دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 37 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 47 |
مقاله اگر هدف ترتیب است تنبیه بدنی چرا؟ در 47 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc
فهرست
مقدمه
چکیده تحقیق
رهنمودها و سفارشات دینی
ناسازگاریها و انگیزههای آن در خانه و مدرسه
نبود اتاقهای مشاوره و مشاور
نتیجهگیری
رهنمودها و سفارشات دینی
لزوم شناخت تفاوتهای فردی و جلوگیری از آموزشهای غلط
اثرات سوء تنبیه بدنی و علل بکارگیری تنبیه
پیشنهاداتی در امر تربیت
زیرنویسهای این تحقیق
فهرست منابع و ماخذ
«... یکی از نهادهای مهم اجتماعی، نهادآموزش و پرورش است که مسئولیت مهمی را در تربیت کودکان، نوجوانان، جوانان بر عهده دارد.
امروزه آموزش و پرورش بیشتر به شکل رسمی و شهری و سازمان یافته در سطحی گسترده جریان داشته و ارتباطی تنگاتنگ با رشد اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، توسعه علمی، صنعتی و اقتصادی دارد. نگاه گسترده به نقش آموزش و پرورش به عنوان عاملی موثر در فعلیت بخشیدن به امکانات بالقوه و ذاتی افراد، انتقال اندوخته تجارب گذشتگان،ارائه ارزشهای مطلوب، افزایش معلومات و ایجاد مهارتهای لازم در اجزاء برای زندگی و بالاخره تسهیل سیر حرکت وجودی آدمی به سوی کمال و قرب الیالله، اهمیت امروزه این نهاد اجتماعی را بیش از پیش نشان میدهد.
و کل نظام آموزش و پرورش، در حقیقت نظامی است تربیتی که امروزه روی فرد انسانی پیاده میشود و این انسان با صفات و ویژگیهای متعدد و متنوعی که دارد، موجودی بسیار پیچیده و استثنایی است که تربیت و هدایت وی بدون شناخت دقیق این صفات به درستی و آسانی مقدور نخواهد بود.
شناخت، تنها از راه مطالعه چند کتاب با چند مورد خاص پیدا نمیشود، بلکه به ممارست و عمل نیاز دارد. و تربیت (آموزش و پرورش) با کوشش برای تغییر رفتار فرد، هنگامی و در صورتی موفقیتآمیز خواهد بود که مربی، اعم از مادر و پدر و معلم موضوع تربیت را درک کند و او را انسانی بارآورد که لازمه یک جامعه ایدهآل باشد.
انسان شدن یا به خصایص انسانیت دست یافتن و آراسته شدن جز از راه «تربیت سالم» امکان ندارد. تربیتی که به کلیت رفتار انسان توجه دارد و بهرهمندی از زندگی سالم را هدف عمده خود تلقی میکند. تربیتی که امروز انسان را فدای آینده نمیکند بدون این که از آینده او ارزش حیاتی آن غافل باشد.
البته نباید از نظر دور داشت که نهاد آموزش و پرورش از نظر تربیتی پس از خانواده قرار دارد. همچنان که از دیدگاههای متفاوت و مستند علوم زیستی- تربیتی از جمله روانشناسی، تربیت اولیه کودک و خودآدمی در محیط خانواده پایهریزی میشود که بعد از آن طبعاً وارد خانه دوم یعنی مدرسه شده و بعد به اجتماعی بزرگتر از هر دو اجتماع قبلی به نام جامعه قدم میگذارد.
پس خانواده به عنوان نخستین گروه راهنمایی - تربیتی، با دوامترین عاملی است که در رشد شخصیت تاثیر میگذارد. تاثیر خانواده بخصوص در شیئی اولیه کودک نقشپذیری بیشتری دارد و از اهمیت بیشتری برخوردار است. کودک در محیط خانوادگی خود و به وسیله آن با زندگی جمعی و فرهنگی جامعه خود آشنا میشود.....
چکیده تحقیق
در تربیت، تنبیه به میزانی است که نوجوان را به خطای خود آگاه و راه آینده او را روشن کند امری ضروری است. ولی زیادهروی در معنی و توجیه تنبیه به نفع خود و متوسل شدن به کتک آن هم متناسب با میزان جرم خود دانشآموز غلط است.
در فصل مربوط به تنبیه و علل بکارگیری آن بطور گذرا اشاره شده است که تنبیه همه گاه به صورت زدن نیست؛ و تازه اگر کتک زدن هم ضروری باشد باید در مرحله نهایی تدابیری اندیشیده شود برای ایجاد اتاقهای مشاوره و یا ارجاع افراد به هستههای مشاوره متمرکز در ادارات و یا مراکز توانبخشی و روانکاوی.
و در مورد تنبیهاتی که به طریق ملامت و سرزنش صورت میگیرد آن هم در حضور جمع - فرق نمیکند در کلاس باشد و یا در جمع دبیران اتاق مدیر و یا در جمع در و همسایه ونزدیکان- نوعی افراط در تنبیه است که موجب پیدایش عقده از دبیران واولیای مدرسه و اجتماع و دلسردی از تحصیل و زندگی را موجب میشود.
نوجوان بدین گونه یا از مدرسه میگریزد یا در برابر مربی و مربیان مربوطه میایستد و آنچه نباید بشود پیش خواهد آمد.
در طبقات پایین و فقیر جامعه رفتارها و نگرشهای نامطلوب خانوادهها مسائل کودکان و نوجوانان را دو چندان میکند. بویژه اگر تنبیه بدنی و ارضا نشدن نیازها و خواستههای فوری آنان همراه باشد. در این گونه خانوادهها چون کسب علم و معرفت هدفهای دراز مدتی را دنبال میکند، مورد توجه قرار نمیگیرد.....
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 10031 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 133 |
مقاله کامل معماری گنبد سلطانیه در گذرگاه هنر در 133 صفحه word قابل ویرایش با فرمت docx
مقدمه :
مزار سلطان محمد خدابنده ( 17- 1204 میلادی ) در سلطانیه , بنایی با گنبد عظیم و محوطه ای کوچک برای مزار . این بنا دارای پوشش دو لایه است ولی خاصیت عینی گنبد آن طور است که ارتفاع گنبد خیلی کمتر از آنچه که هست به نظر می رسد .
ساختمان اصلی به صورت هشت گوش بوده در زاویه ها مناره برج مانند زیبائی بنا شده است . د رمورد ساختمانهای متفرقه این دوره می توان از نوشته های جهانگردانی چون مارکوپولو یلهم و روبروک و ابن بطوطه کمک گرفت .
در نوشته این جهانگردان بناهائی با عظمت و افسانه وار وصف شده است که هنرمندان غرب توانسته اند با تجسم آن زیباترین آثار نقاشی و ادبی را بیافرینند .
( هنر اسلامی نوشته کارل , جی . دوری ترجمه رضا بصیری ص . 172 . )
مقبره اولجاتیو در سالطانیه متعلق به 705-713 هجری قمری را می توان نمونه کاملی از ساختمان با گنبد ترکیم دانست. این بنا فقط در مدت 9 سال ساخته شده و دارای میفیت و خصوصیات تحسین آمیزی است . این بنا از یک هشت وجهی که قطر داخلی آن قریب 26 متر و فاصله دو وجه خارجی 42متر تکیل شده است. بر روی این هشت وجهی در بالا ,گنبدی به شکل چمانه بر روی مقطع دایره ای شکل که قطر آن تقریبا همان 26 متر است قرار گرفته , نوک گنبد تا کف زمین 50 متر ارتفاع دارد این گنبد بر روی ساقه ای مرتفع با ابهت خاص برافراشته شده است .
فهرست:
مقدمه
تفضیل بنای گنبد عظیم سلطانیه
« نکاتی چند در مورد سلطانیه »
اوضاع جغرافیائی شهر سلطانیه
الف )موقعیت
ب )فعالیتهای اقتصادی
ه ) مطالعات جمعیتی
« بررسی سلطانیه در متون تاریخی و سفرنامه »
نفایس الفنون فی عرایس العیون
تاریخ گزیده
سفرنامه فریزر
تاریخ مغول
خلاصه ای درباره حفاری در گنبد سلطانیه
تراشه های بعدی عبارتند از
شناسایی کفها در گنبد سلطانیه
سقاخانه
پیشینه تاریخ منطقه سلطانیه
وجه تسمیه سلطانیه
ارگ سلطنتی سلطانیه
دارالضیافه
گنبدسلطانیه
عملکرد و فلسفه وجودی گنبد سلطانیه
جالبترین پدیده اینکه
توصیف های عمومی بنا
مختصات معماری گنبد سلطانیه
اشاره مختصری به فضاهای جانبی
ورودی گنبد سلطانیه
جرزهای هشتگانه
فضای گنبدخانه
تربت خانه
سردابه
مناره
گنبد
ارتباطات در گنبد سلطانیه
تزئینات در گنبد سلطانیه
اجرای تزئینات با آجرهای قالبی
تزئینات آجری با تلفیق کاشی
تزئینات گچی
الف) تزئینات گچی حکاکی
ب) تزئینات گچی نقاری
ج) تزئنات گچی الحاقی
د)تزئینات گچی وصله ای
هـ) تزئینات گچی استامپی
تزئینات کاشی کاری
جذاب ترین پدیده در گنبد سلطانیه
تزئینات رنگ و نقاشی
تزئینات سنگی
بررسی ایستایی در گنبد سلطانیه
بررسی پی سازی در گنبد سلطانیه
مقاومت مصالح
علل ویرانی بنای سلطانیه
بررسی کتیبه های گنبد سلطانیه
کتیبه های دوره نخست
نتیجه
علایم حجاران درسلطانیه
منابع ومآخذ»
|
دسته بندی | زبان های خارجی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 1817 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 112 |
کتاب انگلیسی(1) و (2)/دوره پیش دانشگاهی/درس مشترک کلیه رشته ها/112 صفحه/با سلام و احترام از اینکه فروشگاه ما را برای خرید محصولات خود انتخاب کرده اید از شما سپاس گزاریم"با تشکر"
دسته بندی | ریاضی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 6447 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 206 |
کتاب حسابان/سال سوم اموزش متوسطه/ رشته ریاضی و فیزیک/206 صفحه/ با سلام و احترام از اینکه فروشگاه ما را برای خرید محصولات خود انتخاب کرده اید از شما سپاس گزاریم"با تشکر"
دسته بندی | دامپزشکی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 2746 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 19 |
مقاله بررسی آناتومی چشمان گربه در 19 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست
مقدمه .........................................................................................................................................................
آناتومی چشم ...........................................................................................................................................
اجزای چشم .............................................................................................................................................
پلکها ............................................................................................................................................................
ملتحمه ......................................................................................................................................................
صلبیه .........................................................................................................................................................
قرنیه ...........................................................................................................................................................
عنبیه ..........................................................................................................................................................
مردمک .......................................................................................................................................................
جسم مژگانی ............................................................................................................................................
بخش یووهآ ...............................................................................................................................................
عدسی ........................................................................................................................................................
زلالیه ..........................................................................................................................................................
زجاجیه ......................................................................................................................................................
مشیمیه .....................................................................................................................................................
شبکیه ........................................................................................................................................................
چشمان گربه ............................................................................................................................................
حس بینایی گربه ....................................................................................................................................
گربهها چگونه در تاریکی میبینند؟ ..................................................................................................
تفاوت چشم گربهها ................................................................................................................................
تطابق چشمان گربه ...............................................................................................................................
نتیجهگیری ...............................................................................................................................................
ضمیمه ......................................................................................................................................................
منابع ...........................................................................................................................................................
آنوتومی چشم:
آناتومی چشم را ابتدا با بررسی کاسه چشم (orbit) آغاز میکنیم.
کاسههای چشم بصورت دو حفرهاند که حاوی کرههای چشم، عضلات، عروق و اعصاب مربوط به دستگاه اشکی، همراه با مقدار متغیری بافت چربی نرم میباشند. حفره کاسه چشم شبیه هرمی چهارضلعی است که راس آن در عقب واقع شده است. دیوارههای داخلی راست و چپ کاسه چشم موازیند و توسط بینی از هم جدا شدهاند. در هر کاسه چشم (اربیت) دیوارههای داخلی و خارجی زاویهای 45 درجه تشکیل میدهند در نتیجه زاویه بین دو دیواره خارجی قائمه میشود. شکل اربیت را به گلابیای تشبیه میکنند که عصب بینایی (oftie nerve) دم آن را میسازد. قطر محیط قدامی قدری کوچکتر از ناحیه بلافاصله پشت لبه است، بنابراین حاشیه محافظ محکمی را میسازد.
اجزای چشم شامل:
- پلکها: پلکها پرده نازکی مرکب از پوست، عضله، بافت فیبروزی و غشاء مخاطی هستند که چشم را در برابر محرک خارجی محافظت میکنند. بعلاوه مقدار نور ورودی به چشم را تنظیم کرده و اشک را بروی کره چشم پخش میکنند. اگر پلکها کاملاً بسته باشند حدود 1% نور محیط وارد چشم میشود. وقتی پلکها باز هستند فضای بیضی شکلی را ایجاد میکنند که شکاف پلکی نام دارد طول آن حدود mm 30 و بیشترین ارتفاع آن در وسط حدود mm 12 است .
همچنین لبههای پلک حدود mm 2 عرض دارند..
- ملتحمه conjunctiva: غشاء مخاطی نازک و شفافی است که سطح داخلی پلکها و بخش قدامی صلبیه را میپوشاند. ملتحمه اولین جایی است که با محیط خارج یا میکروبها در تماس است و بنابراین احتیاج به محافظت دارد.
- صلبیه (اسکلرا) scleva: پوشش لیفی محافظ خارجی چشم است که متراکم و سفید میباشد. از نظر بافت شناسی شباهت قابل ملاحظهای با قرینه دارد. علت شفاف بودن قرینه و غیر شفافی صلبیه، کم آب بودن نسبی قرینه است.
- قرنیه (cornea): یک بافت بدون رگ شفاف است که اندازه و ساختمان آن قابل مقایسه با کریستال یک ساعت مچی کوچک است. دارای دو سطح است که سطح قدامی آن محدب و سطح خلفی مقعر میباشد.
قرینه 6/1 قدامی سطح چشم را به خود اختصاص داده است.
- عنبیه (iris): دیافراگمی است که در جلوی عدسی و جسم مژگانی قرار گرفته و اتاق قدامی را از اتاق خلفی جدا میکند. عنبیه مقدار نور وارد شده به چشم را کنترل میکند. عنبیه روی عدسی قرار دارد و بدون حمایت آن دچار لرزش میشود.
مردمک Pupil: سوراخی است که در وسط عنبیه و کمی متمایل بطرف بینی قرار دارد و مقدار نور وارد شده به چشم را کنترل میکند. اندازه مردمک اساساً بستگی به تعادل انقباض و انبساط دارد. انقباض مردمک به علت فعالیت پاراسمپاتیک عصب جمجمهای سوم و انبساط مردمک بعلت فعالیت سمپاتیک است.
- جسم مژگانی: حلقهای بافتی به عرض 6 میلیمتر است که از برآمدگیهای صلبیه تا ناحیهایی در شبکیه امتداد دارد و دارای مقطع مثلثی است. جسم مژگانی دارای عضلات طولی، حلقوی و شعاعی میباشد که کششها و رها شدنهای عدسی را به عهده دارد.
- بخش یووه آ: که شامل عنبیه - جسم مژگانی و مشیمیه است. یووه آ لایه عروقی میانی چشم است و توسط قرنیه و صلبیه محافظت میشود. نقش آن تأمین خون شبکیه است.
- عدسی (Lens): ساختمان شفاف و محدب الطرفینی است که درست در پشت عنبیه و مردمک و در جلوی فرورفتگی کم عمق وجه زجاجیهای قرار دارد. عدسی توسط لیگامانهای محافظت کننده بنام زنولا در جای خود ثابت شده است. عدسی بدون عروقی، بی رنگ و کاملاً شفاف است دارای قطر حدود 9 میلیمتر و ضخامت 4 میلیمتر است. کپسول عدسی پرده نیمه تراوایی (کمی نفوذپذیرتر از دیواره مویرگ) است که آب و الکترولیتها در آن میتوانند نفوذ کنند. دارای 65% آب، 35% پروتئین و عناصر کمیاب مانند دیگر بافتهای بدن است پتاسیم موجود در عدسی از اغلب بافتها بیشتر است. اسید اسکوربیک و گلوتاتیون به هر دو شکل اکسید شده و احیا شده در آن وجود دارند.
زلالیه (aqueous): مایع شفافی است که شامل 98% آب و 4/1% کلرورسدیم و مقداری گلوکز و آمینواسید و ویتامین c میباشد. زلالیه مسئول ثابت نگه داشتن فشار داخلی چشم و ابعاد آن است.
زجاجیه: مایع ژلهای شفافی است که از شبکیه نامنظم از رشتههای نازک و یکسان کلاژنی واقع در محلول بسیار رقیقی از نمکها، پروتئین و اسیدهیالورونیک ساخته شده و جزء اصلی آن را آب تشکیل میدهد. در قسمتی از ناحیه قدامی آن فرورفتگی برای قرار گرفتن عدسی وجود دارد.
- مشیمیه choroid: پردهای عروقی است که به اپی تلیوم رنگ دانهدار شبکیه و نیمه خارجی آن خون میرساند. در بین شبکیه و صلبیه قرار دارد. تجمع رگهای خونی مشیمیه، تغذیه بخش خارجی شبکیه زیر آنرا تأمین میکند.
شبکیه Retina:
رتین یک لایه نازک و ظریف، نیمه تراوا و چند لایهای از بافت عصبی است که سطح داخلی 3/2 خلفی کره چشم را میپوشاند. گیرندههای نوری موجود در شبکیه محیطی بطور عمده از نوع استوانهای است و سلولهای مخروطی در این ناحیه ضخیمتر از سلولهای مخروطی شبکیه مرکزی است. سلولهای میلهای مسئول دید سیاه و سفید و در شب هستند و سلولهای استوانهای مسئول دید رنگی در روز هستند.
ضمیمه:
فاکتورهای علمی در روشنایی:
جنبههای فیزیکی روشنایی اهمیت عملی برای پزشکی دارند که ممکن است برای ارزیابی کفایت منابع نوری در کارخانهها- مغازهها کلاسهای درس و خانه مورد مشاوره قرار گیرد.
از جنبههای اصلی شدت نور است که طبق قرارداد برحسب لوکس (lux) اندازهگیری میشود یک لوکس برابر است با یک لومن در یک متر مربع.
روشنایی صحیح خستگی چشم را کم میکند و سرعت و کارآیی خواندن را زیاد میکند نوردهی ضعیف باعث بیماری چشم نمیشود اما خستگی چشم را زیاد میکند. شایعترین خطایی که دانشآموزان هنگام تنظیم منبع نوری میکنند گذاشتن یک لامپ مطالعه در جلوی خود روی میز است. از این مکان نور مستقیماً روی چشمهای خواننده منعکس میشود و باعث خیرگی (glare) میگردد. برای مطالعه بهترین منبع نوری یک لامپ التهابی یا فلوئورسانت است که از بالا بتابد و یک نور منتشر با حداقل خیرگی و سایه ایجاد کند.
رایجترین منابع نوری عبارتند از آفتاب، چراغ التهابی و فلوئورسانت است. آفتاب یک منبع نوری بسیار عالی اما کاملاً متغیر است و کنترل شدت آن دشوار است.
چراغهای التهابی شبیه به نور آفتاب هستند و جریان نوری مستمر و منتشری را برقرار میسازند.
لامپهای فلوئورسانت معمولی بر اساس یک جریان متناوب کار میکنند که باعث سوسوزدن میشود اما میتوان دو لامپ فلوئورسانت را با هم جفت کرده و طوری تنظیم کرد که وقتی یکی از آنها در مرحله up است دیگری در مرحله down باشد و لذا سوسوزدن حذف شود.
فاکتورهای روشنایی که بر قابل رویت بودن موثرند:
الف- شدت : مقدار روشنایی نسبت مستقیم با بازده مطالعه دارد. ارتباط نزدیکی بین سن فرد و بزرگنمایی و روشنایی مورد نیاز وجود دارد. چون کودکان قدرت زیادی برای تطابق دارند میتوانند نوشتههای کوچک را در فضای نیمه تاریک با نگه داشتن کاغذ نزدیک به چشمان بخوانند. از سوی دیگر یک پیر چشم 48 ساله و کمی دوربین نمیتواند در روشنایی معمولی بدون عینکهای درشت کننده بخواند. زیرا قدرت تطابق را از دست داده است. نیاز اصلی در روشنایی داشتن نور کافی برای دیدن است وقتی این نیاز برآورده شود شدت نور و بزرگنمایی را میتوان طوری تنظیم کرد که بازده کارایی بینایی زیاد شود. شدت نور روی یک شی نسبت معکوس با مجذور فاصله از منبع نوری دارد. اگر فاصله 6/0 ؟؟؟ چراغ مطالعه و صفحه زیاد شود و به 2/1 متر برسد نور روی صفحه به یک چهارم تقلیل مییابد.