دسته بندی | آمار |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 11 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
پروژه آماری بررسی نمرات یک دانش آموز در 10 صفحه ورد قابل ویرایش
موضوع مورد مطالعه: بررسی نمرات یک دانش آموز
داده ها:
17-11-14-5/11-15-20-1-17-9-18-5/8-5/4-5-9-8-5/12
12-11-5/2-9-6-7-19-17-3-1-5/1-7-19-12-11-7-3-0-14 13-11-18-19
کمترین داده - بیشترین داده = دامنه تغییرات
R = 20 - 0 = 20
C =4 فاصله طبقات 20 / 4 = 5طبقه یا دسته
جدول توزیع فراوانی: 1-حدود دسته 2-خط و نشان 3-فراوانی مطلق
حدود دسته: فاصله بین دو کران بالا و پایین را نشان می دهد.
خط و نشان: میزان فراوانی را با خط نشان می دهد.
فراوانی مطلق: میزان فراوانی را با عدد نشان می دهد.
مراکز دسته: کران بالا به اضافه کران پایین تقسیم بر2را مرکز دسته می گویند.
فراوانی نسبی: فراوانی مطلق بر روی مجموع آنها را فراوانی نسبی می گویند.
درصد نسبی: فراوانی نسبی ضرب در100را درصد نسبی می گویند.
نمودار چند بر فراوانی:
برای رسم نمودار چند بر فراوانی اگر به صورت جدول توزیع فراوانی داده باشند، ابتدا مراکز دسته ها را پیدا می کنیم.هر مرکز با فراوانی اش نقطه ای است در صفحه مختصات.تمامی نقاط را یافته سپس بوسیله خط آنها را به هم وصل می کنیم.
چون نمودار چند بر فراوانی باید از دو طرف بسته باشد، بنابراین اولین مرکز را دز نظر گرفته، با توجه به فاصله مراکز یک مرکز قبل از آن را اختیار می کنیم. همچنین آخرین مرکز را در نظر گرفته و یک مرکز بعد از آن با توجه به فاصله مراکز، مرکز بعدی را پیدا می کنیم. ابتدا و انتهای نمودار را به این مراکز پیدا شده بوسیله نقطه چین وصل می کنیم، به این دلیل که متعلق به منحنی نیست، پس با نقطه چین نشان می دهیم.
نمودار دایره ای:
الف)به روش درصدی:
اگر جمع فراونی مطلق عددی باشد که به100ساده شود، بهتر است از روش درصدی استفاده شود. در این روش ابتدا درصد فراوانی نسبی در تمام موارد حساب شده و یک دایره رسم می کنیم. می دانیم که یک دایره صد در صد است. اگر چهار قسمت شود، هر قسمت25درصد باشد، بنابراین درصد فراوانی های نسبی را حدودا روی این دایره جدا می کنیم.