........................................................................................9
6-2-1 فرضیه فرعی : ...........................................................................................9
7-1 متغیرهای تحقیق : ........................................................................................9
8-1 تعاریف نظری : ..............................................................................................9
9-1 تعاریف عملیاتی : .........................................................................................10
فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق ........................................................................11
1-2 تعریف هوش : .............................................................................................12
2-2 مفهوم معنویت : ..........................................................................................13
1-2-2 هوش معنوی و مؤلفه های آن : ...................................................................13
1-3-2 تاریخچة هوش هیجانی : ...........................................................................15
فصل سوم: روش تحقیق : .................................................................................24
1-3 روش تحقیق : ............................................................................................25
2-3 گردآوری اطلاعات : ......................................................................................25
1-2-3 پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن (EQ-i) : ................................................25
1-1-2-3 پایایی آزمون از طریق محاسبه آلفای کرونباخ : .......................................25
2-1-2-3 روایی : ..........................................................................................25
3-1-2-3 روش اجراء نمره گذاری (EQ-i) : .........................................................26
2-2-3 پرسشنامه پنچ عاملی شخصی (BFI): ..................................................30
3-2-3 ابزار دیگر پژوهش شامل پرسشنامه هوش معنوی است: .........................31
1-3-2-3 روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها : ................................................31
3-3 جامعه و نمونه آماری پژوهش : ...............................................................32
فصل چهارم: نتایج ......................................................................................33
1-4 نتایج تحقیق : ......................................................................................34
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری ....................................................................44
1-5 بحث و نتیجه گیری : ............................................................................45
2-5 پیشنهادات : ........................................................................................49
منابع : ......................................................................................................50
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1-4 : معرفی شاخص های هوش هیجانی و تحلیل نمرات حاصل از پرسشنامه .........................34
جدول 2-4 : معرفی شاخص های هوش معنوی ...........................................................................34
جدول 3-4 : معرفی شاخص های شخصیت ................................................................................35
جدول 4-4 : نتایج تحلیل ویژگی های شخصیت (برون گردی) بر هوش هیجانی و هوش معنوی .............35
جدول 5-4 : ضرایب رگرسیون هوش هیجانی و معنوی با ویژگی های شخصیت (برون گردی) ................36
جدول 6-4 : نتایج تحلیل ویژگی های شخصیت (سازش یافتگی) بر ویژگی های هوش هیجانی و هوش معنوی ...36
جدول 7-4 : ضرایب رگرسیون هوش معنوی و هوش هیجانی با سازش یافتگی (از ویژگی های شخصیت) ..........37
جدول 8-4 : نتایج تحلیل ویژگی های شخصیت (وظیفه شناسی) بر ویژگی های هوش هیجانی و هوش معنوی ..38
جدول 9-4 : ضرایب رگرسیون هوش معنوی و هوش هیجانی با وظیفه شناسی (از ویژگی های شخصیت) ........38
جدول 10-4 : نتایج تحلیل ویژگی های شخصیت (پایداری هیجانی) بر ویژگی های هوش هیجانی و هوش معنوی .........................................................................................................................................................39
جدول 11-4 : ضرایب رگرسیون هوش معنوی و هوش هیجانی با پایداری هیجانی (از ویژگی های شخصیت) .....40
جدول 12-4 : نتایج تحلیل ویژگی های شخصیت (گشودگی به تجربه) بر ویژگی های هوش هیجانی و هوش معنوی ........................................................................................................................................................40
جدول 13-4 : ضرایب رگرسیون هوش معنوی و هوش هیجانی با سازش یافتگی (از ویژگی های شخصیت) .....41
جدول 14-4 : ضریب همبستگی پیرسون متغیرهای هوش هیجانی با عوامل پنج گانه شخصیت ......................42
جدول 15-4 : ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای هوش معنوی با عوامل پنج گانه شخصیت ..................43
توجه : این فایل حاوی پرسشنامه های استفاده شده در پژوهش به صورت رایگان می باشد.
پرسشنامه های ضمیمه شده :
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 5444 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
فهرست
تعاریف و مفاهیم
توضیحات ابیانه
معماری پایداری در ابیانه
توسعه شهرنشینی روستای ابیانه را تهدید می کند
معماری پایدار: تعاریف و مفاهیم
همانطور که می دانیم بقای پایدار انسان و محیط انسانی وابسته به حفظ تعادل و تداوم جهان زیستی است که این خود پذیرش نقش و مسئولیت اخلاقی سرپرستی انسان بر منابع بوم شناختی و عملکردی آگاهانه و هوشمند را در تنظیم رابطه وی با محیط طبیعی می طلبد.
رویکرد معماری پایدار در پاسخ به این عملکرد آگاهانه و ملاحظات رو به گسترش نسبت به پیامدهای فعالیت های انسانی بر محیط؛ به عنوان نگرشی بازبینی شده به معماری مطرح شده است.
بنابراین مفهوم معماری پایدار- چه به عنوان عملی در راستای خلق فضای انسانی و تنظیم رابطه انسان و محیط فیزیکی و چه به عنوان محصول این فرآیند- همواره با محیط پایدار در آمیخته و در یک چهارچوب کلی می توان آن را به معنی "خلق محیط پایدار انسان ساخت" تعبیر نمود.از این رو قبل از تعریف معماری پایدار به مفهوم محیط پایدار پرداخته می شود .
محیط پایدار
شرط اساسی در نیل به پایداری محیطی برقراری تعادل پویا میان نظامهای مختلف محیط است. این شرط از دیدگاه عملی دستیابی همزمان به پایداری نظام بوم شناختی؛ نظام اجتماعی؛ فرهنگی و نظام اقتصادی را ایجاب می کند و از منظر اخلاقی به برقراری و تداوم رابطه همزیستی میان تمام عناصر و ارگان محیط (انسان و غیر انسان) تفسیر می شود.
الف- از منظر بوم شناختی:
کارکرد سامانه های زیستی اصلی محیط و نیز سلامت آنها در محیط پایدار تداوم و ارتقاء می یابد. این کارکردهای اصلی برای فعالیت های انسانی عبارتند از: تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن؛ جذب پسماندها و آلودگی ها؛ تنظیم شرایط محیطی (درجه طول و اندازه رطوبت و ...) تولید منابع طبیعی تجدید پذیر: مواد غذایی و مواد خام اولیه محصولات فرآورده های تولیدی؛ تأمین آسایش و سلامت روان شناختی و فیزیکی
ب- از منظر اجتماعی- فرهنگی:
در محیط پایدار؛ همزیستی متعادل میان جامعه انسانی و محیط زیست طبیعی در راستای بهره مندی توأمان اجتماعی و اقتصادی برقرار گردیده است. در چنین محیطی به منظور نیل به پیشینه منفعت جمعی؛ فعالیت ها و مسیرهای توسعه ای دنبال می شود که در آنها از قابلیت های بوم شناختی- فرهنگی مکان توسعه بهره گرفته شده است.
الف- از منظر بوم شناختی:
کارکرد سامانه های زیستی اصلی محیط و نیز سلامت آنها در محیط پایدار تداوم و ارتقاء می یابد. این کارکردهای اصلی برای فعالیت های انسانی عبارتند از: تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن؛ جذب پسماندها و آلودگی ها؛ تنظیم شرایط محیطی (درجه طول و اندازه رطوبت و ...) تولید منابع طبیعی تجدید پذیر: مواد غذایی و مواد خام اولیه محصولات فرآورده های تولیدی؛ تأمین آسایش و سلامت روان شناختی و فیزیکی
ب- از منظر اجتماعی- فرهنگی:
در محیط پایدار؛ همزیستی متعادل میان جامعه انسانی و محیط زیست طبیعی در راستای بهره مندی توأمان اجتماعی و اقتصادی برقرار گردیده است. در چنین محیطی به منظور نیل به پیشینه منفعت جمعی؛ فعالیت ها و مسیرهای توسعه ای دنبال می شود که در آنها از قابلیت های بوم شناختی- فرهنگی مکان توسعه بهره گرفته شده است.
براین اساس ون درین و کلتروپ محیط پایدار انسان ساخت را این گونه جمع بندی می کنند.
"یک محیط کالبدی پایدار انسانی در طول زمان کمترین مشکلات روان شناختی و فیزیکی را وارد می کند به طور مثال عدم تناسب فضاها با نیازها؛ خواست و یا الگوهای رفتاری کاربران؛ نیاز به تعمیر؛ تعویض و نگهداری پر هزینه؛ عدم تأمین شرایط مطلوب محیطی و ... کمترین میزان منابع زمین؛ آب؛ و خاک و سوخت (انرژی تجدید ناپذیر) را از محیط فراگیر خود طلب می کند و در نتیجه کمترین ضرر را به محیط خود وارد می آورد.
توضیحات ابیانه
ابیانه روستایی از دره سر سبز برزرود با آب و هوای معتدل کوهستانی در 40 کیلومتری شمال باختری نطنز و در 20 کیلومتری باختر جاده نطنز – کاشان قرار دارد. طول جغرافیایی روستا °5136 و عرض جغرافیایی °3335 و ارتفاع آن از سطح دریا 2220 متر است.دره برزرود 350 متر عرض و 35 متر عمق دارد. ابیانه، روستای کمیابی است که هنوز توانسته یکپارچگی و وحدت خود را چه از نظر فرمهای زیبای معماری و چه از نظر فرم لباس، زبان، گویش و آداب و رسوم حفظ کند. این همه بخاطر باروری فکر و آگاهی مردم این خطه از تاریخ خود و پایداری آنان در حفظ یادگارهای نیاکانشان است. ایران صاحب موزه سرخی است که به شکل طبیعی ایجاد شده و توانسته گردشگران کنجکاو زیادی را به خود جذب کند. این مکان دیدنی در امتداد سرسبز و با صفایی قرار دارد که روستای ابیانه نامیده میشود.
ابیانه در زاویه شمال غرب کوه کرکس و منتهیالیه رودخانه برز واقع شده است. فاصله آن تا جاده نطنز کاشان ۲۲ کیلومتر است. خانههای این روستا بر روی دامنه شمالی دره با شیبی تند و سرسبزی که از سنگهای رسوبی سبزرنگ است واقع شدهاند.
خانهها از رنگ سرخ منحصر به این محل و با اسلوب ساختمانی خاص در سطحی محدود به صورت پلکانی و مسلط بر یکدیگر بنا شدهاند. بر بالای ساختمان خانهها، کوه سنگی زیبایی، دیواره شمالی روستا را تشکیل داده است که ساختمان این دیواره سنگی و هماهنگی رنگ آن با ساختمان خانهها برای هر گردشگری جالب توجه است..
موقعیت طبیعی روستا به شکل یک بشقاب گود بیضیشکل است که اطراف آن را رشته کوههای دیواره ماننده احاطه کردهاند. آب و هوای روستا ییلاقی و زمستان آن طولانی است، البته هوا در سراسر سال لطافت خاصی دارد. سرسبزی و طراوت درختان اطراف روستا بخصوص در سالهای فراوانی آب در تمام بهار و تابستان به این روستای تاریخی جلوهیی خاص میبخشد.
روستای ابیانه در سال ۵۴ جزو آثار ملی و تاریخی به ثبت رسیده است. موقعیت خاص جغرافیایی، بافت ساختمان خانهها با رنگ اخرایی، ریزهکاریهای هنرمندانه دروپنجرههای چوبی خانهها، مردمی گشادهرو، لباس محلی زنان و مردان روستا و بناهای متعدد تاریخی دست به دست هم دادهاند تا چشم هر بیننده تازهواردی را شیفته این آثار کنند. قدمت فرهنگ و زبان مردم ابیانه به دوران هخامنشیان و ساسانیان میرسد.
دسته بندی | کشاورزی و زراعت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 4507 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 41 |
فهرست مطالب:
قنات، از عجایب دنیا
تعریف قنات
چگونگی ابداع قنات
قنات در افسانههای ایرانی
تاریخچه قنات
اسامی معادل قنات
شمای قنات
ابزار و وسایل احداث قنات
روش احداث قنات
کاربرد مصالح و مواد ساختمانی سنتی در قنوات
محاسن و معایب قنات
مقایسه قنات و چاه
ساختمانهای مرتبط با قنات
شگفتی های قنات
اشکال پراکندگی جغرافیایی قنوات
شیوه سنجش آب
کاربرد و مصارف فرعی انواع قنات در ایران
آمار قناتهای کشور
عجیب ترین قناتهای ایران
چگونگی توزیع قنات در مناطق مختلف جغرافیایی ایران
عکس ها
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 12817 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 51 |
فهرست مطالب :
موقعیت جغرافیایی شهر بوشهر
بررسی اقلیمی منطقه
بررسی دمای شهرستان
میزان رطوبت هوا
جهت باد
جهت حرکت باد در شب و روز
بررسی نزولات جوی
تابش خورشید
احساس غالب اقلیمی
تجزیه و تحلیل شرایط اقلیمی
بررسی بناهای سنتی بوشهر
شناشیر در اقلیم بوشهر
حیاط در اقلیم بوشهر
پنجره ها
پشت بام
ایوان ها
سایبان ها
استفاده از شیشه های رنگی
محل ویلا در سایت
تحلیل سایت ویلا
ایده های طراحی
طراحی ویلا
مشخصات ویلا
نقشه ها
دتایل ها
منابع
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 601 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 47 |
بخشی از محتوای فایل: