مرجع فایل های تخصصی

مرجع فایل های تخصصی

وبلاگ برای دسترسی هم وطنان به فایل های مورد نیاز آنها در تمامی زمینه های علمی، پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و ... طراحی گردیده است.
مرجع فایل های تخصصی

مرجع فایل های تخصصی

وبلاگ برای دسترسی هم وطنان به فایل های مورد نیاز آنها در تمامی زمینه های علمی، پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و ... طراحی گردیده است.

معرفی و دانلود فایل کامل پاورپوینت بررسی خانه طباطبائی

پاورپوینت خانه طباطبائی در 25اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
دسته بندی معماری
فرمت فایل pptx
حجم فایل 623 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25
پاورپوینت بررسی خانه طباطبائی

فروشنده فایل

کد کاربری 7466

پاورپوینت خانه طباطبائی در 25اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مقدمه

این خانه در نزدیکی خانه تاریخی بروجردی و در جوار بقعه مبارکه امامزاده سلطان امیراحمد (که این بقعه نیز از آثار هنری قرن نهم و دهم می باشد ) خانه باشکوهی وجود دارد و به خاطر اینکه سنگ بنای این خانه را شخصی به نام حاج سید جعفر طباطبائی نطنزی بنا نهاده است به خانه طباطبائی موسوم و مشهور گردیده است . در زمینی به مساحت 4730 مترمربع و در حدود سال 1250 قمری با مهارت و هنرمندی معمار معروف کاشانی استاد علی مریم احداث گردیده است .

خانه طباطبایی‌ها مشتمل بر چهار صحن و حیاط می باشد که حیاط مرکزی متعلق به قسمت بیرونی و دو حیاط متعلق به اندرونی و یک حیاط متعلق به خدمه بوده است .


قسمت اندرونی


خانه شامل اتاق پنج دری ساده در مرکز و دو حیاط در دو طرف آن و دارای سرداب هائی که بادگیرها هوا را در آن جریان می دهند که این قسمت محل سکونت خانواده مرحوم طباطبایی بوده است . حیاط ضلع شمال غربی بزرگتر و تعداد اتاقهای آن بیشتر می باشد و دارای سرسرای پذیرائی مجزائی است . در زیر قسمت اندرونی مخصوصا اتاق مرکزی سرداب بزرگی قراردارد که دارای مشخصات منحصر به فرد خود است و به علل مختلف از جمله وجود بادگیر ، سقف ضربی ، نوع مصالح به کار رفته در بدنه ، دو جداره بودن بدنه ، وجود حوضی که قبلا مرکز سرداب بوده ، اختلاف ارتفاع با سطح کوچه حدود 8 تا 10 متر ، نسیم خنکی که از سطح حوض حیاط مرکزی وارد زیرزمین می شود ، همه این عوامل باعث شده تا به خصوص در فصل تابستان 15 تا 20 درجه اختلاف دما بین زیرزمین و بیرون آن مشاهده شود .

اسناد و قراین نشان می دهد که هنرمند بزرگ و نقاشباشی دربار ناصرالدین شاه قاجار یعنی میرزا ابوالحسن غفاری کاشانی ملق به صنیع الملک با مالک خانه دوستی نزدیک و مراوده خانوادگی داشته لذا به احترام دوستی که با مرحوم طباطبائی داشته در اجرای گچ بری ها و ترسیم نقاشی های این خانه نظارت داشته این و این مطلب ارزش و اعتبار تزئینات خانه طباطبائی را بسیار افزایش می دهد .

حیاط خدمه

شامل اتاقهای خدمه ، زیرزمین خدمه ، آشپزخانه و اصطبل زمستانی و تابستانی می باشد که تعدادی از تاقهای خدمه از بین رفته است .

آب خانه از دو رشته قنات دولت آباد و نصرآباد تامین می گردیده است . خانه طباطبائی دارای 5 درب ورودی می باشد که ورودی اصلی به دو ورودی اندرونی و بیرونی در قسمت هشتی تقسیم می گردد . علت پیچ و خم های راهروهای ورودی جهت شکستن اختلاف ارتفاع و نداشتن دید مستقیم است .

لازم به توضیح است که خانه مسکونی و زادگاه شادروان سپیده کاشانی شاعر بزرگ معاصر نیز در مجاورت خانه طباطبائی در جنوب آن قرار دارد .


اعتماد شما سرمایه ما
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.