دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 177 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 11 |
گزارش کارآموزی فناوری اطلاعات شرکت سروش در 11 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
مقدمه ................................................................... 4
دوره اول ................................................................ 5
دوره دوم ................................................................ 5
دوره سوم ................................................................ 6
دوره چهارم .............................................................. 6
دوره پنجم وششم ........................................................ 7
دوره هفتم ............................................................... 7
دوره هشتم ............................................................. 8
دوره نهم ................................................................. 8
دوره دهم ................................................................ 9
انتقادها و پیشنهاد ها ................................................... 01
تشکر و قدر دانی ....................................................... 11
مقدمه:
اینجانب ........... دانشجوی سال آخر رشته فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، دوره یک ماهه کارآموزی خود را در شرکت سروش به مدیریت جناب آقای مهندس........ واقع در خیابان احمد آباد- خیابان رضا – رضا 23- پلاک 46 گذرانده ام. این شرکت در زمینه های شبکه، سخت افزار، مشاوره و پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری ارائه خدمت می کند.سابقه عالی این شرکت, پرسنل فعال, پروژه های بزرگ, و امکانات قوی شرکت در رابطه با رشته فناوری اطلاعات سبب شد تا اینجانب این شرکت را به عنوان محل کار آموزی خود انتخاب کنم که درخواست اینجانب هم با موافقت مدیر شرکت مواجه شد. مدت کارآموزی بنده در بخش شبکه و پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری گذشت بطوریکه موارد قابل توجهی را دراین مدت فرا گرفتم. لازم به ذکر است که این شرکت درکار خود سعی در استفاده از بهترین تجهیزات و تکنولوژی های روز در پیاده سازی و نگهداری از سیستم ها و شبکه های کامپیوتری به عمل می آورد و آینده روشنی نسبت به دیگر رقبا در سطح مشهد دارد.
برای سهولت در بیان گزارش کارآموزی اینجانب مدت کارآموزی خود را به ده دوره سه روزه که تخمینی از انجام دقیق کارها در هر یک از دوره هاست تقسیم می کنم.
دوره ........ :
در ابتدای ورود اینجانب به شرکت جناب آقای مهندس.......... بنده را با سایر بخش ها و کارکنان شرکت آشنا کردند .بخش تجهیزات ,بخش مدیریت, بخش فروش, بخش حسابداری و بخش مشاوره از مهمترین و کاربردی ترین قسمت های این شرکت به شمار می رفت. در این دوره با کمک مسئولین شرکت سروش اینجانب توانستم ذهنیتی مناسب از برپاسازی یک شرکت، طریقه شرکت در مناقصه ها و نیز قبول یک پروژه و تقسیم آن بین نیروهای کاری را فراگیرم. با توجه به اینکه شرکت مذکور یکی از بزرگترین شرکت ها در این زمینه می باشد لذا اینجانب در این مدت کوتاه توانستم تجربه ای مورد قبول کسب کنم.
دوره .....:
در این دوره علاوه بر تحقیقاتی که در دوره قبل صورت گرفت به منظور پشتیبانی از سیستم های یک شرکت گرافیکی واقع در خیابان احمد آباد عازم آنجا شدم. کارهای زیاد ولی ساده از مواردی است که در این مدت صورت گرفت از جمله نصب ویندوز، فرمت درایو C، نصب درایورها، نصب آنتی ویروس و ویروس کشی و در نهایت نصب نرم افزارهای گرافیکی مورد نیاز آنهاو گرفتن Image از وضعیت موجود.
سیستم های این شرکت بصورت workgroup به یکدیگر شبکه شده بودند که از نظر امنیتی درسطح پائینی قرار داشتند لذا اینجانب برای سیستمی که اینترنت را برای دیگر سیستم ها share می کرد چندین راه کار امنیتی از جمله نصب نرم افزار Internet Zone Alarm، و آنتی ویروسAvast و بستن پورت های اضافی و فعال کردن دیواره آتش ارائه کردم که با موافقت مدیریت روبرو شد. البته راه کار بهتر استفاده از سرویس NAT بود که به دلیل دربرداشتن هزینه کارت شبکه و نصب سرویس مدیریت با این پیشنهاد موافقت نکرد.
دوره .......:
این دوره هم از لحاظ کاری نسبتاً دوره سنگینی از لحاظ کاری بود زیرا مسئولین شرکت سروش عهده دار پیاده سازی شبکه wireless برای کارخانه تولیدی آدنیس بود. لذا برای شروع کارابتدا نقشه شبکه مربوطه را کشیدیم و چون قرار بود که اطلاعات از راه دور کنترل شود از یک Access point واقع درخیابان فرهاد استفاده شد. اینجانب برای تحلیل نیازمندیهای کارخانه و پیاده سازی شبکه به همراه یکی از مهندسین شرکت مدتی را در خود کارخانه به سر بردیم و با مسئولین هر بخش صحبت کردیم و در روزهای بعدی هم به کمک سایر عزیزان قسمتی از پیاده سازی شبکه که بیشتر آن واقع در بخش فروش بود را عهده دار شدیم. در این کارخانه سیستم های هر بخش مثل بخش فروش، بخش مالی، سیستم های CNC و غیره به طور جداگانه در حالت workgroup کار می کنند. از نقاط قابل توجه در این دوره این است که علاوه بر تجربه کاری در زمینه شبکه های کامپیوتری اینجانب با مکانیزم بازاریابی و فروش محصولات یک کارخانه نیز آشنا شدم که این هم یک تجربه کاری موفقیت آمیز برای من به شمار می آمد.
دسته بندی | صنایع نفت و گاز |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 2030 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 25 |
گزارش کارآموزی شرکت گاز در 25 صفحه ورد قابل ویرایش
مقدمه :
بی شک یکی از نعمت های بی شماری که خداوند جهان آفرین در اختیار مخلوقات خود نهاده و بقا و تداوم آنها را بر آن قرار داده است ، گاز طبیعی می باشد که همواره از ضروریات انسانها به شمار می رود .
در سالهای اخیر نیاز به گاز به طور چشمگیری رو به فزونی رفته و انسانها در تلاش بیشتر جهت استخراج این منبع خدادای از زیر زمین می باشند .
کشور ما نیز از این نعمت خدایی بی بهره نبوده و در رتبه دوم جهانی قرار دارد.
شرکت گازاستان گلستان در راستای رسالت خود و در اجرای طرحهای عمرانی سعی نموده با حداکثر بهره گیری از توانمندی ها و استفاده از روشهای مناسب مهندسی به توفیقاتی دست یابد.
فهرست مطالب
فصل اول : آشنایی با مکان کارآموزی
سیمای گاز گلستان در یک نگاه
مثلث توسعه ی پایدار در شرکت گاز استان گلستان
خط مشی سیستم مدیریت یکپارچه شرکت گاز استان گلستان
گاز سوخت برتر است زیرا
گاز محور توسعه اقتصادی است زیرا
در صورت عدم رعایت نکات ایمنی ، گاز طبیعی بسیار خطرناک است زیرا
اهداف
بهبود مستمر نظام مدیریت یکپارچه
چارت سازمانی
فصل دوم : ارزیابی بخش های کارآموزی مرتبط با رشته مورد نظر
کارهای انجام شده مرتبط با رشته ام در شرکت گاز
فصل سوم :
نتیجه گیری
فرم دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد گرگان
فرم پایان دوره کارآموزی
فرم خلاصه اطلاعات کارآموزی
سیمای گاز گلستان در یک نگاه
استان گلستان با مساحتی حدود 20437/7 کیلومتر مربع و وسعت در شمال شرقی ایران واقع شده که از شمال با کشور ترکمنستان ، از جنوب با استان سمنان ،از شرق با استان خراسان و از غرب با استان مازندران همجوار می باشد.
استان گلستان از 1707014 نفر جمعیت و تعداد 355627 خانوار تشکیل شده است ،که 53/2 درصد آن برابر 908196 نفر در روستا و 46/8 درصد آن برابر798818 نفر در شهر ساکن
می باشند.
عملیات گازرسانی در این استان از سال 1359 آغاز و پس از تاسیس شرکت گاز استان گلستان در مرداد سال 1378 از سوی وزارت نفت ،روند چایگزینی گاز طبیعی با سایر سوختها میان تقطیر علی الخصوص برای شهرها و روستاهای مجاور جنگل جهت حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب جنگل ، توسعه گازرسانی سیر صعودی پیدا نموده.
مثلث توسعه پایدار در شرکت گاز استان گلستان
حرکت در جهت دستیابی به ابعاد مثلث توسعه پایدار در شرکت گاز استان گلستان مثلث توسعه از مصادیق اصلی حرکت به سوی تعالی سازمانی است در این شرکت توسعه به شکل پایدار آن موردنظر بوده و معنای آن دستیابی به اهداف مختلف اقتصادی توجه به منابع انسانی و بعد بالندگی است تا در مجموع ضمن اداره افتصادی شرکت،کارکنانی سالم و بانشاط در سازمانی پویا و فعال تلاش و کوشش نمایند حاصل چنین سازمانی ارائه خدمات مطلوب و مناسب بوده که همکاران از تلاش و لذت برده ،خدمتگزاری به مردم را عبادت دانسته و هرروز در ادامه فعالیت خود رضایت بیشتری کسب می کنند.
خط مشی سیستم مدیریت یکپارچه شرکت گاز استان گلستان
شرکت گاز استان گلستان با وظیفه تحقق اهداف تعیین شده در بخش گاز کشور مبنی بر جایگزینی گاز طبیعی با سایر سوختها از طریق توسعه شبکه های گازرسانی در محدوده جغرافیای استان گلستان خط مشی کیفیت ،ایمنی و زیست محیطی خودذ را در قالب عناوین زیر بصورت روشن و صریح بیان نموده تا کلیه مدیران و کارکنان شرکت ضمن آگاهی کامل ار آن،با اقدامات لازم تعهد خویش را نسبت به اجرای این خط مشی اعلام نمایند:
1- ارائه خدمات گازرسانی بصورت مستمر و ایمن با استفاده از تجهیزات فنی پیشرفته به منظور جلب رضایت طرفهای تجاری ذینفع (مشتریان،تامین کنندگان و ...)
-توجه ویژه به منابع انسانی وافزایش رضایت مندی کارکنان جهت بهبود در فعالیتهای موضوعه شرکت.
3-توسعه گازرسانی با هدف حفظ محیط زیست و ایجاد رفاه و آسایش اجتماعی بیشتر برای مشتریان.
اهداف:
1- افزایش کیفیت و ارائه خدمات مناسب به منظور جلب رضایت مشتریان.
2-توجه ویژه به نیروی انسانی و افزایش رضایت مندی آنها.
3-توسعه گازرسانی در استان گلستان با هدف جایگزینی گاز طبیعی با سایر سوختها.
4-توسعه تجهیزات فنی وسیستم های پیشرفته در راستای افزایش بهره وری فعالیتهای جاری شرکت.
5-کاهش اثرات و مخاطرات زیست محیطی ناشی از فرآیندهای گازرسانی در سطح استان.
6-ایجاد محیطی ایمن و بدون حادثه برای کارکنان و بکارگیری تجهیزات فنی وسیستم های پیشرفته
در فعالیتهای جاری شرکت.
دسته بندی | فنی و مهندسی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 180 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 50 |
گزارش کارآموزی شرکت کلوین( انجام کارهای تاسیساتی) در 50 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
1- تاریخچهی فعالیت شرکت
2- ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز
3- نمودار سازمانی و تشکیلات
4- آشنایی کلی با ساختمان و انواع اتصالات
5- دیگهای بخار Boiler
6- چیلرها
7- عایق کاری
8- کانال کشی
9- نکاتی فنی در مورد اجرای تاسیسات ساختمان
شرکت خط هنر از سال 1351 به عنوان شرکت مهندسی کلوین به ثبت رسیده و شروع به انجام کارهای تاسیساتی نموده است.
این شرکت تا سال 1378 صرفاً یک پیمانکار تاسیساتی بوده و از سال 1378 به بعد با استخدام کادر فنی در زمینه عمرانی شروع به اجرای پروژههای عمرانی نیز نموده است. این شرکت هم اکنون به عنوان شرکت تاسیساتی ساختمانی کلوین مشغول به کار است و در سازمان برنامه و بودجه رتبه 2 در زمینه تاسیسات و رتبه 4 عمرانی را دارا می باشد.
در طی این سالها شرکت کلوین پروژههای کوچک بزرگ بسیاری را اجرا نموده که بعضی از آنها به شرح زیر است
1- بیمارستان 96 تخت خوابه بندرگناوه در استان بوشهر
2- بیمارستان 96 تخت خوابه کرد کوی گرگان
3- آموزشکده کشاورزی مراغه
4- مجتمع اداری- تجاری هتل کیان تهران
5- اجرای موتور خانه های کمپ کارگری مبین عسلویه
6- ورزشگاه 10000 نفره رضا زاده اردبیل
این شرکت در حال حاضر 2 پروژه در دست اجرا دارد که یکی در قشم ودیگری بلوک 3 و 5 اداری دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات (حصارک) تهران است که اینجانب در این پروژه دوره کارآموزی خود را طی نموده ام. عملیات ساختمانی پروژه در سال 1376 بصورت امانی توسط کارفرما (دانشگاه آزاد) آغاز گردیده و در سال 1384 باتوجه به آماده بودن سقف و اسکلت ساختمان، برای انجام عملیات نازک کاری و تاسیسات برقی ومکانیکی به شرکت کلوین واگذار گردیده است و شرکت موژدا و همکاران طراحی و نظارت به این پروژه را به عهده دارد.
سطح زیر بنای این پروژه حدود 12000 هزار متر مربع است و شامل 6 طبقه ساختمان اداری – آشپزخانه – رستوران – آمفی تأتر همکف ورودی و دو طبقه پارکینگ میباشد تاسیسات مکانیکی این پروژه شامل اجرای موتورخانه مرکزی – آب رسانی- تهویه مطبوع اطفاء حریق (سیستم تر و خشک) و تاسیسات برقی آن از قرار: اعلام حریق- کامپیوتر مرکزی – آنتن مرکزی- دوربین مدار بسته و سیستم پیجینگ می باشد.
موتور خانه بلوک 3 شامل 3 دستگاه دیگ به ظرفیت نامی 1000000 کیلوکالری 2 دستگاه چیلر به ظرفیت نامی 350000 تن تبرید 2 عدد بوستر پمپ (یکی آبرسانی و یکی آتشنشانی) 16 عدد پمپ سانتریفیوژ 3 عدد منبع کویل دار و 2 عدد سختی گیر است.
نمودار سازمانی و تشکیلات:
هر پروژه ساختمانی دارای یک کارفرما (صاحب کار) می باشد این کارفرما است که تصمیم به ساخت یک ساختمان می گیرد برای این کار ابتدا به یک مشاور احتیاج دارد تا از آنها در مورد اینکه چگونه می توان یک ساختمان را در این محل و با شرایط و بودجه موجود ساخت کمک بگیرد سپس مهندسین مشاور طراحی را به کارفرما ارائه میدهند که در صورت مودر قبول بودن طرح را برای کارفرما برای اجرای انتخاب می شود اما برای اجرای طرح احتیاج به یک پیمانکار (مجری) میباشد که این پیمانکار را یا مشاور به کارفرما پیشنهاد میدهد و انتخاب می شود یا خود کارفرما پیمانکار را انتخاب میکند مهندسین مشاور (طراح) هم می توانند این طرح نیز باشند البته مهندسین ناظر بر پروژه بهتر است طراحان پروژه نباشند زیرا با اینکار در حین اجرای پروژه این مهندسی ناظر می توانند مشکلات موجود در طرح را گرفته و با پیمانکار بهترین طرح را اجرا کنند.
طراحی
نظارت
(صاحب کار مشاور پیمانکار)
پیمانکاران تاسیساتی باتوجه به بودجه اقدام به خریداری و نصب ساخت تاسیسات برقی و مکانیکی می کنند که خوب در مورد برج بهشهر شرکت توسعه صنایع بهشهر وسایل خود را از شرکت های:
سرما آفرین (چیلر) شرکت ساراول (فن کویل ها و هوا سازها، اگزاست فن ها)
موتوژن تبریز (پمپ ها) شرکت حرارت گستر (مبدلهای حرارتی و منابع انبساط بسته، دی ارتیور سختی گیرها ومنبع بلوادان و کندانس) و شرکت گرما گستر ( بویلرها) و خریداری کرده است.
از آنجا که یک رشته بسیار پر کاربرد است هر جا که اسمی از صنعت و ساخت و ساز وجود دارد اسم رشته مکانیک نیز برده میشود.
به طور کلی برای یک ساختمان در حال ساخت 3 بخش را می توان از هم تفکیک کرد:
بخش ساخت وساز خود ساختمانع بخش تاسیسات مکانیکی و بخش تاسیسات برق است که هماهنگی این سه بخش بسیار لازم و ضروری است اما قسمت تاسیسات مکانیکی را باید عهده مهندسین رشته مکانیک (حرارت و سیالات) گذاشت چه از نظر طراحی وچه از نظر اجرا کارهایی از قیبل محاسبه سیکل موتورخانه ها و وسایل مورد نیاز برای موتورخانه، محاسبات مربوط به تهویه مطبوع و نصب و راه اندازی (هواسازها، اگزاست فن ها، فن کویل ها و ...)
محاسبات مربوط به نقشه ها و اجرای لولهها، آب و فاضلاب و کانال کشی ساختمان و غیره که از موارد فوق فقط راه اندازی دستگاهها مانده است.
الف) انواع اتصالات و شیرآلات:
1- فیتینگ: (Fitting) همه انواع قطعاتی که در لوله کشی برای تغییر مقطع لوله گرفتن انشعاب از لوله و یا تغییرجهت لوله به کار میرود فیتینگ نام دارد.
2- اتصال: (Joint) منظور از اتصال چگونگی متصل کردن لوله به لوله، لوله به فیتینگ یا فیتینگ به فیتینگ است.
3- Side glass : این وسیله را ما اصولا در جاههای به کار میبریم که از تله بخار استفاه کرده باشیم و بعد از تله بخار در طول خط لوله گذاشته می شود که ما به وسیله آن می توانیم بفهمیم که آیا تله بخار ما خوب عمل می کند یا خیر زیرا اگر تله بخار خوب عمل نکند و بخار به همراه آب در داخل لوله ها (به طور مثال در لوله های بعد از چیلر) باشد هم باعث سرو صدای زیادی در داخل لوله میشود و هم اینکه بخار مورد نیاز به هدر می رود. بنابراین وجود یک همچنین وسیلهای بسیار ضروری است و در نقشهها به صورت S.G نشان داده میشود ودارای یک شیشه کوچک میباشد ک از طریق همین شیشه میتوان بر کار تله بخار نظارت کرد.
4- شیرهای سوزنی (Globe) و کشویی (Gate) و تفاوت آنها در طول یک خط لوله ممکن است از شیرهای مختلفی استفاده شود که باتوجه به دقت مورد نیاز از شیر سوزنی یا کشویی استفاده می شود شیرهای سوزنی دقیقتر از شیرهای کشویی می باشند نودار شیرهای سوزنی به صورت خطی است یعنی اگر به طور مثال شیر را تا نصفه باز کنیم مقدار آب خروجی نصب مقدار Max خود خواهد بود ولی شیرهای کشویی به این صورت نیستند. نمودار شیرهای کشویی به صورت منحنی می باشد و به طور مثال اگر شیر را تا نصفه باز کنیم مقداری جریان: آب ممکن مقدار Max خود باشد.
5- خطوط SPARE
خطوط SPARE خطوط آزادی هستند که برای مواقع ضروری یا در صورت خرابی خطوط دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
6- شیرهای فشار شکن
شیرهایی هستند که برای کاهش فشار استفاده می شوند و دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به محاسبات طراح انتخاب می شوند.
7- Clean out
در طول یک خط لوله خصوصا لوله های فاضلاب دریچه های گذاشته می شود که بتوان با استفاده از این دریچه ها فرضا اگر گرفتگی در یک خط لوله وجود داشت برطرف کردو لوله راتمیز کرد.
8- شیر صافی شیرهایی هستند که در درون خود صافی دارند و آب ضمن عبور از این شیر اگر ناخالصی و املاحی داشته باشند گرفته می شود و هرچند وقت یک بار می توان دریچه مربوط به شیر را باز کرد و صاف داخل آن را تمیز کرد تا از افت فشار داخل لوله جلوگیری کرد. این شیرها در ورودی پمپ نصب میشوند.
9- شیرهای یک طرفه
این شیرها دارای صفحات فلزی هستند که فقط در جهت مورد نظر باز می شود و اگر فرضا آب به هر علتی برگدد و با بسته شدن این صفحات فلزی از برگشت آب جلوگیری می شود. این شیرها در قسمت خروجی پمپ نصب می شوند.
ب) اتصالات آکاردئونی ونحوه محاسبات و نصب آنها:
لوله های کار رفته در خطوط سیالات به علت افزایش یا کاهش دمای سیال جاری دچار افزایش یا کاهش طول می گردند مقدار افزایش یا کاهش در واحد بستگی به جنس لوله دارد. به همین منظور از اتصلاات آکاردئونی در طول خط لوله استفاده می شود تا به لوله آسیب نرسد.
محاسبات مربوط به تعداد اتصالات آکاردئونی مورد نیاز در طول یک خط لوله
1- ابتدا باتوجه به جدول (1) مقدار تغییر طول لوله مورد نظر (با توجه به جنس) را تعیین میکنیم.و
2- با در نظر گرفتن مقادیر بدست آمده و استفاده از جدول (2) مقدار تغییرات طول لوله را بر تغییرات طول اتصال آکاردئونی تقسیم و تعداد اتصالات مورد نیاز را بدست می آورم.
مثال برای یک خط لوله 4 اینچ طول 200 متر و جنس کربن استیل در دمای -10 الی+156 خواهیم داشت:
انقباض
انبساط
پس تغییرات کل طوله لوله برابر است با :
با مراجعه به جدول شماره (2) مقدار کل انقباض و انبساط برای اتصال 4 اینچ برابر خواهد بود با :
60=30+30
با تقسیم Lt بر مقدار بدست آمده خواهیم داشت:
بنابراین در طول خط به هفت هدد اتصال آکاردئونی 4 اینچ نیاز خواهد بود.
کنترل سطح آب:
بر روی دیگهای بخار یا دوکنترل سطح آب نصف می شود وتعداد و نوع به فشار دیگ و انتخاب خریداری و طراحی دیگ بستگی دارد.
لوله کنترل دارای سوئیچ قطع در سطح آب بالای آب بویلر و سوئیچ وصل در سطح آب پایین بویلر می باشد. با تنظیم این سوئیچها مطابق سطح آب تنظیم شده در لوله کنترل کار کنترل میزان آب ورودی به بویلر بوسیله قطع ووصل کردن پمپ تغذیه انجام می گیرد در صورت عمل نکردن لوله کنترل شماره یک عدم و عدم راه اندازی پمپ به محض رسیدن آب به نقطه (low water)لوله کنترل شماره دو اقدام به قطع مشعل و اعلام آلارم می نماید ودر این حالت اگر به هر دلیلی پمپ پروع به کار کند و آب از سطح (low water) عبور کند آلارم به صورت اتوماتیک قطع شده و مشعل نیز استارت می گردد و در غیر این صورت در اثر پایین تر رفتن آب تا حد (Extra Low water) سوئیچ مکانیکی لوله شماره دو عمل کرده ضمن اعلام آلارم و قطع کامل سیتسم های بویلر راه انداز مجدد را منوط به استارت دستی و رفع عیب خواهند بود.
حوضچه یا مخزن جهت تخلیه آب دیگ (Blow down)
جهت تخلیه آب دیگ بایستی حوضچه یا مخزنی در نزدیکی شیر تخلیه آب ایجاد گردد که حوضچه فوق پر از آّب بوده و قسمت بالای آن به چاه راه داشته باشد ولوله تخلیه دیگ جهت خفه شدن بخار به داخل حوضچه هدایت گردد. دریچه حوضچه میبایستی به صورت متحرک پوشانده شود. که برای این برج منبع در نظر گرفته به صورت زیر میباشد.
وجود منبع Blow down برای دیگهای بخار ضروری است زیرا ممکن است به دلیل مختلفی بخار اضافی تولید شود و این بخار اضافی باید حتما مهار شود.
دسته بندی | پلیمر |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 73 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 54 |
گزارش کارآموزی شرکت پارسا پلاستیک(PAPCO) در 54 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست صفحه
بخش اول : آشنایی با مکان شرکت
مکان و تاریخچه شرکت 6
هدف شرکت 7
بخش دوم: مشتری و مشتری شناسی
مشتری شناسی 11
نیاز مشتری 14
روش های تامین نیاز 17
توانایی های مشتری 18
استعدادهای مشتری 20
رفتارهای مشتری 22
ایرادهای مشتری 25
انتخاب مشتری 29
مشتری گرایی 30
بسته بندی کالا 35
CRM 39
جایزه کیفیت در آمریکا 45
تقسیم بازار 47
بخش سوم : آزمون ونتایج آن
آزمون 56
نتایج آزمون 57
بدانید به کجا می روید . برنامه ریزی کنید و بر اساس آن به سمت مقصد حرکت کنید .
دراین صورت سریع تر و با کمترین انحراف به سوی هدف
خواهید رفت.
مکان شرکت و تاریخچه آن:
شرکت پارسا پلاستیک از سا ل 1362 با حدود 25 نفر کارگر کار خود را با بسته بندی و
مونتاژ جامدادی و غیره در میدان رسالت سی متری آزادگان بصورت سهامی خاص شروع
بکارنمود.
درسا ل 1365 از رسالت نقل مکان نموده و به چهارراه رشید ( تهرانپارس) درامر تولیدلوازم
اداری و تحریر فعالیت نموده در مکانی به وسعت 300 متر مربع تا سال 67 که در این سا ل
با حدود 105 نفر پرسنل به محل خیابان اتحاد درکارخانه ای به وسعت 1000 مترمربع انتقا ل
پیدا کرد تا اینکه درسا ل 81 کارخانه به شهرکت صنعتی عباس آباد واقع درجاده خاوران بعد
ازشریف آباد انتقال یافته در محلی با حدود 12000 متر مربع زمین وبیش از 3000 مترمربع
زیربنا و تولید کلیه لوازم تحریر و اداری و با پرسنلی با لغ بر 200 نفر مشغول به کار می
باشد.
هدف شرکت پاپکو:
شرکت پارسا پلاستیک ( PAPCO) با هدف تولید انواع لوازم التحریر ، اداری ، سمیناری،
مدیریتی و دانشجویی تاسیس گردید.
و با توجه به زمان فعا لیت شرکت و میزان سرمایه اولیه بسیار موفق بوده است و طبق گفته
مدیرعامل شرکت : دلیل این موفقیت استفاده از مواد اولیه مرغوب و درجه یک و نظارت دقیق
درفرایند تولید و همچنین بازاریابی صحیح بوده است . ایشان همچنین فرمودند که اصلی ترین
دلیل موفقیت شرکتش توجه کامل به رضایت مشتری و جلب نظر مشتریان بودهو است. لذا بنده
به دلیل همین گفته ایشان پروژه ای با موضوع رضایت مندی مشتری انتخاب کرده ام تامشخص
کنم آیا واقعا مشتریان این شرکت از عملکرد آن راضی هستند
یا خیر و به گونه ای میزان صحت حرف و گفته مدیر عامل شرکت پاپکو را بدست بیاورم .
و متوجه بشوم رضایت مندی مشتری به چه میزان بر موفقیت شرکت تاثیر گذار است.
مشتری شناسی
در جهان کنونی دیگر نمی توان حیطه بازاریابی و فروش را با ابزارهای محدود گذشته تعریف
کرد بلکه باید با روشهای علمی و تعاریف جدیدی که در حوزه بازاریابی وفروش مطرح گردی
ده است آشنا شد و در مقام عمل آنها را بکار بست تجربه های تاریخی نشان می دهد آنان که از
منظرسنتی وتجربی و با تگرش سطحی به مفاهیم مشتری کالا بازار فروش خرید رقابت تبلیغا
ت کیفیت و...نگاه کرده و میکند. ضمن آنکه موفقیتی در این راه دست نیاورده اند بلکه سرمایه
های خود را نیز از دست داده اند. دربرسی خدمات بدون در نظر گرفتن مبانی علمی بازاریابی
و فروش منشا این عدم موفقیت بوده است د رگذشته اگر تولید وعرضه کالا محدود بود امروزه
دیگر برای تولید هیچ محصولی محدودیت.وجود ندارد . بازارها گسترش یافته اند رقابت هافشر
ده وتنگا تنگ شده اند و نقش مشتریان از حا لت پیروی از تولید کنند گان به هدایت سرمایه
گزاران تولید کنند گان وحتی محققان و نوآوران مبدل گشته است. بدین ترتیب مفهوم بسیاری
از واژه های متداول در امربازاریابی و فروش گسترده تر و کامل تر شده اند و در برخی
موارد نیز مفاهیم جدیدی به این مباحث اضافه گردیده است نکته اساسی که در بحث های علمی
بازاریابی و فروش مطرح گردیده است سمت و سوی کلیه فعالیت های بنگا ه اقتصادی برای تا
مین نیازهای مشتری و کسب رضایت و اعتماد اوست . مطلبی که در گذشته بدان کم توجه شده
است و یا لا اقل از چنین جایگاه مهمی که فعالیت ها ی یک بنگاه اقتصادی را تحت تاثیرخود
قراردهدبرخوردار نبوده است . دراین چارچوب مشتری فرد فاضل هوشمند و دانایی است که
درباره تا مین نیازهای خود بخوبی مطالعه و بررسی می کند .
بازارهای گسترده و تامین نیازهای خود بخوبی مطالعه و بررسی می کند . بازار گسترده و
کالاهای متنوع در اختیاردارد و با توجه به امکانات و استعداد خود به مقوله های قیمت مرغو
بیت کیفیت و...توجه می کند و برای هر یک از این موارد ارزش گذاری می نماید. با رفتار
هایی که از خود نشان می دهد امکان موفقیت یا عدم موفقیت یک بنگا ه اقتصادی را فراهم
می سازد.
زیرا در محدوده علمی با زاریا بی و فروش سرمایه گذاران مدیران عوامل تولید مهندسان و
کارشناسان موفقیت خود را مرهون کسب رضایت و اعتماد مشتری می دانند بد ین معنا که
سرمایه گذاران با بررسی درخواست ها و رفتا رهای مشتری نسبت به هدایت سرمایه های
خود دربخشهای تو لیدی و خدماتی علاوه بر تضمین سرمایه منافع بیشتری را عاید خویش می
کنند.مدیران نیز با تامین خواسته های مشتری به حیات اقتصادی بنگاه تداوم می بخشند.
و با خاطری آسوده به برنامه ریزی های دراز مد ت می پردازند و ضریب موفقیت خویش
را افزایش می دهند.عوامل تولید با توجه به خواست ها و نیازهای مشتری در تولیدمحصول
با کیفیت موفق می شوند تا توانایی های فنی و اجرایی خویش را افزایش دهند.
مهندسان و کارشناسان با بهره گیری از ایده ها و پیشنهادهای مشتری اطلاعا ت مناسبی را
برای طراحی سازماندهی اصلاح و بهبود روشهای تولید کالا و یا خدمت در اختیار خواهند
داشت که درنهایت موجب ابداع و نوآوری و بروز خلا قیت آنها خواهد شد .
مجموعه این تلاشها در حوزه فعالیتهای خرد و کلان اقتصادی سبب گردش سرمایه افزایش
تولید ایجاد اشتغال مبادله کالا (واردات و صادرات) فعالیت های خدماتی تحقیقاتی وتوسعه
ای و... خواهد شد . که سامان یافتن و رونق اقتصادی هر جامعه را به د نبا ل می آورد .
"مشتری گرایی" با درک صحیح از مفهوم مشتری و توجه به تا مین نیازها و استعداد های
وی و نیز همسویی با نظرها و آرای او به سا ماندهی بنگاه اقتصادی خویش می پردازد و
رمز موفقیت خود را بر پایه اصولی قرار می دهند که با مشتری شناسی آغاز با "مشتری
گرایی " سامان و با "حفظ رضایت و اعتماد مشتری" تداوم می یابد.
تعریف مشتری و انواع آن
در فرهنگ و ادب فا رسی مفهوم مشتری مترادف با "خریدار"است . و در مباحث مربوط به
بازاریابی و فروش مشتری به مخاطبانی گفته می شود که توانایی و استعداد خرید کالا و یا
خدمتی را داشته باشد.
در این تعریف "توانایی" یعنی امکان پرداخت وجه و یا تحویل کالای معوض و"استعداد " به
مفهوم درک و شنا خت مزیت های کالا و خدمتی که موجب تا مین بخشی از نیازهای مخا طب
می شود به کار گرفته شده است. بنا براین تبدیل یک مخاطب به مشتری هنگامی محقق خواهد
شد که عناصر توانایی واستعداد به صورت توام در وی بروز کند تا عمل "خرید" انجام پذیرد
. از توانایی بدون داشتن استعداد شناسایی کالای مورد نظرو یا با لعکس داشتن استعداد خرید
ولی فاقد توانایی لازم بودن امکان شکل گیری فرایند خرید را میسر نمی کند.
انواع مشتری
تقسیم بندی مشتری به لحاظ نحوه حضور وی در فرایند خرید به شکلهای زیر انجام می شود
a) مشتری حقیقی:
به افرادی که با ماهیت فردی و حقیقی خود در فرایند خرید شرکت می کنند "مشتری
حقیقی"گفته می شود . مانند بسیاری از خرید های روزانه که افراد حقیقی انجا م می دهند
b) مشتری حقوقی
به شرکت ها سازمانها نهادها و بنگاههای اقتصا دی که در چا رچوب شخصیت های حقو
قی در فرایند خرید شرکت می کنند "مشتری حقوقی" گفته می شود.: مانند خرید هایی که
وزارت خا نه ها موسسات وشرکت ها انجام می دهند.
c) مشتری سازمانی
مشتری از دیدگا ه سازمان تولید کننده کالا یا عرضه کننده خدمات نیز به دو قسمت درون
و برون سازمانی تقسیم بندی شده است . بدین ترتیب که در زنجیره های تولیدی و خدماتی
مشتریان کسانی هستند که نتیجه کار معطوف به ایشان است.مثلا در خط تولید خودرو واحد
مونتاژکننده مشتری سازنده قطعه است این گونه مشتریها را مشتری درون سازمانی گویند.
درهمین سازمان مصرف کننده خودرو مشتری برون سازمانی است.
d) مشتری جغرافیایی
تقسیم بندی دیگری که برای مشتری مطرح شده است مربوط به محدوده جغرافیایی است بدین
ترتیب که مشتری موجود در یک محدوده جغرافیا یی ( محله . منطقه. شهر.کشور) مشتری
داخلی و خارج از محدوده جغرافیایی مورد نظر "مشتری خارجی"نام دارد.
5)مشکلات روحی و روانی:
مشتری درهنگام خرید ممکن است دارای حا لت روحی و روانی مختلف باشد مثلا در زمان
مراجعه به شما از نظر احساس و حالات روانی آمادگی خرید را نداشته باشد . در این حا لت
شما باید فرصت منا سبی را تا رفع این حا لت دراختیار وی بگذارید و او را مجددا برای خرید
دعوت کنید .
حا لت بعدی اینکه مشتری با عرضه کننده دیگری دوست است و یا به او علا قه شخصی دارد
در این حا لت با ید سعی کنید بدون اظها ر نظر منفی نسبت به رقیب علت دوستی و علاقه او
را دریابید . وضعیت دیگر اینکه مشتری در حا ل حا ضر وقت خرید ندارد.
دراین حا لت با ید زمان مناسبی در اختیار وی گذاشته شود . به هر حا ل مشکلات متفاوتی
برای حا لات روحی و روانی مشتری در هنگام خرید وجود دارد که فروشنده باید با اتخاذ
تدابیر مناسب با آن برخورد کند
6) مسائل سنواتی:
برخی از ایرادات مشتری مربوط به ارتبا ط و یا حوادث گشته او با شماست مثلا تجربه قبلی
بدی از شما دارد و یا حرکات و یا رفتار شما یا همکارانتان باعث رنجش وی شدهاست مراجعه
مجدد وی به شما فرصت بسیار منا سبی است تا نسبت به جبران قصور ویا کج خلقی خود اقدام
کنید و به او اطمینان دهید که حوادث گذشته اتفا قی بوده و از این پس تکرار نخواهد شد.
7) ایرادهای موردی:
گاه مشتری درباره کیفیت کالا بسته بندی . نحوه توزیع. آموزش. سازمان فروش. نام کالا .
سرویس خدمات . تعمیرات و خدمات پس ازفروش . را ایرادهای موردی می گیرند.
فروشندگان باید در نهایت خونسردی و متانت از این گونه ایرادها استقبا ل کنند. و با بررسی
موضوع نسبت به رفع نارسایی های احتما لی کوشش کنند . به هر حا ل نتیجه اقدامات را به
مشتریان اطلاع دهند و متوجه باشند که درهرشرایطی حقبا مشتری است.
8) ایرادهای ساختاری:
برخی از مشتریان شخصا اختیار خرید ندارند بلکه ساختار خرید آنها به گونه ای است که به
دریافت اطلاعات بیشتر و مکتوب از چند فروشنده نیاز دارند تا کا رفرمای آنها در باره تصمیم
گیری نماید .
نقش ما موران خرید این سازمانها درحقیقت جمع آوری اطلاعات برای مراکز تصمیم گیری
سازمانشان است . این افراد برای گرفتن اطلاعات جهت کمیسیون معا ملات درادارات وشرکت
ها فعا لیت می کنند . در این موارد فروشندگان باید در ارسا ل و تحویل اطلاعات ونمونه کا لا
با ماموران خرید همکاری کنند . نداشتن ساختارمناسب از طرف فروشندگان موجب بهانه گیری
و اعتراض اینگونه مشتریان خواهد شد.
9) عدم اطمینان :
بزرگ ترین و دشوارترین مشکل فروشندگان وقتی است که مشتری به آنها اعتماد و اطمینان
نداشته باشد . برای رفع چنین مشکلی فروشندگان باید با برنامه ریزی مناسب نسبت به ریشه
یابی در رفع این معضل اقدام کنند زیرا تداوم این بی اعتمادی برای استمرار حیات
بنگاه اقتصادی بسیار خطرناک است.
*** انتخاب مشتری:
هنگامی که نتایج بررسی های مشتری ازتوانایی ها و استعداد خرید کالا و یا خدمت با تامین
نیاز وی انطباق می یابد . موضوع انتخا ب شکل می گیرد.
بنابر این انتخاب حا صل تجزیه و تحلیل رفتار مشتری از در اختیا ر گرفتن یک کالا و یا
خدمت است که تقاضای مشتری را برای خرید نشان می دهد . زیرا مشتری با انتخاب خود
فرآیند خرید را کا مل می کند . نکته مهم دراین بخش آن است که رساندن مشتری به مرحله
انتخاب کار آسانی نیست . مشتری باید تمام آگاهی های لازم را درمورد کالا و خدمت به دست
آگاهی دادن به مشتری مستلزم تدوین راه کارهای مناسبی از مجموعه علوم به ویژه علوم اجتما
عی و هنر است . در حقیقت دشواری کار به اجرای صحیح اینگونه راه کارها باز می گردد.
برای تدوین راه کارهای مناسب و موفقیت آمیز موارد زیر توصیه می شود.
1)آگاهی دادن به مشتری:
مشتری علاقه مند است در مورد کالا و خدمات مورد نیاز خود از اطلاعات کافی برخوردار
باشند تا بتوانند در حد اقل زمان بهترین گزینش را انجام دهد
"کسی که بیشتر می داند بهتر می تواند گزینش کند"
دانستن این اصل ما را موظف می کند تا نسبت به تا مین اطلاعات مورد درخواست مشتری
اقدام کنیم .
2) بهره گیری ازعلوم:
عرضه اطلاعات به مشتری باید بر اساس مطالعات و روشهای علمی صورت پذیرد.زیرا:
اولا: همه افراد دارای قدرت جذب دانایی و آگاهی به طور یکسان نیستند
ثانیا : افزایش دانایی و آگاهی امری زمان بر است
مطالعات و روشهای علمی به ما کمک خواهد کرد تا متناسب با مخاطبان اطلاعات مورد نیاز
را به صورت موجز و مختصر تهیه کنیم و با به کارگیری ابزارهایی مناسب درثمربخشی آنها
موفق خواهیم شویم .
3)ایجاد تسهیلات:
آمادگی مشتری برای انتخاب به استعداد های ما لی وی نیز بستگی دارد ایجاد تسهیلاتی درشیوه
پرداخت مانند فروش اقساطی تخفیف ویژه و یا عرضه خدماتی مانند حمل و نقل رایگان نصب
مجانی . و ... می تواند درسرعت دادن به انتخاب وی موثر واقع گرددو او را در انتخاب کالاو
یا خدمات راسخ تر نماید . وظیفه ای که در این باره به عهده فروشندگان کالا و خدمات گذاشته
می شود این است که آنها بتوانند با اتخاذ راه کارهای مناسب استعداد مشتری (توان خرید) را
در وی تقویت نما یند.
مشتری گرایی:
گسترش و توسعه درک اندازه گیری و بر آورده کردن نیاز مشتری در جهت کسب رضایت وی
و نیز آمادگی برای تامین نیازهای متغیر و تغییر آنها و تلاش درجهت عرضه کالایی بی عیب
و نقص و به موقع درسطح سازمان برای همه رده ها همه وظایف و همه نقش ها
"مشتری گر ا یی:نام دارد.
هنگامی که اهداف و استراتژی یک سازمان مشتری گرا را تبیین می کنیم بدان معنا ست که
اجزای سازمان همسو با اهداف سازمان مشتری گرایی را درک کرده اند و در راستای آن
فعالیت می کنند . در چنین سازمانی اجزا همواره در مقابل این سوال واقع خواهند شدکه برای
حفظ و یا افزایش رضایت مشتری چه باید کرد.
پاسخ هایی که به این سوال داده شده است همان ویژگی هایی است که برای فرد و سازمان
مشتری گرا بر شمرده می شود:
1) آشنایی با وظیفه :
مشتری گرا باید به وظایفی که در چارچوب فعالیت ها به وی محول گردیده است کاملا آشنا
باشد و آنان را با خواست و نیاز مشتری هم جهت نماید .
2) بالا بردن مهارت و دانش:
مشتری گرا همواره تلاش می کند تا مها رت و دانش خود را در مورد وظایفی که به عهده
دارد افزایش داده و به صورت مستمر در این زمینه کوشش نماید .
3) عرضه اطلاعات :
مشتری گرا در عرضه اطلاعات مورد نیاز مشتری کوشش کرده و همواره تلاش می کند تا
سطح آگاهی های مشتری را افزایش دهد .
دسته بندی | عمران |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 16 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
گزارش کارآموزی ساختمانهای بتنی در 24 صفحه ورد قابل ویرایش
مقدمه
بدرستی قدمت استفاده بشر از سرپناه یا بطورکلی به مفهوم امرروزی قدمت استفاده بشر از مسکن معلوم نیست ولی تقریبا آنرا می توان همزمان با پیدایش بشریت دانست ، زیرا چنین گمان می رود که بشر از همان ابتدا برای مصون ماندن ا برف وباران وسرما وگرما وحمله حیوانات وهمچنین حمله سایر اقوام به غارها پناه برده واین غارها را می توان اولین محل سکونت برای بشر دانست واز آن زمان تاکنون انسانها همیشه به فکر آن بوده اند که مسکنی راحت تر وبهتر برای برای خود تهیه نمایند .
در قرون اخیر که رشد جمعیت در دنیا به طور چشمگیری روبه ازدیاد نهادوبشر از لحاظ علمی وفنی مشکلات بسیاری را حل نموده در ساختن مسکن نیز مانند سایر امورتحولات عمده ای بوجود آورد ودیگر ساختن خانه های تک واحدی جوابگوی احتیاجات جوامع بشری نبوده وبه همین علت سیستم خانه سازی به کلی دگرگون شده واستفاده از مصالح مقاوم نیز مانند فولاد وسیمان در ساختمان رایج گردید ودراثر دسترسی به این مصالح وامکانات دیگر گسترش شهرها از افقی به عمودی تبدیل شد وامر آپارتمان سازی در ساختمانهای چندین طبقه متداول گردید .
ساختمانهای بتنی
ساختمانهای بتنی ساختمانی است که برای اسکلت اصلی آن از بتن آرمه ( سیمان ، شن ، ماسه ، وفولاد به صورت میله گرد ساده یا آجردار ) استفاده شده باشد . در ساختمانهای بتنی سقفها به وسیله تاوه (دال ) های بتنی پوشیده می شود ، ویا از سقفها تیرچه وبلوک وسایر سقفهای پیش ساخته استفاده می گردد. وبرای دیوارهای جدا کننده (پارتیشن ها) ممکن است از انواع آجر مانند سفال تیغه ای ، آجر ماشینی سوراخ دار ، آجر معمولی کوره ای ویا تیغه گچی ویاچوب استفاده شده وممکن است از دیوار بتون آرمه هم استفاده شود.
در هرحال دراین ساختمانها شاه تیر ها و ستونها از بتن آرمه (بتن مسلح ) ساخته می شود .
قسمتهای مختلف ساختمانهای بتونی
اجزاء تشکیل دهنده یک ساختمان بتونی بشرح زیر میباشد :
پی
ستون
تیرهای اصلی
سقف
دیوار
برای اجراء ساختمانهای بتونی به کارگاههای زیر نیاز داریم .
کارگاه قالب بندی یا کارگاه نجاری
کارگاه آماتوربندی
کارگاه تهیه بتون
کارگاه تهیه شن و ماسه
کلیات اجرا : مراحل مختلف ساختمان
قالب بندی
همانطوریکه می دانیم در کارگاه های ساختمانهای بتونی سه کارگاه وجود دارد که هم زمان به کار خود ادامه میدهند این سه کارگاه عبارتند از کارگاه بتن سازی – آرماتور بندی و قالب بندی از آنجای که بتن قبل از سخت شدن روان می باشد لذا برای شکل دادن به آن احتیاج به قالب داریم . قالبهایی که برای بتن ساخته میشود اغلب چوبی می باشد برای کارهای سری سازی از قالبهای فلزی نیز استفاده میشود .
قالبها و داربستهای زیر علاوه بر شکل دادن به بتن وزن آنرا نیز تا زمان سخت شدن تحمل می نمایند . بدین لحاظ اگر در اجرای آن دقت کافی نشود ممکن است در موقع بتن ریزی واژگون شده موجب خسارت شود در ساختمانهای بزرگ برای قالب بندی نیز باید محاسبه انجام گرفته شود و نقشه اجرایی تهیه گردد ولی در ساختمانهای کوچک بعلت کمی حجم بتن احتیاج به محاسبه و تهیه نقشه برای قالب بندی و داربست آن ندارد .
شکل قطعات بتونی با اندازه آنها که باید ریخته شود باید بوسیله قالب تهیه شود . تخته و چوبی که برای قالب بندی مصرف میشود باید کاملا خشک بوده و در برابر رطوبت تغییر شکل ندهد زیرا تغییر شکل قالب موجب تغییر شکل تیرها و ستونها و همچنین ممانهای وارده بر آنها موثر میباشد در ایران معمولا از تخته ای که به نام چوب روسی معروف می باشد برای قالب بندی استفاده مینمایند .
این تخته باید به اندازه کافی نرم باشد تا در موقع نجاری دچار مشکل نشویم و از طرفی باید آنچنان محکم باشد که بتوان وزن بتن و آرماتورها و کارگران بتن ریزی و وسایل بتن ریزی از قبیل چرخ دستی – ویبراتور و غیره را بخوبی تحمل کند.
ضخامت تخته های مورد مصرف در مورد ستونها و کف تیرها حداقل 3 سانتیمتر و ضخامت تخته های گونه تیرها و قالب دالها حداقل 2 سانتیمتر می باشد و پهنای تخته ها متناسب با ابعاد قطعهای می باشد که قالب برای آن ساخته میشود مثلا برای تیری به پهنای 30 سانتیمتر باید از دو عدد تخته به پهنای 15 سانتیمتر استفاده نمود.
ولی معمولا در قالب بندی از تخته هایی به پهنای 15 تا 20 سانتیمتری و طول 4 متر استفاده می نمایند معمولا سطح تماس بتون و تخته قالب بندی را بوسیله روغن های معدنی خنثی شده ( بدون اسید و قلیا ) چرب می نمایند در هر حال باید از روغنی استفاده نمود که در واکنشهای شیمیایی سیمان دخالت نداشته باشد.
مالیدن روغن به روی قالب بدان علت است که اولا تخته که در ابتدا کاملا خشک است آب بتون مجاور خود را نمکیده و موجب فساد بتون نشود و در ثانی در موقع باز کردن قالب تخته ها به راحتی از بتن جدا شوند و در صورت مناسب بودن برای قالب بندی بعدی مورد استفاده قرار گیرند زیرا از یک قطعه تخته برای چیدین بار قالب بندی میتوان استفاده نمود در برآورد هزینه ساختمان معمولا 3/1 قیمت تخته را برای هر بار قالب بندی منظور می نماکیند.
ولی معمولا عملا از یک تخته بیش از 5 الی 6 بار نیز میتوان استفاده کرد . در موقع مالیدن روغن باید کاملا دقت نمود که آرماتورها به روغن آغشته نشود زیرا در این صورت روغن مانع چسبیدن بتن به دور میله گرد گردیده و جسم یکپارچه تشکیل نداده و بتن و آرماتور هر یک به تنهایی کار میکنند و موجب ضعف در همگن بودن فولاد و بتن میگردد .
زیرا فرض بر این است که فولاد و بتون یکپارچه بوده و تنشها و کرنشهای آنها مساوی است . برای بهم بستن تخته ها به همدیگر از چوبهایی که در اصطلاح قالب بندی به آنها چهار تراش میگویند استفاده میشوند. کوچکترین بعد مقطع این چهار تراشها که به آن پشت بند هم میگویند نباید از 8 سانتیمتر کمتر باشد.
انواع قالب
قالب پی :
معمولا برای قالب بندی پی ها ا زآجر استفاده میکنند. بدین طریق که بعد از خاکبرداری وتعیین محورها اندازه پی ها را با آجر چیده وبعد شناژ ها را نیز به آن متصل می نمایند ضخامت این آجر چینی حتی میتواند 10 سانتیمتر هم باشد بهتر است برای این آجر چینی از ملات گل استفاده شود زیرا دراینصورت بعد از سخت شدن بتون میتوان آجرهارا برداشته ومجددا استفاده نمود ولی در این طریق (دیوار 10 سانتیمتری وملات گل ) ممکن است در موقع بتن ریزی دیوارهای قالب تحمل وزن بتون را ننموده واز همدیگر متلاشی شود که دراین صورت می باید قبل از بتون ریزی پشت کلیه قالبها با خاک ویا آجر ویا مصالح دیگر بسته شود بطوریکه به خوبی بتواند وزن بتون را بنماید . مشکل اساسی در این نوع قالب بندی آنست که آجر ، آب بتون مجاور خود را مکیده وآنرا خشک نموده وفعل وانفعالات شیمیائی را در آن متوقف می نماید ودر نتیجه به ضخامت 5 سانتیمتر بتون مجاور خود فاسد میکند برای جلوگیری از این کار بهتر است رویه آجر با یک ورقه نایلون پوشانیده شود تا آجر وبتون مستقیما در تماس نباشند مزیت دیگرا ین ورقه نایلون آنست که بعد ا زسخت شدن بتون آجرها به راحتی از قالب جداشده ومی تواند در محلهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد . بهیچ وجه نباید تصور نمود که قبل از بتن ریزی می توان دیوارهای قالب آجری را با پاشیدن آب سیراب نمود بطوریکه آجرها آب بتن را نمکند زیرا اولا با پاشیدن آب آجر کاملا سیراب نمیشود ودر ثانی مقدار زیادی آب در قالب جمع شده که خارج کردن آن ا زقالب بسیار مشکل وحتی غیر ممکن می باشد واین آب داخل پی جای بتون را گرفته وموجب پوکی قطعه میشود .
ستون
بعد از بتن ریزی پی قفسهه آرماتورهای ستون را که از قبل بافته و آماده شده است به آرماتورهای ریشه متصل می نمایند این کار باید حداقل 3-4 روز بعد از بتون ریزی پی انجام شود زیرا در غیر اینصورت با توجه بتون پی هنوز سخت نشده است در اثر لنگر آرماتورهای ستون میله گردهای ریشه از جای خود تکان خورده و پی متلاشی می شود . بعد از بستن آرماتورهای ستون برای تثبیت موقعیت هر ستون ابعاد آنرا بوسیله تیرهای چوبی در پای ستون مشخص می نمایند باید توجه داشت که هیچوقت نباید برای تثبیت ابعاد ستون با ریختن بتون در پای آن اقدام نمود .
آنگاه قالب های فلزی یا چوبی را که از قبل اقدام نموده اند در اطراف ستون قرار داده و آنرا بوسیله سیم نجاری و میخ و یا میله گردهای مخصوص بهم دیگر متصل می نمایند آنگاه آنرا شاقول کرده و بوسیله چهار عدد تیر چوبی در جای خود مستحکم می نمایند بهتر است تیرهایی چوبی از بالا بوسیله میخ به قالب متصل کرده و پای آنرا در روی زمین بوسیله گچ محکم بنمایند هیچگاه نباید برای تکیه گاه این تیرهای چوبی از ستون های بتونی دیگر که تازه ریخته شده است استفاده نمود . بعد از تثبیت کامل موقعیت ستون محور آنرا با ستون های مجاور از بالای ستون و پایین ستون اندازه می گیرند در صورت درست بودن اقدام به بتون ریزی می نمایند اگر ارتفاع ستون زیاد باشد پرتاب بتون از بالا و سقوط آن به ته قالب موجب جدا شدن دانه ها از یکدیگر می شود که این خود موجب ضعف قطعه بتونی می باشد دراین مواد بهتر است به طرق مختلف از سقوط بتون از ارتفاع زیاد جلوگیری بعمل آید مثلا می توان یکی از اضلاع قالب ستون را تا نیمه کار گذاشته بعد از بتن ریزی تا آن سطح قالب را تکمیل نمایند . در کارگاههای کوچک که بتون ستونهای دستی ریخته می شود . بهتر است بتون مخصوص ستون راقدری رقیق تر تهیه نمایند تا به خوبی قالب را پر نماید البته توجه نموده که برای تهیه بتون رقیق باید از عیار سیمان بیشتر استفاده نمود مثلا بهتر است ستون را با عیار 400 تا 450 کیلو سیمان در متر مربع شن و ماسه ساخته شود به تدریج که قالب را پر می نماید باید دقت نمود که بتون تمام زوایای قالب و میله گردها را پر نماید تا بعد از قالب بتون ریخته شده کرمو نباشد . برای این کار می توان با نواختن ضربه های ملایم و یکنواخت بدنه قالب بتن را جابه جا نمود . با توجه به این که قسمت فوقانی آرماتورهای ستون آزاد می باشد در موقع بتون ریزی ستون ها باید توجه نمود که قفسه آرماتور درست در وسط قالب بوده و کلیه آرماتورهای طولی در بتن غرق شود و یا بعبارت دیگر ورق نازکی از بتون روی تمام آرماتورها را به طور یکنواخت بپوشاند . اگر برای جابه جا کردن بتن از به نوسان در آوردن آرماتورها استفاده می شودباید این نوسان شدید نباشد که میله گردها در خاتمه بتن ریزی از شاقولی بودن خارج شود مقطع اغلب ستون ها در ساختمانهای معمولی مربع یا مربع مستطیل می باشد . گاهی نیز دایره چند ضلعی می باشد . البته طبق نظر مهندس ارشیتکت و مهندس محاسب مقاطع دیگر نیز وجود دارد که باید دقیقا طبق نقشه قالب بندی شود ولی در حال عرض مقطع ستون نباید از 20 سانتیمتر کمتر باشد و همچنین سطح آن نباید از 600 سانتیمتر مربع کمتر باشد . آرماتورهای طولی و عرضی ستونها باید طوزی به هم بافته شود که در موقع حمل و نقل کار گذاشتن و بتن ریزی خطر جابه جا شدن آرماتورها و دور و نزدیک شدن آنها از همدیگر وجود نداشته باشد حداقل قطر آرماتورهای طولی 14 میلیمتر باشد . حداقل تعداد آرماتورهای طولی در مقاطع مربع و مربع مستطیل 4 عدد و در مقطع دایره 6 عدد و در مقاطع چند ضلعی به تعداد اضلاع می باشد .