مرجع فایل های تخصصی

وبلاگ برای دسترسی هم وطنان به فایل های مورد نیاز آنها در تمامی زمینه های علمی، پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و ... طراحی گردیده است.

مرجع فایل های تخصصی

وبلاگ برای دسترسی هم وطنان به فایل های مورد نیاز آنها در تمامی زمینه های علمی، پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و ... طراحی گردیده است.

دانلود فایل کامل مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان

مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان در 33 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 28 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 33
مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان در 33 صفحه ورد قابل ویرایش


«بلوغ و هویت یابی»

«نوجوانان را می‎توان به مرغان دور پروازی تشبیه کرد که وجودشان پیدایش سرزمین های ناپیدایی را در افق به دریانورد نوید می‎دهد.

ما که دریاهای ژرف را به پیش می رانیم و نمی دانیم کی و کجا به خشکی می رسیم، باید این نوید را گرامی داریم و پیام ها و اشارات نوجوان را تفسیر و درک کنیم.»





فهرست :

خصوصیات عمومی دوران بلوغ...........................................................................

خواهش های فطری و خواهش های اکتسابی در دوره جوانی.............................

فراهم کردن غرایز در این دوره (تکالیف نوجوان)................................................

چگونگی رشد شخصیت در این دوره...................................................................

اظهار وجود و اثبات شخصیت..............................................................................

چگونگی دستیابی به استقلال.................................................................................

انتخاب دوست........................................................................................................

چگونگی رشد و تکامل جسمانی از تولد تا پایان دوره جوانی...............................

عکس العمل های روانی دختران نسبت به تغییرات بدنی.......................................

رابطه ی بلوغ جسمی با بلوغ روانی.......................................................................

خود دوستی و دگردوستی در این دوره ..............................................................

بلوغ........................................................................................................................







مقدمه

هدف از تهیه ی این تحقیق شناسایی بلوغ و هویت یابی است . این که نوجوانی چه دوره ای است؟ ‌خصوصیات شخصیتی، جسمانی، روحی و روانی نوجوان در این دوره چگونه است؟ او باید چگونه در برابر تغییرات حاصل از این دوره عکس العمل نشان دهد؟ …

در این دوره نوجوان در یک تبدیل شخصیتی قرار دارد افکار و حالات وی به سوی بلوغ و در مسیر کامل تر شدن حرکت کند. در این تحقیق از مواردی چون خصوصیات عمومی دروان بلوغ، خواهش های فطری و اکتسابی ، رام کردن غرایز، تفریحات سالم، تفریحات زیان بخش، رشد و اظهار وجود، استقلال و دوست یابی نوجوانان، بلوغ جنسی که خود یکی از عامل های تشویش و نگرانی در دختران و پسران است و انحرافات جنسی سخن به میان آمده است.

خصوصیات عمومی دوران بلوغ

- برقرار کردن مناسبات کاملتر با همسالان خود

- کامل کردن نقش اجتماعی خود به عنوان یک مرد یا یک زن

- قبول کردن وضع جسمانی خود و استفاده از آن به طور مؤثر

- به دست آوردن استقلال عاطفی و از میان بردن وابستگیهای عاطفی با والدین و سایر افراد بالغ «فطام روانی»

- اطمینان حاصل کردن درمورد استقلال اقتصادی.

- انتخاب شغل و آماده کردن خود جهت احراز آن.

- آماده نمودن خود جهت انتخاب همسر و تشکیل خانواده.

- پرورش دادن مهارتهای هوشی و مفاهیم لازم جهت شرکت دادن در زندگی اجتماعی.

- کامل کردن رفتار اجتماعی و قبول کردن مسئولیت های مربوط بدان.

- آشنا شدن با یک دسته از ارزشهای اخلاقی و تحصیل یک فلسفه حیاتی ارضاء کننده[1].

از دیگر خصوصیات عمومی دوران بلوغ عبارتند از :

دارا بودن مشکلاتی چون عصبانیت ، ناآرامی، علاقه به تنهایی، رغبت نشان دادن نسبت به امر و نهی کردن، بهانه گیری، ناراضی بودن از وضع زندگی، جرو بحث کردن با اعضای کوچکتر خانواده، لجباز بودن، نداشتن توانایی برای بازگویی وضعیت روحی و علاقه های خود و مسائل خانه و خانوادگی، وضع موقعیت اجتماعی، دینی و اخلاقی، مسائل مربوط به تحصیل و غیره.[2]





انتخاب دوست

سن 11 را سن رفیق بازی می گویند. زیرا نوجوان در جستجوی دوستانی می‎باشد که با آنها سرگرمی داشته و احیاناً رازهایش را با او در میان بگذارد.

در دوستی های خود بسیار عاطفی هستند، سادگی به خرج می دهند ولی چون دوستان انتخاب شده نیستند، و انان درباره دوست خود تعصب دارند ممکن است دچار لغزش شوند و برای همین است که خطری آنها را تهدید می‎کند خطر این که عاشق دوست خود هستند و در این راه مصلحت را رعایت نمی کنند و ممکن است دوست فاسدی را به دوستی برگزینند.

تقلید در آنان به وفور دیده می‎شود و این تقلید برای آنها که روح ضعیف و تأثیر پذیر دارند و ناگهان متوجه می‎شوند که دین خود را از دست داده و عقیده دوست خود را پذیرفته اند. او نمی داند که وقتی با کسی دوست می‎شود نباید زمام اختیارش را به دست او بدهد.

و از همه بدتر است این که در دوستی های خود زیاده روی می‎کند و همه اسرار خود را با دوستان مطرح می‎کند. امام علی (ع) در این باره می فرماید: دوستت را چندان دوست بدار که اگر روزی دشمن او شدی از او هراسناک نباشی.

دوستی های این دوره زندگی است که برای همیشه باقی می ماند و می‎تواند زمینه ساز شرافتها و یا رذالتها باشد.

تأثیر پذیری این دوره زندگی به علت این است جوانان احساس می کنند مانند پرنده ای در قفس مانده اند بویژه که این نوجوان مسائلی دارند که نمی توانند آن را با اولیا در میان بگذارند.[3]

نیاز به داشتن دوست و رفیق، یکی از نیازهای بشر در تمام دوران زندگی است. آدمی دوست دارد تا فردی همدل، موافق و همرنگ خود داشته باشد. این افراد خواسته یا ناخواسته روی اخلاق و کردار هم اثر می گذارند.

دوست خوب، مایه خوشبختی و سعادت انسان است. دوست لایق، کسی است که درایام خوشی و ناخوشی یاری یکدل، موافق است.

دوستی ها، بیدار کننده حس نوع دوستی و دگردوستی در فرد است. نداشتن دوست خوب در زندگی، باعث محرومیت است. برای داشتن دوست خوب نیاز به راهنمایی بزرگترها است. با این راهنمایی آنها می آموزند تا حدود دوستی ها را دریابند.

جوانان در انتخاب دوستی ها آسان پذیر بوده و پیرو عواطف و احساسات هستند. دوستی هایشان سر سخت است. جوانان باید در انتخاب دوست، جانب عقل و مصلحت را نگاه دارند. پرهیز از دوستان چاپلوس، باعث سعادت در زندگی است.[4]

در این سنین نفوذ پذیری دوستان و همسالان بیشتر از سایر گروه ها می باشد، یعنی نوجوان از دوستان خود بیشتر تأثیر می پذیرد و به رنگ آنها در می‎آید تا جایی که رفتار آنان را چه خوب و چه بد برای خود الگو قرار می‎دهد.

در این دوره نوجوانان بیش از حد به دوستانشان اعتماد دارند و با نوعی ساده اندیشی و اطمینان کامل با رفقا و معاشران خود مرتبط می‎شود و این سرآغاز برای انحراف او می‎شود (از طریق دوستان ناباب).

پس نتیجه می‎شود خانواده ها مربیان علاوه بر آگاه کردن نوجوان به ضروریات بلوغ، در زمینه ی دوستی ها و معیارهای انتخاب دوست و خطرات ناشی از دوستی های آلوده، با آنان به گفتگو نشینند و به آنان آگاهی بخشند.[5]

چگونگی رشد و تکامل جسمانی از تولد تا پایان دوره جوانی

از بدو تولد تا شش ماهگی :

- دست و پا می زند، سروشانه و چانه را بالا نگاه می دارد.

- سر را آزادانه به اطراف حرکت می دهد، و اغلب سرش را به یک طرف کج می‎کند.

- به عنوان واکنش در مقابل حرکات بزرگترها، با صدای بلند می خندد.

- با چشم حرکت نور و صدا و اشخاص را دنبال می‎کند.

- گریه های مختلف مربوط به درد و گرسنگی و ناراحتی را ظاهر می‎کند.

- نوک پا را می پراند و با پاهای خود اشیا را حرکت می‎دهد.

- اگر شیء کوچکی را در دست او بگذارند ، محکم آن را می چسبد و بی اراده نگاه می دارد.

- اشیاء را به طرف دهان می‎برد.

آغاز هفت ماهگی تا دوازده ماهگی :

- مچ دست ها را آزادانه می چرخاند، به دور خود می چرخد.

- برای نشستن تقلا می‎کند و به تنهایی تا چند ثانیه می نشیند.

- در حالت خوابیده انگشتان پای خود را به دهان می‎برد.

- این طرف و آن طرف می رود و خود را با اثاثیه منزل آویزان می‎کند.

- با خودش حرف می زند، می خندد و صدا می‎کند.

- با انگشت سبابه اشیا را فشار می‎دهد و دو شیء کوچک را به هم می زند.

از سیزده ماهگی تا هجده ماهگی :

- به تصاویر بزرگ و رنگی نگاه می‎کند.

- از پله ها بالا و پائین می خزد.

- می‎تواند در حالیکه عقب عقب می رود یک اسباب بازی را با خود بکشد.

- دستگیره در را می‎گیرد و در را باز می‎کند.

- به خوبی راه می رود و به ندرت می افتد.

- قاشق را می‎گیرد و غذا را به دهان می‎برد.

- شیء را روی شیء دیگر می گذارد و می‎تواند دو یا سه مکعب را روی هم قرار دهد.

- ترجیح می‎دهد اشیاء را با یک دست بگیرد.

از نوزده ماهگی تا بیست و چهار ماهگی :

- بدون کمک دیگران از پله ها بالا می رود و روی میز می نشیند.

- با قاشق غذا می خورد و فنجان را بدون کمک دیگران از زمین برداشته و می نوشد.

- می‎تواند خطوط منحنی واقعی ترسیم کند.

- معمولاً می‎تواند ادرار و مدفوع خود را کنترل کند.

از بیست و پنج ماهگی تا سی ماهگی :

- به سرعت به وزن کودک افزوده می‎شود .

- می‎تواند لباس خود را در بیاورد.

- صفحات کتاب را ورق می زند.

- توانایی پرتاب اشیاء را دارد.

- با تناوب پاها را بر می دارد و از پله ها بالا می رود.

- در به کار بردن دست ها و پاها و بازوان بیشتر از کار کردن با انگشتان لذت می‎برد.

از سی ماهگی تا سی و شش ماهگی :

- لباس خود را بدون کمک دیگران می پوشند.

- همه دندانهای شیری او کامل می‎شود.

- روی سه چرخه می نشیند و پا می زنند، ولی معمولاً با کمک پاها روی زمین سه چرخه رابه جلو می برند.

- با هر دو پا از زمین می پرد و فعال و پر انرژی است.

- در غذا خوردن می‎توانند از چنگال استفاده کند و کمتر غذا بر زمین بریزد.

سه سالگی :

- فعال و پر انرژی است ولی زود خسته می‎شود.

- از وسائل گوناگون با مهارت و به راحتی استفاده می‎کند.

چهارسالگی :

- مستعد ابتلاء به بیماریهای دوران کودکی است.

- در حرکات کودک، توازن و هماهنگی دیده می‎شود.

- می‎تواند شکل آدم را که 3 یا 4 قسمت دارد ترسیم کند.

پنج سالگی :

- دست ها مهارت دارند ولی عضلات کوچک دست هنوز کاملاً متعادل و موزون نیست.

- بدن کشیده تر و دستها و پاها دراز تر می‎شود.

- دختران (معمولاً) در رشد بدنی از پسرها در حدود یکسال جلوتر هستند.

شش سالگی :

- پاها به سرعت رشد می‎کند و قامت کشیده تر می‎شود.

- فعال، پر انرژی و پر سروصدا است.


اعتماد شما سرمایه ما
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.