مرجع فایل های تخصصی

مرجع فایل های تخصصی

وبلاگ برای دسترسی هم وطنان به فایل های مورد نیاز آنها در تمامی زمینه های علمی، پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و ... طراحی گردیده است.
مرجع فایل های تخصصی

مرجع فایل های تخصصی

وبلاگ برای دسترسی هم وطنان به فایل های مورد نیاز آنها در تمامی زمینه های علمی، پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و ... طراحی گردیده است.

معرفی و دانلود فایل کامل مقاله بررسی دلایل ظهور سیستم های Application server

مقاله بررسی دلایل ظهور سیستم های Application server در 20 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 18 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20
مقاله بررسی دلایل ظهور سیستم های Application server

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله بررسی دلایل ظهور سیستم های Application server در 20 صفحه ورد قابل ویرایش


دلایل ظهور سیستمهای

Application Server



دلایل ظهور سیستم های Application server :

دلیل توسعه و بسط این سیستم ها در پاسخگویی گروههای عظیمی از کاربران نهفته است. توسعه دهندگان احتیاج به ابزاری داشتند که بتواند کلیه منابع سطح پایین مورد استفاده برنامه های کاربردی اینترنت را در قالبی منسجم و قابل استفاده کپسوله کند. به گونه ایی که ایجاد برنامه های کاربردی محاوره ایی و کار آمد، برای اینترنت به راحتی ممکن شود.

از این دیدگاه سیستم های Application server شباهت بسیاری به سیستم عامل ها دارند چرا که سیستم عامل های امروزی با ارائه ابزارهای کار آمد خود امکانات مورد نیاز جهت انجام کارهای مختلف را در اختیار کاربران خود قرار می دهند.همان گونه که سیستم عاملها، مجموعه ایی از اسباب های سخت افزاری و سرویس های مورد استفاده جهت نمایش پنجره ها را کپسوله می کنند، سیستم های Application server نیز انواع پروتکلها و داده ها و همچنین مجموعه های مختلفی از سرویسهای مورد استفاده جهت برقراری ارتباط با کاربران را فراهم می کند. سیستم های Application server همانند برنامه های دیگری که زیر بنای آنها دائما” از سوی توسعه دهندگان در حال تغییر و تحول است، ناچار به دگرگونی در مقابل نیازهای آنان هستند.

همانند تغییراتی که در دهه گذشته به دلیل ظهور نیازهای جدید، سیستم عاملها پذیرای آنها بودند، محیطهای تجارت الکترونیکی و اینترنتی نسل آینده، موجب تحولی عظیم در سیستم های Application server خواهد شد. برای درک بهتر اهمیت این سیستم ها بحث خود را بررسی تاریخچه این ابزارها بکار آمد پی می گیریم.

تاریخچه سیستم های Application server :

توسعه نرم افزاری بر روی اینترنت از قدمت چندانی برخوردار نیست، با این وجود طی همین مدت کوتاه به دلایل رویدادهای مهمی که در زمینه اینترنت رخ داده است، توسعه نرم افزاری به توسعه دهندگان سایت کرده است.

هدف توسعه دهندگان وب از تبدیل صفحات ایستایHTML به صفحات دینامیک، به توسعه برنامه های کاربردی کارآمد بر روی وب تکامل یافته است. به واسطه این تکامل به تدریج چار چوب های سیستمی که امروزه به سیستم های application serverمعروف شده،تعریف و به مرور زمان تکمیل شد. اما ابتدا به تکنولوژی وابزارهای مختلفی که موجب مطرح شدن این گونه سیستم ها شدند نگاهی کوتاه بیندازیم.

CgIاولین تکنولوژی بود که امکان ایجاد صفحات html پویا را در اختیار طراحان قرارداد. متاسفانه بهره گیری از این تکنولوژی کارزیادی را از جانب توسعه دهندگان طلب میکرد، چرا که ایشان علاوه بر کد نوبسی قوانین کار در قالب صفحات HTMLمجبور بودند تا به منظور انجام کارهای ساده مانند ارتباط با یک بانک اطلاعاتی وقالب بندی نتایج به صورت HTMLو حفظ اطلاعات مابین جلسات (نوبت های مختلف برقراری ارتباط با سرور)راه حل منحصر به فردی را پیاده سازی کنند.

از آنجایی که بیشتر کاربران با مسائل مشترکی دست به گریبان بودند، توسعه دهندگان به ایجاد کتابخانه هایی متشکل از کدهای قابل استفاده مجدد اقدام کردند که بدین ترتیب بسیاری از مسائل حل می شد. با وجود این با پیچیده ترشدن برنامه ها،سرهم بندی این قطعات (کدهای قابل استفاده مجدد)در قالب یک برنامه کاربردی کامل و قابل اعتماد به تدریج مشکل ومشکلتر می شد.در آن مقطع برخی از دست اندر کاران امرکامپیوتر متوجه این نکته مهم شدند و بدین ترتیب سیستم های Application Serverپا به عرصه ظهورگذاشتند. این پیشگامان درابتدا اقدام به تدوین مجموعه ایی از منابع مفیدوقابل استفاده مجدد کردندند و آنها را در اختیار توسعه دهندگان پیش از این از آنها استفاده می کردندـ بسیار مفید بودند. در ابتدای امر بیشتر این فرآوردها همانند ابزاری سودمند به توسعه دهندگان وب فروخته شد.همانند وضعیتی که پیش از این در مورد ابزارهای مورد استفاده جهت توسعه برنامه های کاربردی وجود داشت، در اینجا منابع مورد نیازحین اجرای برنامه از طریق یک زبان Scriptو یا به واسطه مجموعه ای از امکانات کپسوله شده (درقالب کلاس) فراهم می شد. نخستین پیشگامان در این عرصه از تکنولوژی، شرکت Allairبا نرم افزارColdfusion،شرکت Net Scapeبا نرم افزارLive Wireبودند.

در این هنگام تب وب در میان کاریران عادی و تجاری همه گیرشده و به واسطه برنامه های کاربردی وب ، مجال بسیار مناسبی برای بهره گیری ازاین ابزارها فراهم شد. در نتیجه شمار بیشتری ازتوسعه دهندگان ، اقدام به توسعه برنامه هایی کردندکه قابلیتهای جامع تری را نسبت به آنچه که پیشتر تولید می کردند(صفحات پویای وب )در اختیار می گذاشتند. برای پاسخ به این نیازها تولید کنندگان نرم افزار شروع به گسترش محوده فعالیت های خود کردند.

آنها برای گسترش زمینه کاری و افزایش کارایی نرم افزارهایشان از تکنولوژی TP monitorsنیز پیشیبانی کردند. برای تسهیل در استفاده از نرم افزارهای تولید شده به همراه سیستم های موجود ،ابزارهایی را جهت تطبیق با سیستم های E- mailو کاربا ORBها (جهت اتصال با برنامه های کاربردی موجود ) توسعه دادند. این گونه برنامه ها به واسطه دارا بودن ابزارهایی جهت اعتبار سنجی و رمز گذاری از امنیت بالایی برخوردار بودند. به موازات توسعه این قبیل برنامه های کاربردی ، اهمیت فوق العاده آنها در تجارت الکترونیکی بیش از بیش برای دست اندر کاران کامپیوتر مشهود می شد.

همزمان با ظهور این گونه برنامه های کارآمد ، شرکتهای فعال در این زمینه ، به امر بهبود ابزارها و زبان برنامه نویسی که دسترسی به منابع مذکور را ممکن می ساخت، سرعت بخشیدند. با این هدف که کار توسعه برنامه ها پربارتر شود. نتیجه این فعالیت رشد فزاینده زبانهایScriptبود.

با وجود اینکه هنوز اصطلاح سیستم های Application Serverوارد واژگان اینترنتی ما نشده بود هر یک از این سیستم های مسیر تکامل خود را به طور جداگانه طی می کردند ، تقریبا” در اواسط سال 1999بیشتر آنها برسر ساختار یکسان توافق کرده بودند. این ساختار شامل مجموعه ایی از سرویسهای حین اجرا و همچنین سرویس های مورد نیاز جهت اتصال به سایر سیستم ها و منابع (بانکهای اطلاعاتی ، فایل سرورها، خدمات پست الکترونیکی ) و سایر برنامه های کاربردی می شد

برای دسترسی به این منابع، توسعه دهندگان یک مدل دو لایه ایی در اختیار داشتند. لایه اول در این مدل که Application Layerنام داشت ، عهده دار نمایش اطلاعات به کاربران بود و دیگری با نام Business Logic Layer، فرایند دسترسی به داده ها و پردازش آنها را انجام می داد با همه گیر شدن تدریجی این مدل ، اصطلاح Application Serverنیز برسرزبانها افتاد.

ضرورت ایجاد استانداردها :

طی دوسال گذشته در اثر حرکت شرکتهای توسعه دهنده سیستم های Application Server به سمت استاندارد کردن ساختار آنها و نیز تدارک رابطهایی که از آن طریق ، سایر توسعه دهندگان بتوانند به منابع موجود بر روی سرورها، دسترسی پیدا کنند، این بخش از صنعت نرم افزار دستخوش تغییرات بسیاری شد .

توزیع بار کار سرویس دهنده:

از آنجائیکه تعداد متقاضیان سرویس دهنده های وب می تواند بیشمار و غیر قابل پیش بینی باشد لذا، در این بخش تکنیکی برای طرح وپیاده سازی برنامه ها برروی وب ارائه می شود.که تاحدی بار کار سرویس دهنده های وب را می توان با استفاده از این نکنیک کاهش داد.

می توان با استفاده از امکان هدایت تقاضای متقاضی های صفحات ASP، تقاضای هر متقاضی را به ایستگاه مناسب انتقال داد.

ایستگاه مناسب در واقع ایستگاه ریاست که از لحاظ با رکاری سربار کمتری دارد.در اینجا برای مثال صفحه اول از روی سرویس دهنده به متقاضی داده می شود در این صفحه متقاضی صفحه بعدی ASPرا انتخاب می کند. سرویس دهنده براساس وضعیت سرویس دهنده های دیگری ازلحاظ میزان با رکاری تصمیم می گیرد که صفحه دوم را از کدام سرویس دهنده وب برای متقاضی باید ارسال نمود.

این سرویس دهنده های وب همگی درارتباط با یکدیگر هستند.و همگی دارای کلیه صفحات مورد تقاضا باید باشند.و همگی قدرت تصمیم گیری و انتخاب سرویس دهنده وب بعدی را دارند. به این ترتیب بار کاری در بین ایستگاهای کاری توزیع می گردد.

در اینجا دو مسله مطرح است که باید به آنها پرداخت، این دو مسله در ارتباط با انتقال اطلاعات بین صفحات یک متقاضی و همچنین انتقال اطلاعات سراسری در بین متقاضیان متفاوت است. در ادامه به راه حل پیشنهادی خود برای این دو مسله می پردازیم.

اولا” چنانچه صفحه اول از روی یک سرویس دهنده انتخاب شده باشد، صفحه دوم بر روی هر سرویس دهنده دیگری که قرار داشته باشد، از طریق سرویس دهنده اولی اطلاعات به آن قابل ارسال خواهد بود.

ثانیا” می توان اطلاعات سراسری را در بین سرویس دهنده ها از طریق فیلدهای پنهان درون فرم برای صفحات بعدی ارسال نمود.

قابلیتهای برنامه نویسی با ASPو چگونگی کار با آن :

فناوری ASP یک روش برای ایجاد نبشته هایی(Script) است که در سمت کارگزار اجرا میشود و نتیجه ی آنها تولید پویا و ارسا ل صفحات ابر متن به سمت کاربر می باشد. ازاین فناوری می توانیم به منظور اجرای برنامه های کاربردی مبتنی بر وب استفاده کنیم،‌همچنین می توانیم صفحات ابر مبتنی دستورات نبشته و مولفه های Activexرا بایکدیگر ترکیب کنیم تا برنامه های کاربردی مبتنی بروب نیرومندی ایجاد شوند.

اگربا صفحات وب آشنا باشید در ادامه متوجه خواهید شد که نبشته های یک ASP راه آسان برای ایجاد صفحات پویای وب میباشد. به عنوان مثال ، اگرتا کنون خواسته باشید اطلاعات وارد شده توسط کاربر در یک فرم ابر متن را در سمت کارگزار استخراج و پردازش کنید و یا قابلیتهای نگاه ابزار (Browser) مشتری را تشخیص داده و از آن استفاده کنید، فناوری ASP امکانات کاملی را در این زمینه برای شما فراهم می آورد.

در گذشته اگر می خواستیم که اطلاعاتی را از فرمهای ابر متن جمع آوری کنیم، لازم بود با تسلط بر یک زبان برنامه نویسی، برنامه ایی نوشته و در سمت کارگزار قرار می دادیم که کار استخراج و پردازش اطلاعات مشتری را به عهده داشت. با استفاده ازٍِ‍ASP می توانیم با به کار گیری دستورات ساده ایی، اطلاعات یک فرم ابر متنی را جمع آوری کرده و آن ها را تحلیل کنیم و نیاز به یادگیری یک زبان سازی به صورت کامل نیست.

در صفحات ASP از زبانهای VBScript وJavaScript برای نبشته نویسی استفاده می شود. توجه به این نکته ضروری است که ASP یک تکنولوژی است و نه یک زبان، لذا اسکریپت صفحه ASP می تواند با هر زبانی نوشته شده باشد. و تنها کسی که کارگزار ابزار لازم برای اجرای این اسکریپت را داشته باشد.

تکنولوژی ASP :

ASP تکنولوژی جدید است که با میزبان وب مایکروسافت(IIS) می آید و برنامه نویسان را قادر می سازد تا برنامه هایی بنویسند که در کامپیوتر میزبان اجرا می شود. این یکی از قوی ترین ابزارهای ایجاد صفحات دینامیک وب است. اما ASP دقیقا” چگونه کار می کند؟یک صفحه وب شامل یک سند HTML و مقداری کد اسکریپ است که با پسوند ASP ذخیره میشود تا از صفحات معمولی HTMLمتمایز باشد. وقتی کاربر یک صفحه ASPرا باز می کتد اتفاقات ذیل می افتد:

میزبان تقاضایی برای صفحهASPدریافت می کند.
میزبان صفحه را باز کرده و کد HTMLو اسکریپت آن را تحلیل می کند.
بر اساس اسکریپت و HTMLاین صفحه یک صفحه جدیدHTMLایجاد می شود.
صفحه جدید HTML به کامپیوتر مشتری فرستاده می شود و در کاوشگر آن نمایش داده میشود شکل زیراین فرایند را به تصویر کشیده است.


اعتماد شما سرمایه ما
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.