دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 28 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
مقاله آموزش پرورش در پرتو هوش هیجانی و کاربردهای آن در 36 صفحه ورد قابل ویرایش
مقدمه
زندگی کردن در جوامع نوین امروزی، مستلزم تمرکز بر اطلاعات، آگاهی ها و کسب مهارتهایی است که تا به حال کمتربه آنها توجه شده است، دانستنیها و مهارتهایی که شهروندان برای آنچه «یک زندگی خوب» یا «طرز خوب زیستن» در یک جامعه انسانی آزاد، نامیده می شود، بدان نیاز دارند. تا به حال تصور بر این است که نیل به مهارتهای اساسی زندگی و «زیستن به صورت مسالمتآمیز با دیگران» تنها با داشتن مهارتها و حالتهای ذهنی ناشی از «هوشبهر بالا» و کسب مهارتهای تحلیلی و جزئی نگر در طی سالهای تحصیل در مدارس و دانشگاه عاید می گردد.
اما با یک مرور مختصر بر روی تجارب آموزشی و کم و کیف یادگیریهایی که تا به حال آموزش و پرورش بر آنها صحه گذاشته است، در می یابیم که ما در گذشته تحت شرایط کاملاً متفاوتی آموزش دیده ایم و نمی توانیم ادعا نمائیم که این روشها و محتواها، بهترین شیوه ها و محتواهای آموزشی بوده اند و منجر به ایجاد یادگیری های اصیل و باثبات در ما گردیدهاند. از این رو لازم است تا تمام روشها و مواد آموزشی را با این واقعیت تلخ هماهنگ سازیم و برای در امان ماندن از پیامدهای هر چه نامطلوب تر آن، تدابیری بیندیشیم. این اظهارات به یک معنی میتواند توجه کارگزاران آموزش و پرورش را به این پیشنهاد جلب نماید که لازم است تمرکز و علاقه سنتی بر مهارتهای ذهنی- شناختی- همچون هوش بهر (IQ) جای خود را به علاقه شدید و تمرکز بر مهارتهای عاطفی- اجتماعی و هوش بهر هیجانی (EIQ) بدهد و یا اگر نمیتواند این جایگزینی را به تصور اینکه ممکن است زیان و آسیب دیگری بر آن مترتب باشد، سرلوحه کار خود قرار دهد، لااقل پذیرفتن آموزههای هوش هیجانی و تزریق آنها به پیکره آموزش و پرورش میتواند روح تازهای به آن بدمد تا جایی که بتوان به خلإها و کمبودهای انسان امروز، که کیفیت زندگی او را به مخاطره انداخته است پاسخ داد. از این رو به نظر می رسد که برای اجتناب از پا نهادن در «منطقه خطر»، نه تنها به آموزش و پرورش مهارت هایی که برگیرنده مهارت های تحلیلی و جزئی نگر می باشند، بلکه به مهارت های کلی نگری از زمینه مباحثات و مبادلات اجتماعی، معاشرت های شخصی و انعطاف پذیر بودن که جملگی «قابلیت های هوش هیجانی» را نیز دربرمیگیرند، نیاز داریم. قابلیت هایی که با رشد آنها میتوان نیروهای برانگیزنده و راهبر را در جهت نیل به اهداف مثبت سوق داد.
تاریخچه
اگر چه در سالهای اخیر مفهوم هوش هیجانی به شدت موردتوجه واقع گردیده است اما این سازه، سازه ای نیست که یک دفعه به وجود آمده باشد. در دهة 1920 روانشناس مشهور، «ثرندایک» در بحث هوش، از هوشی نام میبرد به نام «هوش اجتماعی» که آن را «توانایی ادراک و فهم دیگران و انجام اعمال مناسب در برقراری روابط بین شخصی» تعریف و آن را یکی از ابعاد هوش شخصی به حساب میآورد. (گلمن، 1995) در همین سالها، ژان پیاژه، (1975) اگرچه سرگرم مطالعه تحول شناخت است اما از توجه به عواطف به مثابه نیروی انگیزشی و پویشی در تحول شناخت غفلت نمی ورزد و با بیان اینکه شناخت و عاطفه دو جزء مستقل اما مکمل یکدیگرند نشان میدهد که به عنوان یک دانشمند بزرگ به نقش تأثیرگذار عواطف بر تحول اندیشه و شخصیت آدمی واقف است. جان دیوئی (1938) به صورت عمیق و گسترده در مورد ماهیت کلاس درس این گونه نتیجه گرفت که کلاس درس، جایی است که دانش آموزان در مورد مهارتها و حالتهای ذهنی موردنیاز جهت نیل به آن و شرایط اجتماعی و عاطفی که برای انتقال و تداوم آن موردنیاز است، اطلاعات و آگاهی هایی کسب میکنند. او در کتاب «چگونه فکر می کنیم» نشان میدهد که از مهارت هایی موردنیاز شهروندان برای زندگی کردن در یک جامعه باز به خوبی آگاه است.
در دهه، 1980، مقالات «رابرت استرنبرگ» و «هوارد گاردنر» علاقه به مطالعه هوش عاطفی- اجتماعی را دگربار احیاء میکنند. کارهای استرنبرگ نشان داد که مردم نسبت به «مهارت های اجتماعی» در افراد باهوش توجه خاصی دارند، همچنین بر ارزش هوش اجتماعی و تفاوت آن با توانایی های تحصیلی تأکید زیادی می ورزند.
سهم هوارد گاردنر (1993) با ابداع سازه «هوش چندگانه» در ارتقاء مفهوم هوش هیجانی اینست که او با طرح دو نوع هوش به نام های «هوش درون شخصی» و هوش بین شخصی5 به وضوح آنچه که امروز به نام هوش هیجانی شناخته می شود، را پی افکند. او هوش درون شخصی را به معنای توانایی آگاهی از خود و استفاده از خود و هوش بین شخصی را توانایی درک و فهم دیگران و اینکه با چه چیز و چگونه میتوان آنان را به فعالیت و همکاری برانگیخت، تعریف میکند. (گاردنر، 1993، نقل از کیاروچی و دیگران، 2002).
در سال 1990 مفهوم هوش هیجانی در قالب پژوهش های مایر و سالووی متولد شد و با انتشار کتاب پرتیراژ دانیل گلمن به نام «هوش هیجانی» در سال 1995 آن به زبانی ساده و قابل فهم برای مردم عادی، افراد متخصص و مجامع علمی مطرح گردید.
تعریف هوش هیجانی
برنامه های فوری برای حفظ زندگی که تکامل در وجود ما به تدریج به ودیعه گذارده است. ریشه اصلی لغت "emotion" فعل لاتین " motere" به معنای «حرکت کردن» و یا اخذ شده از emote به معنای «سوق دادن» میباشد که اضافه شدن پیشوند "e" به آن معنای ضمنی «دور شدن» را به آن می بخشد.
قبل از پرداختن به تعریف هوش هیجانی باید به خاستگاه واژه «هیجانی» در کنار و بعد از واژه هوش توجه کرد. واژه هیجانی در اینجا اساساً جنبه حیاتی دارد. تمام هیجان، در اصل تکانه هایی برای عمل کردن هستند. «استفاده بهینه» از هوش هیجانی در جهت هدایت اعمال و رفتارها اهمیت ویژه ای دارد زیرا در حکم القای عاطفی عمل میکند. آنچه در گام نخست، بر مفهوم هوش هیجانی مترتب است، استفاده مثبت از هیجانات و سائقهها به صورت تعدیل یافته و مهار شده به منظور دستیابی به اهداف زندگی روزمره است. برای مثال «بزرگی گفته است احساس روی قله بودن به صعود موفقیت آمیز از قله بسیار کمک میکند» (نقل از فاطمی، 1383) از این رو براساس ادبیات هوش هیجانی میتوان گفت آدمی در صعود از قله های رفیع دانش با داشتن احساس مملو از شوق روی «قله دانش بودن» و با دریافت یک خودپنداره مثبت، برانگیخته شده و پویاتر عمل میکند و بهتر میتواند ناکامیهای احتمالی و رنج و مشقت های درس خواندن را پشت سر بگذارد.
به اعتقاد مایر و سالووی (1997) هوش هیجانی عبارت است: توانایی درک و فهم عواطف به منظور ارزیابی افکار و خلق و خو و تنظیم آن ها به گونه ای که موجب تعالی و تحول عقلی- عاطفی گردد. دانیل گلمن در کتابی که به نام هوش هیجانی نوشته است، ابتدا براساس پژوهش های مایر و سالووی به پنج بعد هوش هیجانی و سپس در آخرین نوشته های خود بر مطرح قابلیت های پنج گانه هوش هیجانی به شکل «خودآگاهی هیجانی»، خود تنظیمی هیجانات (مدیریت بر عواطف)، خودانگیزشی، خودآگاهی اجتماعی و مهارتهای ارتباطی و اجتماعی، صورت بندی جدیدی را عنوان میکند.
برنامههای درسی هیجانی/ اجتماعی در مقاطع تحصیلی
از آنجا که روانشناسان تحول نگر، ودیگران،نقشههای رشد عواطف را رسم میکنند، خود آنها میتوانند به طور دقیقتر در این باره اظهار نظر کنند که کودکان باید در هر مقطع از شکوفایی هوش هیجانی، چه آموزشهایی ببینند، کسانی که نمیتوانند در وقت مقتضی بر صلاحیتهای صحیح تسلط پیدا کنند به چه کمبودهای پایداری دچار میشوند، و اینکه برای جبران آنچه که از دست رفته است، چه تدابیری میتوان اندیشید. دوفالکو ( به نقل از سالووی و مایر، 1997) خاطر نشان میسازد من از برنامههای اجتماعی/ هیجانی به عنوان قسمتی از برنامه جامع و مداوم آموزشی در موازات با سایر برنامههای آموزشی که از دیدگاه پیشگیری اجرا شوند، حمایت میکنم. از این رو در برنامه پیشنهادی من، به دانشآموزان کلاس سوم دبستان، دروس ابتدایی در زمینه خودآگاهی، ارتباطات و تصمیمگیری آموزش داده میشود. در کلاس چهارم و پنجم، که ارتباط با همسالان اهمیت زیادی پیدا می کند، کودکان دروسی را فرا میگیرند که موجب بهتر شدن ارتباطات دوستانهشان میشود: همدلی، مهار تکانه و خشم. در سنین برنامه «مهارتهای زندگی» که به دریافتن احساسات دیگران از طریق حرکات بیانگر چهرهای میپردازد، در مورد ایجاد احساس همدلی نقش مهمی ایفا میکند. در دوره راهنمایی تحصیلی، دروس به طور مستقیمتری به وسوسهها و فشارهایی در زمینه برقرار کردن ارتباط با جنس مخالف، مصرف مواد مخدر مرتبط میشوند که کم کم در زندگی کودکان وارد میشوند. در دبیرستان که نوجوانان کم کم با ارتباط اجتماعی مبهمتری مواجه میگردند- بر در نظر گرفتن دیدگاههای گوناگون- دیدگاههای خود شخص و نیز کسان دیگری که درگیر مسایل هستند- تاکید میشود.
هوش هیجانی و بازیابی مدارس بازنگر
مدارس مبتنی بر هوش هیجانی به عنوان یکی از نقاطی در نظر گرفته شدهاند که جوامع میتوانند برای اصلاح کاستیهای موجود در صلاحیتهای عاطفی و اجتماعی کودکان به آنها رجوع میکنند. نمی خواهیم بگوییم که مدارس به تنهایی میتوانند در مقام تمام نهادهای اجتماعیای قرار بگیرند که اکثر آنها از عامل پاشیدهاند یا در آستانه انهدام قرار گرفتهاند. اما از آنجا که عملاً هر کودکی ( حداقل در ابتدا) به مدرسه میرود، مدرسه مکانی است که میتواند دروس پایه لازم برای زندگی را در اختیار کودکان قرار دهد. درحالی که ممکن است که مدارس رسالت پردامنهای را برعهده بگیرند، جبران کاستیای را عهده دار شوند که خانوادهها در اجتماعی کردن کودکان با آن روبرو شده اند، انجام این تکلیف خطیر، نیازمند دو تغییر اساسی است: یکی آنکه معلمان از مأموریت سنتی خود پا فراتر نهند، و دیگر آنکه افراد حاضر در اجتماع بیشتر در کارهای مدرسه مشارکت ورزند.
مهمتر از مسئله بودن یا نبودن کلاسهای مختص سوادآموزی هیجانی، نحوه تدریس این دروس است. شاید بتوان گفت در هیچ یک از عناوین درسی خصوصیات معلم تا این حد حائز اهمیت نیست، زیرا نحوه اداره کردن کلاس توسط معلم به خودی خود یک الگو- یک درس بالفعل در صلاحیت عاطفی- یا فقدان آن- است. اینکه معلم چگونه به سؤال یک دانشآموز پاسخ دهد، برای سی یا چهل دانشآموز دیگر – مطالب بسیاری را در خود دارد.
اینکه معلمان به تدریس این قبیل دروس رو بیاورند، موضوعی کاملاً فردی است. زیرا همه افراد خلق و خوی مناسب برای انجام این کار را ندارند، در نخستین گام، لازم است معلمان بتوانند به راحتی در زمینه احساسات خود صحبت کنند؛ هر معلمی لزوماً در انجام این کار راحت نیست یا تمایلی به انجام آن ندارد. در برنامه آموزش استاندارد معلمان، به آماده کردن آنان برای انجام این نوع تدریس، توجه کمی مبذول شده یا آنکه اصلاً توجهی نشده است.
اگر چه ممکن است بسیاری از معلمان در آغاز نسبت به مطرحکردن موضوعهایی که تا این حد با تعلیمات و روال عادی کار آنان بیگانه است، بی میل باشند، اما شواهد موجود نشان میدهد که بیشتر آنها، زمانی که اولین بار به انجام آن تمایل پیدا کردند، در عوض سرخوردگی از انجام این کار، احساس رضایت خواهند کرد. 31 درصد معلمان مدارس (مورد نظر دو فالکو،1997) وقتی برای اولین بار متوجه شدند که برای تدریس دروس جدید سوادآموزی هیجانی تحت آموزش قرار خواهند گرفت، نارضایتی خود را ابراز داشتند، اما پس ازگذشت یک سال بیش از 90 درصد از آنان گفت که از تدریس این دروس راضی هستند و در سال بعد هم آنها را تدریس کنند.
مأموریت مدارس معطوف به هوش هیجانی
سواد آموزی هیجانی، فراتر از موضوع تربیت معلمان، دیدگاه ما را نسبت به تکلیف خود مدارس نیز بسط میدهد و مدارس را به کارگزارانی از سوی جامعه مبدل میسازد که نظارت بر فراگیری این دروس اساسی زندگی توسط کودکان را برعهده دارند- که این به معنای نوعی بازگشت به نقش سنتی آموزش و پرورش است. جدا از ویژگیهای لازم این دوره درسی، لازمه اجرای این طرح وسیعتر آن است که درون و بیرون از کلاس، فرصتهایی به دانشآموزان داده شود تا بتوانند لحظات بحران فردی را به دروسی در زمینه صلاحیت عاطفی تبدیل کنند. این دروس زمانی بهترین کارایی را خواهند داشت که تعلیمات آنها، با آنچه در خانههای کودکان می گذرد هماهنگ باشد. در بسیاری از برنامههای سوادآموزی هیجانی به کلاسهای ویژهای برای والدین در نظر گرفته شده است تا بدانند چه مسایلی به فرزندانشان آموزش داده میشود و این کار فقط به عنوان مکمل آنچه در مدرسه تدریس میشود صورت نمیگیرد، بلکه جهت کمک به والدینی انجام میشود که احساس میکنند نیاز دارند تا با زندگی عاطفی فرزندان خود به صورتی موثرتر برخورد کنند.
بسیار ایدهال است که این دروس عاطفی- نه فقط در کلاس درس، بلکه همچنین در زمین بازی؛ نه فقط در مدرسه، بلکه همپای آن در خانه – نیز مورد تاکید و تقویت قرار بگیرند. این به معنای آن است که سه عامل مدرسه، والدین و اجتماع به صورتی فشردهتر در یکدیگر تنیده میشوند. این امر، احتمال آن را که آموخته های کودکان به کلاس های سوادآموزی هیجانی در پشت درهای مدرسه محدود شوند کاهش میدهد. در عوض، این صلاحیتها در چالشهای واقعی زندگی مورد آزمون و تمرین قرار میگیرند و دقیقتر میشوند.
راه دیگر شکلدهی مجدد به مدارس، پایهریزی فرهنگ خاصی در محیط مدرسه است که آن را به یک «اجتماع مراقب و مسئوول» مبدل می سازد. یعنی محلی که دانشآموزان در آنجا احساس میکنند محترم شمرده میشوند، مورد توجه قرار دارند و با همکلاسیها، معلمان و خود مدرسه پیوستگی دارند (هاکینز و همکاران،1985).
ضرورت یادگیری های اجتماعی- عاطفی
در سایهی مفهوم گسترده و جامع یادگیریهای اجتماعی- عاطفی میتوان یک ردیف مهارت ها که لازمهی یک زندگی خوب و سالم است را پرورش داد و تلاش های گسترده ای که برای پیشگیری از وقوع مشکلات رفتاری صورت می گیرند را از همین طریق، در کنار هم گردآوری و با هم هماهنگ نمود. در این جا یک نوع هم پوشی و هم گرایی دیده می شود، زیرا می دانیم که کودکان مشکلات شان را با خود به مدرسه می آورند و ما می توانیم به آنان کمک نمائیم و از برنامهی یادگیری های اجتماعی- عاطفی به عنوان بخشی از برنامه های آموزشی در مقاطع گوناگون ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به نحوی استفاده کنیم تا مربیان بتوانند به دانش آموزان کمک کنند آنان در آینده به افرادی آگاه، مسؤولیت پذیر و شهروندانی خوب و وظیفه شناس تبدیل شوند. برای تحقق این هدف، پرورش مهارت های زیر در دانش آموزان ضروری است: (الیاس، زینر، ویزبرگ،2000).
دسته بندی | کشاورزی و زراعت |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 15 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
مقاله الکالوئید (گیاه شناسی) در 18 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه..................................................................................................................... 1
تعریف امروزی الکالوئید....................................................................................... 1
نقش های الکالوئید در گیاه.................................................................................... 2
محل بیوسنتز الکالوئیدها....................................................................................... 3
عوامل موثر بر میزان الکالوئید.............................................................................. 3
طبقه بندی الکالوئیدها............................................................................................ 4
فاکتورهای موثر بر مقدار الکالوئید....................................................................... 7
انتقال الکالوئیدها.................................................................................................... 8
ویژگی های برخی از الکالوئیدها........................................................................... 9
بیوسنتز الکالوئیدهای تروپانی............................................................................... 10
بیوسنتز الکالوئیدهای پیرولیزیدین......................................................................... 11
الکالوئیدهای ایزوکوئینولین................................................................................... 13
الکالوئیدهای پورینی.............................................................................................. 18
مقدمه:
الکالوئیدها متابولیتهای پیچیدهای هستند که توسط گیاهان تولید میشوند و به حفاظت آنها در برابر آسیبها کمک میکنند. الکالوئیدها میتوانند خواص دارویی و مخدر داشته باشند و با سمی باشند. مرگ سقراط به علت استفاده از شوکران بود که حاوی الکالوئید کونین میباشد. کلوپاترا عصاره گیاه هیوسیاموس را برای زیبایی چهرهاش استفاده میکرد. مورفین اولین الکالوئیدی بود که شناسایی شد و همینطور اولین بار بود که ترکیب نیتروژن داری از گیاه استخراج شده بود که قلیایی بود.
تعریفی که نخستین بار در خصوص الکالوئید ارائه شده عبارت بود از: ترکیبی دارای ساختمان ملکولی پیچیده که واجد یک اتم نیتروژن به عنوان بخشی از سیستم هتروسایکلیک باشند که منشاء گیاهی دارد و واجد خواص دارویی نیز باشد اما بعدها مشاهده شد که برخی الکالوئیدها مثل کلشی سین یا مزکالین دارای نیتروژن به عنوان بخشی از سیستم هتروسایکلیک نیستند و بدین ترتیب تعریف جدیدی از الکالوئید ارائه شده که عبارتست از: ترکیبات آسیکلیکی که دارای نیتروژن در جایگاه اکسیداسیون منفی هستند و در تعدادی از ارگانیسمهای زنده وجود دارند.
تعریف امروزی الکالوئید:
فرآوردهای ثانویه متابولیسم گیاهی هستند که موادی قلیایی، دارای یک یا چند اتم، نیتروژن در حلقه هتروسیکل میباشند و برخی به دلایل اثرات فیزیولوژیکی خود مصرف پزشکی دارند.
تکامل (دیدگاه فیلوژنی)
الکالوئیدها در گیاهان پست وجود ندارد. (تالوفیت ها) در قارچها الکالوئیدهای واجد سولفور و انواع الکالوئیدهای آنتی بیوتیکی شناخته شده است. در نهانزادان آوندی خصوصاً دم اسبیان و پنجه گرگیان الکالوئیدها وجود دارند. در بازدارندگان الکالوئید افدرین در گیاه ریشبزی و الکالوئید تاکسول در گیاه سرخدار وجود دارد. در نهاندانگان دو لپه تیرههای خشخاش، آلاله، سیب زمینی و زرشک غنی از آلکالوئید هستند و در تک لپه ها تیره های آلاله و نرگس.
نقش الکالوئیدها در گیاه:
1) بدلیل مزه تلخ و خاصیت سمی سبب محافظت گیاهان در برابر علفخوارها و پاتوژنها میشوند.
2) دارای اثرات شبه هورمونی هستند و میتوانند تنظیم کننده رشد گیاهان باشند. مثلاً نوروهیوسیامین اثر شبه پروژسترونی دارد.
3) با جانشینی بجای قلیاهای معدنی موجب توازن یونی شده و یا با جانشینی کاتیونهای خاک باعث جذب آنیونها میشوند.
4) بعنوان منبع ذخیره نیتروژن هستند، اما هنوز اینکه در شرایط فقر نیتروژن خاک بتوانند وارد متابولیسم گیاه شوند ثابت نشده است.
5) الکالوئیدها باعث از بین رفتن مواد زاید و ازت داری که محصولات جانبی متابولیسم گیاهان هستند و ممکنست مضر باشند می گردند.
6) موجب غیر فعال شده رادیکال آزاد اکسیژن میگردند. (بروسین و استریکنین)
در نواحی با تابش بالای فرابنفش گیاهان تجمع بالایی از الکالوئیدها دارند.
7) برخی از الکالوئیدها جزء رنگیزهها هستند و در جذب حشرات به گرده افشانی کمک میکنند. (پتریدین و بتالین)
مکان بیوسنتر و ذخیره الکالوئیدها در گیاهان:
معمولاً الکالوئیدها در ریشه سنتز شده سپس به اندامهای هوایی منتقل میشوند و گاهی در جریان انتقال دچار تغییرات شیمیایی در ساختارشان می گردند. الکالوئیدها در واکوئلهای بافتهای جوان متمرکز میشوند و معمولاً در سلولهای بسیار جوانی که هنوز واکوئلی نشدهاند وجود ندارد. الکالوئیدها میتوانند از غشاهای زیستی نفوذ کنند و انتقال آنها بدرون واکوئل از طریق انتشار است. الکالوئیدها ممکنست در اندامهای مختلف گیاه موجود باشند:
دانه (سورنجان)، میوه (فلفل سیاه)، برگ (تاتوره)، ریشه (اقونیطون)، پوست (انار)، ریزوم (بهارک)، ساقه (ویتاریا)، جوانه (بنگ دانه)، پوشینه (خشخاش).
اثر عوامل مختلف بر میزان الکالوئید:
تولید الکالوئیدها تحت تاثیر 2 عامل اصلی قرار می گیرد: 1. وراثت 2. عوامل محیطی (زیستی و غیر زیستی) اثرات عوامل ژنتیکی هم بصورت کیفی میتواند باشد و هم کمی. یعنی هم مقدار سنتز الکالوئید و هم نوع الکالوئیدی که سنتز میشود تحت تاثیر وراثت است. اما اثر عوامل محیطی بیشتر کمی است مقدار تولید الکالوئید در گیاهان نواحی مرطوب بیشتر از نواحی خشک است، چون در خاک نواحی مرطوب درصد ازت بیشتر است.
طبقه بندی الکالوئیدها:
طبقه بندی مختلفی در مورد الکالوئیدها ارائه شده که رایجترین آن الکالوئیدها را به 2 گروه غیرهترو سیکلیک (پروتوالکالوئیدها یا آمینهای زیستی) هتروسیکلیک تقسیم میدهند. دسته اخیر بر اساس هسته شیمیایی موجود در ساختمان خود به 14 گروه تقسیم بندی میشوند.
الف) الکالوئیدهای غیر هتروسیکلیک: مثال: مزکالین، افدرین، کلشی سین.
ب) الکالوئیدهای هتروسیکلیک: شامل 14 گروه زیر می شود:
1) پیرول و پیرولیدین مثال: هیگرین، استارچیدین 2) پیرولیزیدین مثال: سیمفینین، سنسیونین 3) پیریدین و پیپریدین مثال: نیکوتین، پیپرین 4) تروپال مثال: هیوسیامین، آتروپین، هیوسین 5) کوئینولین مثال: کوئینین، کوئینیدین، کاسپارین 6) ایزوکوئینولین مثال: پاپاورین، کودئین، مورفین 7) آتروفین مثال: بولدین 8) نورلوپینان مثال: آسپارتئین 9) ایندول (بنزوپیرول) مثال: وین بلاستین، وین کیریستین 10) ایندولیزیدین مثال: کاستانوسپرمین 11) ایمیدازول (گلوکسالین) مثال فیلوکارپین 12) پورین مثال: کافئین 13) استروئیدال مثال سولانیدین 14) ترپنوئید مثال: اکونیتین، لیکتونین
در طبقه بندی دیگر الکالوئیدها را به 3 گروه تقسیم میکنند:
1) تروالکالوئیدها: واجد حلقه هتروسیکلیک دارای نیتروژن هستند و از آمینو اسیدها مشتق میشوند. (الکالوئیدهای حقیقی)
2) پروتو الکالوئیدها: دارای حلقه هتروسیکلیک و نیتروژن نیستند.
3) پسودوالکالوئیدها: دارای حلقه هتروسیکلیک با نیتروژن هستند ولی از آمینو اسیدها مشتق نمی شوند.
تقسیم بندی دیگری از الکالوئیدها به شرح زیر است:
1) الکالوئیدهایی که فقط از یک آمینو اسید مشتق می شوند.
الف) سنتز هوردنین: پیش ساز آن تیروزین است.
ب) سنتز افدرین پیش ساز آن فنیل آلانین است. یکی از گروه های متیل آن بوسیلة متیونین و دیگری بوسیله فرمیداز از اسید ترا هیدروفوبیک تامین میشود.
ج) سنتز مزکالین پیش ساز آن تیروزین است که با حلقوی شدن تشکیل انهالین با هسته تتراهیدرو ایزو کینولئیک را میدهد.
2) آلکالوئیدهای حاصل از بهم پیوستن چندین زنجیره آمینواسید
1) آلکالوئیدهای گروه تروپان مانند هیوسیامین در گیاه سیبزمینی.
2) آلکالوئیدهای گروه پیریدین مانند نیکوتین و نورنیکوتین در گیاه تنباکو.
3) آلکالوئیدهای گروه ایزوکوئینولین مانند مورفین در گیاه خشخاش.
الف) سنتز هیو سیامین: اورنیتین پیشساز هسته هیگرین است که بوسیلة اسید تروپیک حاصل از فیل آلانین استری میشود.
انتقال الکالوئیدها:
برخی از الکالوئیدها در تمام قسمتهای گیاه سنتز و ذخیره میشوند ودر حالیکه تعداد دیگر محدود به اندام ویژه ای هستند. انتقال الکالوئید از محل سنتز به محل تجمع معمولاً انتقال طولانی ساخت است. این انتقال در مسیر سمپلاستی و یا آپوپلاستی صورت میگیرد و عوامل انتقالی از جمله گزیلم ویا فلوئم در این امر موثرند. انتقال کوتاه مسافت نیز ممکن است صورت بگیرد. در این زمینه اطلاعات محدودی قابل دسترسی است.
به طور کلی الکالوئیدها یا در سیتوزول سنتز میشوند یا در وزیکولهای غشایی اما محل تجمع آنها در واکوئلهاست و ذخیره غلظت های بالای الکالوئید زمینه ساز نقشهای آللوشیمیایی آنها بعنوان ترکیبات دفاعی است. واکوئل سلولهای محل تجمع الکالوئید اصطلاحاً دیفنس نامیده میشوند. الکالوئید برای ذخیره در واکوئل باید برخلاف شیب غلظت از تونوپلاست عبور کند. برای این امر 3 مکانیسم وجود دارد:
1) انتشار ساده: برای الکالوئیدهای لیپوفیل مثل نیکوتین، کلشیسین و… .
2) انتقال بواسطه ناقلین: برای الکالوئیدهای قطبی و باردار مثل هیوسیامین، رتیکولین و… (در شرایط فیزیولوژیکی اغلب واکوئلها از این طریق عبور میکنند.)
3) الحاق غشایی برای الکالوئیدهایی که در کده وزیکولی تولید میشوند مثل بربرین در برخی موارد وزیکولها یا واکوئل ها دارای ترکیبات کمپلکس کننده با الکالوئیدها هستند. مثلاً وزیکولهای شیرابه گیاه کلیدونیوم ماژور دارای کلیدونیک اسید هستند.که با الکالوئید بنزوایزو کوئینولین و بربرین کمپکلس میدهند و در واقع نقش به دام اندازنده الکالوئید را دارند همچنین انتقال الکالوئید بواسطه ناقلین توسط مکانیسم آنتی پورت، آلکالوئید،پروتون نیز میتواند صورت بگیرد.
الکالوئیدهای تروپانی:
عنصر ساختمانی مشترک آنها آزابی سیکلواکتان است که مشتقات استری حلقوی
3- هیدروکسی از الکالوئیدهای اصلی نظیر کوکائین و هیوسیامین و … است.
آتروپین از طریق راسمیک شدن هیوسیامین طی عصارهگیری تشکیل می شود.
ویژگیهای هیوسیامین:
الکالوئید سمی با فرمول C17H23NO3 میباشد. نخستین بار از گیاه هیوسیاموس نیگر استخراج شده است. از نظر نوری چپگردان است و هنگام استخراج از گیاه به آتروپین راسمیزه میشود. در محیط اسیدی و یا قلیایی هیدورلیز میشود بصورت کریستالهای بیرنگ سوزنی شکل است.
ویژگیهای آتروپین:
الکالوئیدی با فرمول C17H23NO3 میباشد. نخستین بار از گیاه داتورا استرامونیوم استخراج شد. هنگام استخراج از گیاه به آتروپین که فرم راسمیک هیوسیامین است تبدیل می شود کریستالهای سوزنی و بیرنگ یا بصورت پودر سفید است.
ویژگیهای اسکوپولامین:
الکالوئیدی بسیار سمی با فرمول C17H23NO3 نخستین بار از ریشه گیاه اسکوپولیا آتروپویدس استخراج شده است در اثر هیدرولیز آنزیمی به تروپیک اسید و اسکوپولین تجزیه می شود ولی در اثر هیدرولیز شیمیایی به ایزومر پایدارتر از نظر هندسی یعنی اوسین تبدیل میشود. این الکالوئید ترکیبی چپ گردان است و بصورت بلورهای بیرنگ میباشد.
بیوسنتز الکالوئیدهای تروپانی:
کاتیون متیل پیرولینیوم پیشساز هسته الکالوئید میباشد. تشکیل هسته تروپانی از اورنیتین و استواستات صورت می گیرد. در مسیر بیوسنتز هیوسیامین و اسکوپلامین یک واحد ستونی برای تشکیل تروپینول ضروری است ویک مسیر هم برای تبدیل فنیل آلانین به تروپیک اسید باید وجود داشته باشد. بیو ستنز کوکائین مشابه بیوسنتز هیوسیامین است. میتلاسیون و حلقوی شدن پوترسین مشتق از اورنیتین کاتیون متیل پرولینیوم را ایجاد میکند که با استواستیل کوآنزیم A همراه میشود. متیلاسیون گروه کربوکسیلات آزاد، احیا، گروه ستونی و بنزوئیلاسیون در تشکیل کوکائین رخ میدهد. بنزوئیک اسید مشتق فنیل آلانین میباشد. 2 مرحله آخر از میسر بیوسنتز اسکوپلامین بوسیله هیوسیامین 6- بتا هیدروکسیلاز وابسته به 2- اگزوگلوتارات (هیوسیامین 6- بتا دی اکسیژناز) کاتالیز میشود. این آنزیم هیوسیامین را در موقلیت 6- بتا حلقه تروپانی هیدورکسیله میکند. استفاده از 6- بتا هیدروکسیلاز خالص شده در کشتهای ریشه ای هیوسیامین نیگر نشان داده شد که کاتالیز این 2 مرحله بوسیله آنزیم یکسانی صورت میگیرد. اگروباکتریوم بلادونا بجای اسکوپلامین، هیوسیامین دارد چون فاقد 6- بتا هیدروکسیلاز است. CDNA کد کننده 6- بتا هیدروکسیلاز از هیوسیامین نیگر به اگروباکتریوم انتقال یافته و سپس وارد اگروباکتریوم بلادونا شد و به این ترتیب گیاهان ترانس ژنتیک دارای سطوح بالایی از اسکوپلامین شدند.
تروپینون ردوکتاز در نقطه انشعاب مسیر بیوسنتزی انواع الکالوئیدهای تروپانی قرار گرفته و آنزیم وابسته به NADPH است که باعث احیا گروه 3- کتوتروپینون می شود. این آنزیم همچنین باعث تبدیل تروپینون به 3- آلفا هیدورکسی تروپان (تروپینول به تروپین) میشود.
دسته بندی | مکانیک |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1441 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 9 |
مقاله اگزرژی و بازدهی فرآیندها (ترمودینامیک) در 9 صفحه ورد قابل ویرایش
مقدمه:
یکی از کاربردهای اساسی علم ترمودینامیک مطالعه بازدهی فرآیندها می باشد. در قدیم از دو روش استفاده از توازن انرژی درسیستم و محاسبه میزان کارایی مربوط به سیستم استفاده می شد. موازنه انرژی، با همه شکلهای انرژی به صورت یک معادله و دبون تمایز بین انواع مختلف انرژی سروکار داشت واطلاعاتی درباره تلفات داخلی به ما نمی داد. یک روش جدید ارزیابی سیستمها، روش اگزرژی می باشد که براساس تئوری اگزرژی بوده و به عنوان معیار جهانی پتانسیل کار با کیفیت شکلهای مختلف انرژی درباره یک محیط معین می باشد. پل تمام اجزای یک ماشین حرارتی، توزیع بازگشت ناپذیری درمیان اجزای ماشین وسهم هر کدام درکاهش بازده کلی ماشین را نشان می دهد. برخلاف معیارهای سنتی، ایده بازگشت ناپذیری براساس دو قانون اصلی ترمودینامیک می باشد و توازن اگزرژی از قانون اول و دوم ترمودینامیک حاصل شده است. اگر چه قانون دوم به طور مستقیم در روش اگزرژی استفاده نشده است. ولی کاربرد آن درتحلیل فرایند ها، یک مفهوم علمی از قانون دوم را شرح می دهد. بنابراین مطالعه شکلهای مختلف بازگشت ناپذیری و تأثیر آنها روی عملکرد یک ماشین حرارتی، اطلاعات بیشتر و مفیدتری نسبت به مطالعه و نتایج قانون دوم به ما می دهد.
مفهوم اگزرژی
با درنظرگرفتن کیفیت متغیر شکلهای مختلف انرژیهای بسامان و نابسامان در تحلیل ماشینهای حرارتی، یک استاندارد جهانی از کیفیت مورد نیاز می باشد. طبیعی ترین و مناسب ترین استاندارد کارحداکثر می باشد که می توان آنرا از شکل داده شده انرژی که از پارامترهای محیطی به عنوان حالت مرجع استفاده می کند، بدست آورد. این استاندارد از کیفیت انرژی «اگزرژی» نامیده می شود.
اگزرژی مربوط به انتقال کار:
از آنجاییکه ما کار را معادل با شکلی از انرژی به عنوان میزانی از اگزرژی آن تعریف می کنیم، واضح است که کار، معادل اگزرژی میباشد. بنابراین انتقال اگزرژی بوسیله مقدار و جهت انتقال کار مشخص می شود. و همان نماد w.w. برای آن استفاده می شود.
اگزرژی مربوط به انتقال حرارت:
اگزرژی انتقال حرارت درسطح کنترل را می توان از حداکثر کاری که می تواند با استفاده از محیط به عنوان منبع انرژی حرارتی بدست آورد تعریف کرد.
برای نرخ انتقال حرارت Qr و دمای سطح کنترل Tr، درجاییکه انتقال حرارت رخ میدهد، حداکثر نرخ تبدیل انرژی حرارتی به کار، به صورت زیر می باشد:
(1)
r دمای اگزورژیکی بدون بعد نامیده می شود. اگزورژی مربوط به انتقال حرارت، جریان اگزورژی حرارتی نامیده می شود ودر تحلیل سیستمها بوسیله مشخص می شود.
راندمان نسبی:
درقدیم از نسبت تبدیل انرژی برای ارزیابی ماشینهای توان استفاده می شد که شامل خروجی واقعی و خروجی ایده آل بود، مانند راندمان آیزنتروپیک، نسبت حرارتی و راندمان مکانیکی. درفرموله کردن این معیارها، همه شلکهای انرژی هم بها درنظر گرفته شده اند و نیازی به رجوع به قانون دوم نیست. پیشرفتهای اخیر در تحلیل اگزورژی اجازه تعریف معیار عملکرد جدید که دارای مزیتهایی نسبت به معیارهای سنتی باشد را میدهد.
دسته بندی | عمران |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1145 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 154 |
جزوه پاور پوینت کامل و کاربردی طراحی شبکه های فاضلاب
پروژه طراحی فاضلاب
قابل استفاده دانشجویان مهندسی عمران آب و فاضلاب
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 24 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 15 |
مقاله سیستم مدیریت و نگهداری و تعمیرات تجهیزات برای کلیه مراکز درمانی کشور در 15 صفحه ورد قابل ویرایش
«فهرست مطالب»
عنوان صفحه
1- مقدمه 1
2- تعریف سیستم 2
3- اهداف سیستم 3
4- کاربرد سیستم 5
5- مبانی سیستم 6
- مدیریت تجهیزات 6
- مدیریت کالا 6
- مدیریت گردش کار 7
- مدیریت نگهداری پیشگیرانه 8
- مدیریت کالیبراسیون 8
- مدیریت انبار 9
- مدیریت پروژه 10
- مدیریت مالی 11
- مدیریت پیمانها 11
6- نمودار اجرائی پروژة CMMS 12
7- جدول زمانبندی طراحی، نصب و راه اندازی سیستم CMMS 13
مقدمه
در عصر حاضر صنایع، واحدهای تولیدی و خدماتی، مراکز پزشکی و بیمارستانها به در اختیار داشتن یک سیستم مدون و مجهز نگهداری و تعمیرات تجهیزات به نسبت توسعه و افزایش حجم فعالیت های آنها فزونی مییابد و وجود یک سیستم مجهز و برنامهریزی شدة مدیریت نگهداری و تعمیرات از آن جهت ضروری و الزام آور است که نه تنها کنترل مستمر و اطلاع کامل از اوضاع و احوال و نحوه عملکرد تجهیزات، ادوات، ابنیه، تاسیسات، ماشین آلات و سرویسها را ممکن می سازد بلکه از طریق سیستم های مدیریت بر پایه ریسک نیز اطلاعات را در جهت کمک به قدرت تصمیم گیری مدیریت مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد. لذا ارائه مطلوبترین سرویسهای نگهدرای و تعمیرات تجهیزات با اتخاذ بهترین روشها برای تداوم کار تجهیزات با حداکثر بازدهی و تحمل حداقل هزینه امکانپذیر می گردد. اما آنچه که در این مقوله حائز اهمیت است عبارتست از ایجاد فرهنگ و نگرش نگهداری و تعمیرات بهره ور در کلیه سطوح مراکز درمانی و طبقات مدیریتی بعبارت دیگر نگهداری و تعمیرات مختص یک قسمت یا اداره نبود. بلکه در این سیستم کلیه افراد یک مرکز درمانی بعنوان کارگردانان اصلی در نگهداری تجهیزات و اموال این مراکز سهیم و شریک بوده و هر کس در جایگاه خود با انجام فعالیت های شخصی سعی در حفظ، نگهداری و بهبود مستمر تجهیزات و نهایتاً رضایتمندی بیمار و ارتقاء خدمات درمانی کشور را سبب میشود.
تعریف سیستم:
نظام یکپارچه مدیریت نگهداری و تعمیرات تجهیزات (CMMS) به مجموعه مدیریت، برنامهریزی و نظارت مکانیزه بر کلیه عملیات موردنیاز و از پیش تعیین شده جهت کنترل سلامت و بهبود شرایط عملکرد تجهیزات در طول چرخه عمر با در نظر گرفتن سرمایه اولیه و هزینه های بهره برداری اطلاق می گردد.
اهداف سیستم:
نظام یکپارچه مدیریت نگهدارزی و تعمیرات تجهیزات (CMMS) بر پایه اهداف استراتژیکی استوار است که اهم آنها بقرار ذیل با اجرای آن نظام محقق خواهد شد:
1- کاهش و صرفه جوئی قابل توجه در کلیه مراکز درمانی کشور (cost)
2- افزایش قابلیت اطمینان عملکرد تجهیزات درمانی کشور (Reliebility)
3- افزایش قابلیت در دسترس بودن تجهیزات و ادوات درمانی (Availibility)
4- افزایش بازدهی و عمر مفید تجهیزات و دستگاههای پزشکی (Eficiency & Lifecycle)
5- ایجاد ایمنی نسبی برای بیماران، کارکنان و مراکز درمانی کشور (Safty & Security)
6- افزایش کیفیت خدمات در تمامی مراکز درمانی کشور (Quality)
7- افزایش رضایت بیمار در مراکز درمانی کشور
8- بازتاب اجتماعی مناسب نزد مردم کشورمان از مراکز درمانی کشور
9- کاهش تنش های ناشی از انجام کار در مراکز درمانی کشور
10- کاهش نرخ خرابیهای تجهیزات، قطعات مصرفی، منابع موردنیاز مراکز درمانی کشور.
کاربرد سیستم:
با بهره بردای کامل از سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات تجهیزات امکانات ذیل در اختیار سازمان و مدیریت قرار خواهد گرفت.
1- دسترسی آسان و سریع به اطلاعات موردنیاز در سطوح مختلف و متناسب با هر طبقه و اداره ای در مراکز درمانی
2- گردش عملیاتی منسجم فعالیت ها و اقدامات با توانائی پیگیری و امکان آشکارسازی مشکلات
3- تحلیل اطلاعات و وقایع به منظور بهینه نمودن روشها با تهیه صورت مسئله و حل آنها
4- تهیه و ثبت گزارش و تاریخچه عملکرد با محوریت تجهیزات
5- ………
مبانی سیستم:
مبانی نظام یکپارچه مدیریت نگهداری و تعمیرات تجهیزات پزشکی و مراکز مرتبط بر پایه 7 قابلیت اصلی و 2 قابلیت فرعی (انتخابی) به شرح جدول اشاره شده استوار گردید. که متناسب با هر مجموعه و سادگی و پیچیدگی فعالیت ها، طراحی و مورد بهرهبردای قرار میگیرد:
مبانی |
شرح مبانی |
نمونههای قابلیتهای مبانی |
مدیریت تجهیزات |
هر دستگاه یا وسیله که بنحوی در انجام فعالیت های روزمره مورد استفاده قرار گرفته و جزء اموال منقول و غیرمنقول هر سازمان به حساب آید یک تجهیز نامیده میشود این ماژول از برنامه کلیه موجودیت های یک تجهیز را مشتمل بر بهره برداری، نگهداری و تعمیر و هزینه های مرتبط، به شکل کاملاً سیستماتیک مدیریت میکند. |
1- تعریف، مفهوم و اطلاعات اولیه تجهیز 2- نمودار درختی و موقعیت هر تجهیز 3- نمودار فنی تجهیز 4- اطلاعات شناسنامه ای تجهیز 5- اطلاعات مالی، نگهداری و تعمیر 6- تهیه، تنظیم و مشاهده انواع گزارشات 7- …….. |
مدیریت کالا |
این ماژول از سیستم سه بخش کلی از نیازمندیهای سازمان را به شرح زیر شامل میشود: 1- عملیات انبارداری کالاهای مصرفی و قطعات یدکی 2- عملیات سفارشات و خرید بهمراه تجزیه و تحلیلهای مرتبط با اقلام موجود در انبار 3- عملیات تدارکات، خرید و تأمین کالا و قطعات |
1- تعریف اطلاعات اولیه مواد، کالا و قطعات 2- تعریف، مشاهده و آنالیز هزینة قطعات در هر سه بخش 3- مدیریت اطلاعات فروشندگان، سازندگان 4- انجام تجزیه و تحلیل های ABC & ECQ |
مبانی |
شرح مبانی |
نمونههائی از قابلیتهای مبانی |
مدیریت کالا (ادامه) |
در هر بخش اطلاعات بصورت سیستماتیک کنترل و نظارت میشوند بنحوی که مدیریت سازمان و مجموعه قابلیت های بسیاری را در پیش روی خود خواهند داشت. |
5- تعریف حداقل و حداکثر مواد، کالا و قطعات موردنیاز براساس تجزیه و تحلیلها 6- امکان تهیه و تنظیم انواع گزارشات از وضعیت کالا در سازمان 7- ………… |
مدیریت گردش کار |
این ماژول از برنامه با استفاده از دو ماژول مدیریت تجهیزات و کالا قادر است کلیه فعالیتها و گردش کارهای سازمان را از هنگام تهیه درخواست کار تا هنگام اتمام بصورت منطقی و سیستماتیک منطبق با آخرین استانداردهای جهانی مدیریت کند. بعبارت دیگر هر فعالیت و اقدامی در سازمان که به منظور نگهداری و تعمیرات تجهیزات صورت میپذیرد در این ماژول ثبت و کلیه کارکنان و مدیریت سازمان را قادر خواهد ساخت که در هر لحظه از زمان روند اجرای کار را در برنامه پیگیری و مشاهده نمایند. |
1- تعریف اطلاعات اولیه انجام کار 2- خلق و صدور انواع درخواست کار (روزمره، پیشگیرانه، پروژه ای و اصلاحی) 3- تعریف فعالیتهای سازمان بشکل استاندارد 4- طرح و برنامهریزی و آنالیز انجام فعالیتهای مرتبط با هر تجهیز 5- تجزیه و تحلیل عملکرد و گردش کار با استفاده از الگوهای استاندارد 6- ثبت کلیه سوابق و گردش کارها 7- تهیه، تنظیم و مشاهده انواع گزارشات 8- RCM 9- …….
|